کارگران برای خرید خانه باید ۲۰۰ سال کار کنند

وام خرید خانه برای کارگران با این حقوق حداقلی، به کار آنها نمی‌آید

قیمت مسکن در ایران با افزایشی شدید رو به رو بوده است به نحوی که برای اکثریت جامعه خرید خانه به رویا تبدیل شده است- عکس از ایران آنلاین

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز در رابطه با امکان خرید خانه توسط کارگران گفت:« وقتی کارگر با حداقل حقوق کار می‌کند و یک خانه دست‌کم ۵۰۰ میلیون تومان برایش آب می‌خورد، او باید ۲۰۰ سال کار کند.»

علی اصلانی در گفتگویی که با ایسنا داشت به تشریح شرایط وخیم معیشتی کارگران پرداخت و افزود: «در حال حاضر ۷۰ درصد کارگران حداقل بگیرند و توان پرداخت ماهی یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قسط را ندارند.»

در سال‌های گذشته، قیمت مسکن در ایران با افزایشی شدید روبه‌رو بوده است. به‌نحوی‌که برای اکثریت جامعه موضوع خرید خانه، بیشتر به یک رؤیا تبدیل شده است.

قیمت خانه در تهران طی شش ماه گذشته نزدیک به ۵۰ درصد رشد داشته است. اگرچه شرایط معیشتی کل جامعه در وضعیت بحرانی است، اما کارگران، وضعی به‌مراتب بدتر از متوسط جامعه دارند. در حالی که خط فقر در شهرهای بزرگ پنج میلیون تومان اعلام شده، حداقل حقوق کارگران چیزی در حدود دو میلیون تومان است. تورم لجام‌گسیخته و گرانی، هر روز زندگی را برای افراد بیشتری سخت می‌کند.

همین موضوع بر روی اجاره‌بها نیز تأثیر گذاشته است. اگر نسبت رشد درآمد مردم را با روند رشد قیمت مسکن مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که شیب رشد قیمت مسکن به‌مراتب تندتر است.

نمودار زیر رشد قیمت مسکن از سال ۸۸ تا ۹۸ را در یک بازه ده ساله نمایش می دهد.

سیاست‌های دولت روحانی طی ۸ سال گذشته باعث شده تا خرید خانه دیگر از لیست آرزوهای مردم نیز خارج شود. متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در خردادماه ۱۳۹۹ حدود ۱۸٫۹ میلیون تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۱۱٫۶ و ماه مشابه سال قبل ۴۲٫۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

اخیراً رئیس مرکز آمار ایران گفته است که با توجه به منطقه زندگی، نرخ تورم نیز متفاوت است. از این رو مردم حس متفاوتی نسبت به آمار رسمی تورمی دارند. از این رو زمانی که دامنه نوسان قیمت یک یا یک گروه کالا در سطح کشور زیاد می‌شود، باورپذیری میانگین آن دشوار می‌شود. نمودار زیر نشان می دهد که فاصله تورم و حداقل دستمزد اسمی بسیار زیاد است.

اما بر خلاف گفته‌های رئیس مرکز آمار، قیمت گوشت از متوسط ۱۰۰ هزار تومان در سال گذشته به ۱۳۰ هزارتومان رسیده است، و یا در مردادماه تورم نقطه‌به‌نقطه تخم‌مرغ ۴۷٫۹ درصد، برنج خارجی ۱۰۸٫۵ درصد، عدس ۱۳۶٫۱ درصد بوده است. بنابراین نمی‌توان توقع داشت که مردم با آمارهای دولت روزگار خود را بگذرانند. واقعیت آن چیزی است که بر زندگی مردم عادی تأثیر دارد. این در حالی است که اعتبار آمارهای دولت ایران نیز از سوی برخی نهادهای بین المللی اقتصادی زیر سوال است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی در تبلیغات هفته دولت مدعی شد که حداقل حقوق کارگران شش برابر رشد داشته است. در سخنانی دیگر مدعی شد که در دولت او متوسط حقوق دریافتی کارگران چهار برابر رشد داشته است. فارغ از اینکه ادعاهای آقای روحانی با واقعیت فاصله‌ای زیاد دارد، اما سطح زندگی و معیشت اکثریت جامعه به‌وضوح کاهش داشته است.

گرانی چند صددرصدی برخی از اقلام مصرفی مانند گوشت، برنج و همچنین سوخت و حمل‌ونقل، رشدی عجیب را تجربه کرده‌اند. روند تغییر قیمت‌ها به‌قدری سریع است که برای استناد به یک آمار، نمی‌توان چند روز تأخیر کرد.

بیشتر از اقتصاد