هشدار مبهم خامنه‌ای در مورد مهدکودک‌ها: «رها شده‌اند»

احتمال دارد در سال تحصیلی جدید، مهد کودک‌ها و پیش دبستانی‌ها شاهد محدودیت‌های بیشتری باشند

علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با خانواده‌های مدافعان حرم - عکس از رجانیوز

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران با انتقاد از اختلافات برخی دستگاه‌های دولتی در ایران که دست اندر کار در حوزه مهدکودک‌ها هستند اعلام کرد: «بر اساس گزارش‌های رسیده وضیعت مهدکودک‌ها به هیچ وجه خوب نیست. وی گفته است مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها «رها» شده و وضع خوبی ندارند. آقای خامنه‌ای توضیحی در مورد مصداق «رها» بودن مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها نداده است.

رهبر ایران در گفت‌وگوی تصویری با مسؤولان آموزش و پرورش با انتقاد از کم‌توجهی آن‌ها به وضعیت مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها با بیان آن چه که «رها بودن مهدکودک‌ها به دلیل اختلافات برخی دستگاه‌های دولتی» خواند، گفت: «براساس گزارش‌های رسیده وضیعت مهدکودک‌ها به هیچ وجه خوب نیست و نباید به مهدکودک‌ها نگاه مراکز خدماتی داشت بلکه مراکز مهم آموزشی و پرورشی‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای خامنه‌ای از ابتدای سال‌های شروع دوران رهبری خود در ایران همواره دستی در تغییر و نظارت بر سیستم آموزشی در ایران به خصوص در مدارس و دانشگاه‌ها داشته است. موضوع «تهاجم فرهنگی» و «شبیخون فرهنگی» و «جنگ نرم» از جمله مطلع‌های سخنرانی‌های رهبر ایران در خصوص مسائل آموزشی در ایران بوده که مکررا در مورد آن هشدار داده است. احتمال دارد با انتقاد وی از شرایط مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها در سال تحصیلی جدید خانواده‌ها در ایران شاهد محدودیت‌های بیشتری در این حوزه باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان روز سه‌شنبه خود به نظارت بیشتر در جذب معلمان اشاره کرد و خواستار ایجاد محدودیت در استخدام معلمان به دو گزینه دانشگاه «شهید رجائی» و دانشگاه «فرهنگیان» شد. وی با «افسران سپاه پیشرفت» خواندن معلمان گفت: «باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و ظرفیت‌سازی شود که معلمان سراسر کشور، فقط از مسیر این دو دانشگاه وارد آموزش و پرورش شوند و مجلس شورای اسلامی نیز باید در تصویب طرح‌ها به گونه‌ای عمل کند که خارج از مسیر این دو دانشگاه، ورودی به آموزش و پرورش وجود نداشته باشد.»

آقای خامنه‌ای گزینش جذب معلمان را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: «باید در جذب معلمان یک گزینش صحیح و خردمندانه انجام شود و اجازه ورود نیروی بی‌کیفیت به آموزش و پرورش داده نشود.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران به عنوان عالی‌ترین مرجع سیاسی و تصمیم‌گیر و سیاستگذار در ایران طی سال‌های گذشته به کرات به دخالت در امور آموزشی، آموزشگاه‌ها و محتوای متون درسی و آموزشی در ایران پرداخته است.

اعلام موضع سرسختانه علی خامنه‌ای در مورد آموزش و پرورش با شروع سال تحصیلی ۹۹ در ایران که به خودی خود با بحران‌های بسیاری همچون شیوع کرونا و آنفولانزا و جا ماندن بسیاری از دانش‌آموزان از تحصیل به دلیل فراهم نبودن امکان تحصیل از راه دور و همچنین تعطیلی برخی مدارس غیردولتی در این کشور همراه بوده است، سال آموزشی سخت‌تری را نوید می‌دهد.

سایه علی خامنه‌ای همواره بر سیستم آموزشی در ایران در سال‌های گذشته سایه انداخته بود. از دستور تنظیم سند تحول آموزش و پرورش گرفته تا حذف و تعدیل‌های گوناگون در محتوای کتب درسی و به خصوص علوم انسانی در ایران.

الزام به انجام تغییرات در سیستم آموزشی توسط رهبر جمهوری اسلامی ایران از جمله: تغییر در محتوای کتب درسی، انتقاد به ترویج آموزش زبان انگلیسی در ایران و انتقاد از روند تحول در علوم انسانی در این کشور نشان‌دهنده این مهم است که آموزش و تربیت نیروی انسانی همگام با خواسته‌های مقام‌های حکومتی در ایران و به خصوص شخص اول کشور مهم‌ترین ابزار برای پیشبرد سیاست‌های کلان در ایران محسوب می‌شود.

رهبر جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های رهبری خود نظارت بر سطوح ابتدایی آموزش را به بهانه‌های مختلف مورد تاکید قرار داده است. پیشتر در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۴ در جمع معلمان استان کرمان در انتقاد به آموزش زبان انگلیسی در مدارس و در سطوح آموزش ابتدایی گفته بود: «ناگهان از گوشه‌ای یک نفر تشخیص داده که باید ما به کودکان دبستانی، از کلاس اول، یا حتی پیش‌دبستانی، زبان انگلیسی یاد بدهیم؛ چرا؟ وقتی بزرگ شدند، هر کس نیاز دارد می‌رود زبان انگلیسی را یاد می‌گیرد. چقدر دولت انگلیس و دولت آمریکا باید پول خرج کنند تا بتوانند این طور آسان زبان خودشان را در میان یک ملت بیگانه ترویج کنند؟»

متولی مهدکودک‌ها کجاست؟

هرچند نظارت و نوع فعالیت مهدهای کودک در ایران به لحاظ آموزش ایدئولوژی در نظام جمهوری اسلامی ایران دغدغه بسیاری از مقام‌های این کشور بوده است ولی به نظر می‌رسد متولی مشخصی هم ندارد. به گفته وزارت آموزش و پرورش طبق آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۲) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مصوب اردیبهشت‌ماه ۹۹، مسؤولیت و صدور مجوز مهدکودک‌ها بر عهده سازمان بهزیستی قرارگرفته است و صدور مجوز تاسیس پیش‌دبستانی نیز بر عهده وزارت آموزش‌وپرورش در ایران است.

دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور نیز به تازگی اعلام کرد که حداقل ۱۴ نهاد درگیر با موضوع مهدکودک در سال ۹۳ در ایران شناسایی شده است. رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز به تازگی گفته است تعدد دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده در مورد قوانین مهدکودک یکی از مشکلات مهم برای ساماندهی مهدکودک‌ها است.

گفته می‌شود بررسی وضعیت مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها در ایران زیرنظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان بهزیستی کشور است.

بیشتر از