یک چرخ خیاطی که هوش مصنوعی را به مغز انسان بخیه می زند

ایلان ماسک می گوید فناوری جدید، قابلیت های مغز انسان را تقویت خواهد کرد

 Getty Images/iStockphoto

ایلان ماسک در مراسم رونمایی از شرکت تازه‌پا و مرموزش، نورالینک، گفت در هفته جاری تراشه کامپیوتری مغزی را نشان خواهد داد  که کاملا کاربردی است.

این کارآفرین میلیاردر که رئیس شرکت‌های اسپیس اکس و تسلا است، شرکت نورالینک را در سال ۲۰۱۶ با هدف غایی ترکیب هوش مصنوعی با مغز انسان تاسیس کرد.

تاکنون تنها یک مراسم عمومی برای رونمایی از فناوری این شرکت برگزار شده است که در آن ایلان ماسک از دستگاهی «شبیه ماشین چرخ خیاطی» پرده برداشت که قادر است رشته‌هایی را در مغز فرد بخیه بزند.

به گفته آقای ماسک، روند نصب این تراشه در مغز نهایتا روندی شبیه، و به کارآمدی عمل لیزر بر روی چشم است و توسط یک ربات انجام می‌شود.

آقای ماسک شامگاه سه‌شنبه توییت کرد که از این ربات و تراشه کامپیوتری مغزی در مراسم ویدیویی زنده در روز جمعه ساعت ۳ بعدازظهر پرده‌برداری خواهد شد.    

در پاسخ به سوالی در توییتر، او گفت که تشبیه این روند با عمل جراحی لیزر به روی چشم هنوز با واقعیت فاصله دارد. او توییت کرد: «هنوز از عمل لیزیک خیلی فاصله دارد، ولی طی چند سال آینده می‌تواند خیلی به آن نزدیک شود.»

او همچنین گفت که در مراسم روز جمعه «شلیک نورون‌ها در زمان واقعی نمایش داده خواهد شد ... که ماتریسی درون  ماتریس دیگر است.»

این دستگاه همینک نیز بر روی حیوانات آزمایش شده و آزمایش بر روی انسان هم در اصل قرار بود در سال ۲۰۲۰ کلید بخورد، اما هنوز مشخص نیست که این آزمایش‌ها شروع شده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ماسک در اطلاعاتی که پیش از مراسم روز جمعه ارائه داد، جزئیاتی درباره فناوری نورالینک و ظرفیت‌هایی که می‌تواند برای کاربران آن ارائه کند، اظهار داشت.

او طی زنجیره‌ای از توییت‌ها در ماه گذشته، گفت که این تراشه «می‌تواند طیف شنیداری انسان را فرای طیف قابل شنود توسعه دهد» و می‌تواند به کاربر خود اجازه دهد که موسیقی را مستقیم در مغز خود پخش کند.

دیگر کاربردهای احتمالی این دستگاه می‌تواند تنظیم سطوح هورمون در بدن باشد و باعث شود که «توانایی‌هایی تقویت‌یافته» مانند منطق بهتر و رهایی از اضطراب برای کاربر فراهم شود.

پیشتر در ماه جاری میلادی، دانشمندانی که به شرکت نورالینک ربطی ندارند، از ماده زیست مصنوعی جدیدی خبر دادند که به ادعای آنها می‌تواند باعث ترکیب و ادغام وسایل الکترونیکی با بدن انسان شود.

این دستاورد بی‌سابقه می‌تواند به دستیابی به هدف بلندپروازانه آقای ماسک کمک کند که می‌خواهد هوش و توانایی‌های انسان را تقویت کند. بنا به ادعای او، دستیابی به این هدف برای رقابت انسان با هوش مصنوعی پیشرفته امری حیاتی و ضروری است.

او ادعا می‌کند طی ۵ سال آینده انسان تحت خطر مغلوب شدن توسط هوش مصنوعی قرار دارد و هوش مصنوعی می‌تواند نهایتا به ما به همان چشمی نگاه کند که ما اکنون به حیوانات خانگی نگاه می‌کنیم.

او در سال ۲۰۱۶، درست چند ماه قبل از آن که شرکت نورالینک را تاسیس کند، گفت: «من دوست ندارم یک گربه خانگی شوم، اما چاره چیست؟ به نظرم یک راه حل خوب می‌تواند این باشد که لایه‌ای از هوش مصنوعی را به مغز خود اضافه کنیم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی