یک سال کشمکش برای تخریب روستایی با ۳۰۰ خانوار

بنیاد مصتضعفان می‌گوید این‌ها زمین‌خوارند

گفته می‌شود این روستا با ۳۰۰ خانوار بیش از ۳۰ سال قدمت دارد. امام جماعت روستا می‌گوید، بنیاد مستضعفان با ادعای تملک و حق مالکیت اراضی این روستا، اهالی آن را مجبور به تخلیه خانه‌های خود و ترک روستا کرده است - عکس خبرگزاری مهر 

روستایی با ۳۰۰ خانوار توسط بنیاد مستضعفان حکم تخلیه و تخریب گرفته است.

پیشتر معاون دادستان اهواز گفته بود زمین‌خواران در روستای «ابوالفضل» منطقه زردشت اهواز اقدام به خرید و فروش زمین‌های بنیاد مستضعفان کرده‌اند و قرار بازداشت برای آن‌ها صادر خواهد شد. مقام‌های رسمی این روستا را یک سکونتگاه غیررسمی می‌شناسند. برخی از اهالی با حکم دادستانی و شکایت بنیاد مستضعفان ایران تحت پیگرد بوده یا دستگیر شده‌اند.

طی یک‌سال اخیر ساکنان روستای «ابوالفضل» اهواز با احکام بنیاد مستضعفان که ادعای مالکیت روستا را دارد با ترس از دست دادن خانه‌هایشان دنبال مکانی برای مهاجرت می‌گردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود این روستا با ۳۰۰ خانوار بیش از ۳۰ سال قدمت دارد. امام جماعت روستا می‌گوید، بنیاد مستضعفان با ادعای تملک و حق مالکیت اراضی این روستا، اهالی آن را مجبور به تخلیه خانه‌های خود و ترک روستا کرده است. خیز بنیاد مستضعفان برای تملک روستای «ابوالفضل» درست زمانی اتفاق افتاده است که طی روزهای گذشته رئیس بنیاد مستضعفان ایران با صحبت‌های خود در تلویزیون رسمی این کشور، پرده از تملک افراد حقیقی و نهادهای حقوقی بر اراضی و املاک عمومی برداشت و با تغیر رهبر جمهوری اسلامی از گفته‌های خود پا پس کشید و عذرخواهی کرد.

پرویز فتاح که مدت یک‌سال است که ریاست بنیاد مستضعفان را در اختیار دارد، در صحبت‌های خود از اشخاص، نهادهای حکومتی و نظامی زیرنظر رهبر ایران نام برد که میلیاردها تومان اموال عمومی مردم در این کشور را مصادره کرده‌اند و حاضر به تخلیه آن نیستند.

آقای فتاح گفته است: «تا زمانی که در این سمت هستم، کوتاه نمی‌آیم چون تمام این املاک متعلق به مستضعفان است و باید فروخته شود و پول‌شان به مردم محروم بازگردد. قصد دارم این املاک را بفروشم و با آن مدرسه بسازم.»

آقای فتاح که هم‌اکنون سازمان تحت نظارتش حکم تخلیه یک روستای ۳۰ ساله با ۳۰۰ خانوار را صادر کرده در روزهای گذشته سپاه، نیروهای مسلح، مجمع تشخیص مصلحت نظام، روسای جمهوری و چند شخص حقیقی و حقوقی دیگر از جمله نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی ایران را به «تصرف غیرقانونی» منابع عمومی و بیت‌المال متهم کرده است.

پنج ماه پیش در فروردین ماه ۱۳۹۹ معاون دادستان اهواز اعلام کرد: «زمین‌خوارانی که در روستای ابوالفضل منطقه زردشت اهواز اقدام به خرید و فروش زمین‌های بنیاد مستضعفان کرده‌اند به زودی تحت تعقیب قرار می‌گیرند.» علی بیرانوند روز جمعه در فروردین ماه به «ایرنا» گفته بود برخی افراد فرصت‌طلب از سال گذشته به صورت غیرقانونی اقدام به فروش زمین‌های بنیاد مستضعفان در روستای ابوالفضل منطقه زردشت اهواز و ساخت و ساز غیر قانونی کرده‌اند. آقای بیرانوند اشاره‌ای به قدمت خانه‌های روستا و تعداد سکنه آن نکرد بود.

دادستانی اهواز عنوان می‌کند مالکیت رسمی و ثبتی بنیادمستضعفان بر این روستا مورد وثوق این نهاد قضایی است و پرونده‌ای در مجتمع قضایی امور جنایی و انقلاب اهواز در خصوص مالکان زمین در این روستا تشکیل شده است و افرادی که مبادرت به خرید و فروش و ساخت و ساز غیر مجاز کرده‌اند، شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفته و برخی هم بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس گزارش‌های منتشره اراضی روستای «ابوالفضل» در حریم شهر اهواز واقع شده است. دادستانی اهواز پیگیر است تا علت «عدم جلوگیری از ساخت و ساز» و «عدم تخریب سازه‌ها و ساختمان‌ها» را واکاوی کند. بنیاد مستضعفان اقدام اهالی را تصرف زمین‌های دولتی عنوان کرده که قابل پیگرد قانونی است.

سید یوسف موسوی امام جماعت مسجد امام علی این روستا به خبرگزاری «مهر» گفته است: «اگر چنین ادعایی صحیح است چرا در این چند سال مطرح نشد؟ چرا بعد از این که ۳۰۰ خانوار بیش از ۳۰ سال در این روستا خانه ساختند و زندگی تشکیل دادند، یاد این موضوع افتاده‌اند؟» دادستانی اهواز نیز اعلام کرده است: «در صورت اهمال یا تبانی هر شخص و یا اشخاصی طبق مقررات قانونی با آن‌ها برخورد قاطع خواهد شد چرا که به اموال دولتی بنیاد مستضعفان تعرض شده است.»

به گفته امام جماعت این روستا این منطقه تقریبا از پیش از انقلاب اراضی کشاورزی بوده است و بعدها ساخت‌وساز در آن صورت گرفته است. آقای موسوی گفت: «در سال ۸۵ وقتی بنیاد مسکن، جانبازان و بعدا بنیاد مستضعفان تأسیس شد، اراضی خالی حومه شهر را گرفتند و برای آن‌ها سند زدند.»

به گفته این امام جماعت: «مردم اراضی کشاورزی خود را احیا کرده و به مرور در آن ساکن شده‌اند. اهالی این روستا حق ریشه دارند که از نظر کارشناسی ثبت اسناد و کشاورزی تأیید شده است ولی حالا که بنیاد ادعای مالکیت کرده باید قبل از احراز حق مالکیت خود، صاحب سابق زمین را شناسایی کند.»

به گفته آقای موسوی تنها یک سال است که بنیاد مستضعفان پیگیر تخلیه روستا شده است و بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن پیشتر تصرف زمین‌های مذکور را پذیرفته‌اند. از سوی دیگر رئیس مجمع نمایندگان خوزستان عنوان کرده است که جلسه‌ای با پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان ایران خواهد داشت.

اصرار بنیاد مستضعفان بر تخلیه روستا در حالی صورت می‌گیرد که در اوج شیوع کرونا شهرستان اهواز در شرایط قرمز قرار داشته و شرجی و گرمای هوا در این منطقه و مشکل بی‌آبی برای سال‌های متمادی مورد اعتراض مردم در روستاهای بسیاری در این استان بوده است. در گزارش «مهر» برخی از اهالی روستا مدعی شده‌اند که بنیاد مستضعفان برای جلوگیری از سکونت مردم و اجبار به تخلیه روستا توسط ساکنان آن در هماهنگی با اداره برق استان در برق‌رسانی به روستا اختلال ایجاد کرده‌اند و از اداره برق خواسته که پایه‌های برق را نصب نکنند. توزیع ضعیف برق موجب خاموشی در روستا و نبود وسایل خنک‌کننده در این منطقه شده است.

استان خوزستان دومین استان از نظر وسعت سکونتگاه‌های غیررسمی در ایران است. به گفته مقام‌های رسمی بیش از ۸۵۰ هزار نفر از جمعیت استان در این سکونتگاه‌ها زندگی می‌کنند و از نظر بیکاری دومین استان کشور است. در سال ۹۸ استانداری خوزستان احداث سدها، تاسیسات نفت و گاز، خشک شدن تالاب‌ها و از بین رفتن زمینه‌های کسب و کار و همچنین جنگ هشت ساله با عراق را از جمله علل بالا بودن حاشیه‌نشینی و بالا بودن نرخ بیکاری در استان عنوان کرده بود. تا سال ۱۳۹۶ هفده منطقه حاشیه و سکونتگاه غیررسمی در اهواز شناسایی شده بود. در سال ۹۷ نیز اداره راه و شهرسازی خوزستان از سکونت ۴۰ درصد از جمعیت شهری در سکونتگاه‌های غیر رسمی این استان خبر داد.

بیشتر از