کشف حدود ۴۰ کیلو کوکائین در کیف یکی از همراهان رئیس جمهور برزیل

این مقام نظامی در راه اجلاس جی ۲۰ در ژاپن بود که دستگیر شد

AFP

رئیس جمهور بحث بر‌انگیز برزیل قول داده بود تجارت فراگیر مواد مخدر را به هیچ‌ وجه تحمل نخواهد کرد. اما به نظر می‌رسد که ژائیر بولسونارو باید از هیئت همراه خود شروع کند.

یکی از افراد نظامی هیئت همراه رئیس جمهور پس از اینکه تقریباً ۳۹ کیلو‌گرم کوکائین در چمدان وی کشف شد، در مسیر عزیمت به اجلاس جی ۲۰ در ژاپن دستگیر شد.

این مامور نیروی هوایی برزیل هنگام توقف هواپیما در سویل اسپانیا بازداشت شد.

یک سخنگوی پلیس امنیت و نظامی اسپانیا ( گاردیا سیویل ) گفته است: «در ساک دستی این مامور نظامی ۳۹ کیلو گرم ماده مخدر کوکائین کشف شده است. وی به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت شده است و در حال حاضر در دفتر فرماندهی ما در سویل تحت مراقبت و در انتظار حضور در برابر قاضی دادگاه است».

اندکی بعد شبکه تلویزیونی (رکورد تی وی) برزیل اعلام کرد نام این گروهبان ۳۸ ساله سیلوا رودریگز است.

این گروهبان در پروازی دستگیر شد که پیش از سفر خود آقای بولسونارو ، یک گروه از نظامیان را که وظیفه حفاظت از رییس جمهور برزیل در طول اجلاس در توکیو را بر عهده داشتند به ژاپن می‌برد.

روز سه‌شنبه آقای بولسونارو در یک بیانیه این بازداشت را تایید کرد، و گفت که از طریق وزیر دفاع کشور از این حادثه مطلع شده است.

وی گفت: «من فوراً به وزیر دفاع دستور دادم تا با پلیس اسپانیا برای دستیابی به حقیقت  و در تمام مراحل تحقیق همکاری کند و پلیس نظامی نیز تحقیقات جداگانه‌ای را شروع کند. نزدیک به سیصد هزار زن و مرد در نیروهای نظامی مشغول خدمت هستند که برای پاسداری و حفاظت از بالاترین اصول اخلاقی آموزش دیده‌اند».

رئیس جمهور برزیل گفت: «اگر محرز شود که این مامور نیروی هوایی مرتکب این جرم شده است، بر اساس قانون دادگاهی و محکوم خواهد شد».

معاون رییس جمهور، همیلتون مورائو در صحبت با خبرنگاران در برازیلیا در روز چهارشنبه، به نظر می‌رسید که این مامور را گناهکار فرض کرده است.

وی گفت:«واضح است که این مقدار از مواد مخدری که همراه او بوده، از گوشه خیابان نخریده و با خودش برده باشد، بیایید اینطور مطرح کنیم که او به عنوان یک قاچاقچی مواد مخدر کار می‌کرده است».

آقای بولسونارو که یک دست راستی است، در ژانویه امسال با وعده مبارزه با جنایات گسترده - از جمله مبارزه با تجارت مواد مخدر- در این کشور آمریکای جنوبی به قدرت رسید.

در همین ماه، او قانون جدیدی را به تصویب رساند که مجازات قاچاقچیان را تشدید می‌کند و مصرف کنندگان نیز باید تحت درمان قرار بگیرند و یا به زندان بروند.      

© The Independent

بیشتر از جهان