نتانیاهو: نمی‌گذاریم «دیکتاتورهای تهران» صلح با اعراب را نابود کنند

هواپیمای حامل هیات اسرائیلی و آمریکایی امروز در ابوظبی به زمین می‌نشیند

بنیامین نتانیاهو (راست) و جرد کوشنر در کنفرانس خبری مشترک روز یکشنبه-DEBBIE HILL / POOL / AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در آستانه پرواز نخستین هواپیمای مسافربری از تل‌آویو به ابوظبی گفت که اجازه نمی‌دهد «دیکتاتورهای تهران صلح را نابود کنند و جهان را به خطر بیاندازند.»

نتانیاهو گفت: «در حالی که ما به دنبال توسعه و پیشرفت به سوی جامعه نوین هستیم، دیکتاتورهای تهران می‌خواهند ما را به دوران سیاه و قرون وسطایی حاکمیت مذهبی بازگردند.»

او تاکید کرد که نباید اجازه داد، «جمهوری اسلامی ایران صلح بین اسرائیل و کشورهای عربی را نابود کند.»

مقامات جمهوری اسلامی ایران یکی از سرسخت‌ترین مخالفان توافق صلح بین امارات متحده عربی و اسرائیل به شمار می‌روند و آن را «خیانت به فلسطینی‌»ها توصیف کرده‌اند.

نتانیاهو در کنفرانس خبری مشترک با جرد کوشنر، مشاور عالی کاخ سفید افزود: «فلسطینی‌ها برای سال‌ها حق داشتند پیمان صلح اسرائیل و جهان عرب را وتو کنند و اگر قرار بود برای فلسطینی‌ها صبر کنیم، باید تا ابد منتظر می‌ماندیم.»

به گزارش آسوشیتدپرس، کوشنر که همراه با رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و هیاتی ۵۰ نفره از مقامات ارشد اسرائیلی امروز (دوشنبه) با پرواز تجاری مستقیم شرکت هواپیمایی «ال‌آل» وارد ابوظبی می‌شود، در این کنفرانس خبری گفت: «سناریوی خاورمیانه جدید را دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نوشته و اکنون صحنه برای پشرفت صلح و گام نهادن دیگر کشورهای عربی در این مسیر آماده است.»

نخستین پرواز تجاری مستقیم از مقصد اسرائیل به مبدا امارات متحده عربی یک گام ارزشمند دیگر در روند عادی‌سازی روابط دوجانبه بر اساس «توافق ابراهیم» به شمار می‌رود که ۱۸ روز قبل از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برمبنای این توافق که به کمک آمریکا به دست آمد،‌ امارات متحده عربی، سومین کشور عربی است که پس از مصر و اردن روابط خود را با اسرائیل از سر می‌گیرد. همچنین دو کشور روابط خود را در گسترده وسیعی از موضوعات از تجارت گرفته همکاری‌های علمی و پزشکی و مقابله با کووید-۱۹ توسعه می‌دهند.

بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند که حرکت دوباره کشورهای عربی به سوی بهبود روابط با اسرائیل برای نخستین بار در ۲۵سال اخیر از نگرانی مشترک آنها درمورد اقدامات جمهوری اسلامی ایران ناشی می‌شود.

مقامات در تهران توافق تاریخی امارات متحده عربی و اسرائیل را «خیانت به آرمان‌های فلسطینی‌ها» توصیف کرده و به ابوظبی هشدار داده‌اند که باید منتظر واکنش‌ها باشد.

در دو هفته اخیر خطوط تلفن مستقیم بین اسرائیل و امارات متحده عربی برقرار شده و وزاری کابینه دو طرف با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند. در روز شنبه نیز امارات متحده عربی به طور رسمی به تحریم‌های تجاری علیه اسرائیل پایان داد. البته در سال‌های گذشته همواره سطحی از روابط غیر رسمی بین دو کشور برقرار بود.

انتظار می‌رود اسرائیل و امارات متحده عربی در هفته‌های آینده توافق خود را به طور رسمی در کاخ سفید امضاء کنند.

افزون بر این پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که برخی دیگر از کشورهای عربی منطقه نیز از الگوی امارات متحده عربی پیروی کنند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به منطقه به سودان، بحرین و عمان رفت. سه کشوری که پیش‌بینی‌ می‌شود کاندیداهای بعدی در روابط عادی‌سازی روابط با اسرائیل باشند. در بین این کشورها، عمان یکی از دوستان مشترک جمهوری اسلامی ایران و آمریکا به شمار می‌رود. سلطان قابوس، پادشاه فقید عمان پیش از آغاز مذاکرات هسته‌ای، نقش مهمی در شکل‌گیری رایزنی‌های مستقیم بین تهران و واشینگتن ایفا کرده بود.

گزارش رویترز حاکی از آن است که هواپیمای حامل هیات آمریکایی و اسرائیلی امروز از آسمان عربستان سعودی عبور می‌کند. به این ترتیب این نخستین بار است که عربستان سعودی به یک هواپیمای اسرائیلی اجازه می‌دهد از آسمانش عبور کند.

تصاویر منتشر شده در حساب توییتر وزارت امور خارجه اسرائیل حاکی از آن است که روی بدنه هواپیمای خط هواپیمایی «ال‌آل» نوشته شده: «سلام». در پیامی که وزارت امور خارجه اسرائیل به مناسبت پرواز این هواپیما از فرودگاه بن‌گوریون در نزدیکی تل‌آویو به مقصد ابوطبی منتشر کرده، آمده است: «امید صلح و همکاری برای همسایگان اماراتی‌مان داریم، سلام‌علیکم»