معرفی هم‌پیمانان عبدالله عبدالله برای وزارت خانه های افغانستان

ده نامزد برای وزارت از سوی ریاست جمهوری معرفی شد

دکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی - عکس از رسانه‌های افغانستان

با حکم رئیس جمهور غنی، ده چهره جدید برای احراز پست‌های وزارت‌خانه‌ها در کابینه افغانستان معرفی شدند.

این افراد همه از هم‌پیمان‌های دکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی‌اند که در کارزار‌های انتخاباتی از وی حمایت کردند. در فهرست این افراد نام‌هایی چون انور الحق احدی، قدرت الله ذکی، بشیر احمد ته ینج، معصومه خاوری، نثار احمد فیضی غوریانی، فضل احمد معنوی، محب الله صمیم، سید سعادت منصور نادری، عباس بصیر و نور رحمان اخلاقی به چشم می‌خورد. این افراد یا به صورت مستقل با دکتر عبدالله همراه بوده‌اند، یا از طریق جریان‌های سیاسی –جهادی هم‌سو با عبدالله حامی او هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معرفی این افراد برای دکتر عبدالله کار ساده‌ای نبود.

او مجبور شد تا از میان جمع زیادی از هم‌پیمانانش برای ده دوازده وزارت‌خانه نامزد معرفی کند. به همین دلیل معرفی این افراد ماه‌ها طول کشید. اما نگاه اجمالی به فهرست افرادی که از طریق دکتر عبدالله عبدالله معرفی شده‌اند نشان می‌دهد که او به عوض شایسته‌سالاری بیشتر رضایت هم‌پیمان‌های خود را در نظر داشته است. اکثریت افرادی که برای پست‌های وزارت‌خانه‌های مربوط به آقای عبدالله نامزد شده‌اند، تجربه کار در مناصب مدیریتی ندارند.

بیشتر آنان حتی سطح تحصیلی بالایی هم ندارند. اما به‌نظر می‌رسد دکتر عبدالله عبدالله ناگزیر بوده است تا برای راضی کردن هم‌پیمان‌هایش از این چهره‌ها استفاده کند. در فهرست وزیران معرفی شده از سوی دکتر عبدالله دو نامزد وزیر نزدیک به مارشال دوستم هستند؛ بشیر احمد ته ینج و قدرت الله ذکی از نزدیکان دوستم‌اند. آقای دوستم یکی از هم‌پیمان‌های قدرتمند دکتر عبدالله است. او نقش زیادی در بالا رفتن رای دکتر عبدالله در مناطق شمال افغانستان، به خصوص در میان اقوام ترک‌تبار داشته است. هرچند رئیس جمهور غنی هم با آوردن محمد یوسف غضنفر از چهره‌های مطرح ترک‌تبار افغانستان، قصد دارد تا در میان این اقوام نیز نفوذ داشته باشد.

با این حال دوستم توانست مانند گذشته اکثریت رای ترک‌تباران را به نفع خود استفاده کند. به همین دلیل عبدالله برای رفع تنش با آقای غنی خواهان اعطای رتبه مارشالی به دوستم شد و آقای غنی نیز ناگزیر پذیرفت. برای کریم خلیلی و محمد محقق که هر دو از سران بانفوذ قوم هزاره در افغانستانند، نیز هر یک وزارت‌خانه در نظر گرفته شده است. آقای خلیلی و محقق نیز افراد نزدیک به خود را به این پست‌ها معرفی کرده‌اند. معصومه خاوری تنها زن فهرست دکتر عبدالله برای وزارت مخابرات و فناوری معلومات است که تنها تجربه وکالت در دور شانزدهم شورای ملی را نیز دارد. او در حالی که کارشناسی ابزار طبی خوانده، اما برای وزارت مخابرات نامزد شده است.

او از اعضای حزب وحدت ملی به رهبری محمد محقق است. به همین دلیل آقای محقق سهم خود را به این خانم داده است. عباس بصیر نیز روزگاری رئیس دفتر کریم خلیلی در زمان معاونت ریاست جمهوری وی بود. آقای بصیر دکترای محیط زیست دارد و برای وزارت علوم که در افغانستان به آن (تحصیلات عالی) می‌گویند معرفی شده است. سعادت منصور نادری که در دور اول حکومت آقای غنی با وی ائتلاف کرد و سمت وزارت شهرسازی را برعهده داشت، در این دور با دکتر عبدالله همراه شد. او حالا نامزد وزیر وزارت صلح است. وزارتی که به تازگی برای مدیریت روند صلح افغانستان ایجاد شده است. سعادت نادری فرزند منصور نادری رهبر فرقه اسماعیلیه در افغانستان است و نفوذ کافی در شمال افغانستان دارد.

مهم‌ترین چهره درفهرست وزرای پیشنهادی دکتر عبدالله، انور الحق احدی است. او یکی از مطرح‌ترین سیاستمداران افغان است. او در طول شانزده سال گذشته در سمت‌هایی چون ریاست بانک مرکزی، وزارت دارایی و وزارت تجارت کار کرده است. آقای احدی رهبر حزب افغان ملت نیز است که هواداران زیادی در افغانستان دارد. او با این که در رشته اقتصاد و علوم سیاسی تا سطح دکترا تحصیل کرده است.اما برای وزارت کشاورزی در نظر گرفته شده است.

چهره‌هایی چون فضل احمد معنوی نیز از اعضای فهرست آقای عبدالله‌اند. معنوی جنجالی‌ترین چهره در تیم اوست. او مسؤول مذاکره با تیم آقای غنی برای رفع تنش‌ها نیز بود. معنوی یک دوره رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان بود. به همین دلیل دکتر عبدالله او را برای رهبری میانجی‌گری برای رفع تنش‌های انتخاباتی تعیین کرد.

نثار احمد فیضی غوریانی، چهره مستقل در تیم آقای عبدالله است. او سابقه وکالت دارد و دکتر عبدالله برای این که از غرب افغانستان و استان هرات که یکی از مهم‌ترین استان‌های افغانستان است، کسی را در فهرست خود داشته باشد، او رابرای وزارت تجارت در نظر گرفته است. آقای غوریانی علاوه بر وکالت در کار تجارت نیز دستی دارد.

نور رحمان اخلاقی گمنام‌ترین چهره در میان فهرست آقای عبدالله است. او برای وزارت مهاجرین نامزد شده است. اخلاقی چهره جنجالی در رسانه‌ها بود و به طور معمول به عنوان نماینده تیم دکتر عبدالله در اکثر بحث‌های رسانه‌ای شرکت می‌کرد. اخلاقی کارشناسی ارشد در رشته بازرگانی از دانشگاه آزاد اسلامی ایران دارد.

قدرت الله ذکی و محب الله صمیم دو چهره ناشناس دیگر در فهرست نامزد وزرای آقای عبدالله‌اند. ذکی تنها تجربه وکالت یک دوره در مجلس را دارد و محب الله صمیم هم یک دوره سمت استانداری در پکتیا را داشته است. البته آقای صمیم در دوران طالبان سمت معاون دانشگاه دولتی کابل را نیز بر عهده داشت.

با معرفی فهرست ده نفره برای وزارت‌خانه‌های مطرح شده، کابینه افغانستان تقریبا تکمیل شده است. حالا زمان آن است تا با پایان تعطیلات تابستانی مجلس نمایندگان در پانزدهم شهریور، رئیس جمهور وزیران پیشنهادی را به مجلس جهت گرفتن رای اعتماد معرفی کند. اما کمتر کسی می‌تواند بگوید که چه تعداد از آن‌ها می‌توانند رای اعتماد را از مجلس به دست بیاورند.

بیشتر از