روایت مادر برادران افکاری از شکنجه فرزندانش در زندان

بهیه نامجو می‌گوید فرزندانش شکنجه شده‌اند تا علیه یکدیگر اعتراف کنند

خبر صادر شدن احکام سنگین سه برادر در شیراز که به دلیل شرکت در اعتراضات مردادماه سال ۹۷ دستگیر شده بودند، در روزهای گذشته موجی از واکنش‌ها را به صدور این احکام ظالمانه در پی داشت. 

در آخرین واکنش، بهیه نامجو، مادر این سه برادر بازداشتی، با انتشار ویدیویی در فضای مجازی خواستار بلند شدن صدای حق‌خواهی فرزندانش شده است که در زندان هستند و به مجازات‌های سنگین و ناعادلانه محکوم شده‌اند.

او در ویدیویی که امروز یکشنبه ۹ شهریور منتشر شد، می‌گوید که فرزندانش در زندان شکنجه شده‌اند و هدف از شکنجه این بوده است که از فرزندانش علیه یکدیگر اعتراف بگیرند.

بهینه نامجو در این پیام می‌گوید که «یک پسرش در زندان دو بار اقدام به خودکشی کرده است.» به گفته مادر این سه برادر زندانی، پسرش «وحید» به دلیل شدت شکنجه و زیربار نرفتن شهادت علیه برادرش دو بار دست به خودکشی زده است.

مادر نوید و وحید و حبیب افکاری، در این پیام تصویری می‌گوید: «از هر کسی که صدای من را می‌شنود تقاضای کمک دارم برای احکام ناحق و ناعادلانه‌ای که به پسرانم داده‌اند.» خبرگزاری هرانا روز هشتم شهریور گزارش داد که نوید افکاری، جوان ۲۷ ساله‌ای که در جریان اعتراض‌های مرداد ۹۷ در شیراز بازداشت شده بود، به دو بار اعدام محکوم شده است. 

مادر این برادران  همچنین گفته است که درباره این پرونده فقط یک جلسه دادگاه «دروغین» برگزار شده و «بدون هیچ مدرکی» به فرزندانش اتهام وارد کرده‌اند. بهینه نامجو خواستار برگزاری یک  دادگاه عادلانه است.

بهیه نامجو در این ویدیو از دستگیری همسر و دامادش هم  در جریان این پرونده سخن می‌گوید؛ هرچند که تاکنون گزارشی درباره سرنوشت آنها داده نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به گزارش این خبرگزاری حقوق بشری، دو برادر نوید به نام‌های وحید و جبیب افکاری هم به‌ترتیب به ۵۴ سال و شش ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق، و ۲۷ سال و سه ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

گفته شده است که اصلی‌ترین اتهام این سه برادر، «قتل یک نیروی امنیتی» در روز دوم مرداد ۹۷ بوده است.

خبرگزاری هرانا همچنین نامه‌ای از نوید افکاری منتشر کرده است که روی برگه زندان نوشته شده است و در آن آمده که همه اعترافات، تحت «شکنجه روحی و جسمی» بوده است.

در آن نامه آمده است: «در حالی که روی صورتم پلاستیک کشیده بودند تا مرز خفگی و مرگ پیش رفتم و مجبور به اقرار به مطالب ساختگی و سراسر کذب شدم.»

در بخش دیگری از آن نامه آمده است که او درباره شکنجه‌هایی که برای اخذ اعترافات اجباری صورت گرفته، به مقام‌های قضایی شکایت برده، ولی به آن شکایت‌ها توجه نشده است.

هرانا گزارش می‌دهد که یکی از احکام اعدام نوید افکاری به تازگی در دیوان عالی کشور نیز تایید شده است و پرونده‌ این سه برادر بابت چند اتهام دیگر همچنان در دادگاه انقلاب شیراز در حال بررسی است.

بیشتر از