با اسلحه جنگی به معترضان لبنانی شلیک شده است

نیروهای امنیتی اعمال «سرکوب بیش از حد» در تیراندازی به سوی معترضان در راهپیمایی‌های ۸ اوت را رد کردند

نیروهای امنیتی از تفنگ‌های ساچمه‌ای مخصوص شکار پرندگان هم استفاده کرده‌اند که به چشمان تظاهرکنندگان آسیب زده است-ANWAR AMRO / AFP

به گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر(اچ.آر.دبلیو) نیروهای امنیتی لبنان در تظاهرات ضددولتی بعد از انفجار بیروت در ماه جاری در اعمال زور زیاده‌روی کردند و با فشنگ جنگی، ساچمه‌های فلزی و پلاستیکی به سوی معترضان شلیک کردند.

طبق یافته‌های تحقیقاتی گروه‌های دفاع از حقوق بشر که روز چهارشنبه انتشار یافت، ارتش و پلیس در مقابله با اعتراضات ۸ اوت به «سرکوب بیش‌از حد و در مواردی مرگ‌بار» متوسل شدند.

سازمان دیدبان حقوق بشر پس از بررسی فیلم‌ها، عکس‌ها و روایت شاهدان اعلام کرد معترضان، امدادگران و خبرنگاران بر اثر شلیک فشنگ جنگی، گلوله‌های ساچمه‌ای فلزی و گلوله‌های پلاستیکی یا شلیک مستقیم گاز اشک‌آور زخمی شده‌اند و به پایگاه‌های کمک‌های اولیه نیز آسیب وارد شده است.

ارتش لبنان، نیروهای امنیت داخلی (آی‌اس‌اف) و پلیس مجلس هر کدام جداگانه منکر شده‌اند که در مقابله با تظاهرات چهار روز پس از انفجار ویرانگر پایتخت لبنان با فشنگ جنگی به سوی مردم تیراندازی کرده‌اند.

ارتش لبنان نیز بار دیگر در روز چهارشنبه در تماس با ایندیپندنت اعمال زور بیش از حد را تکذیب کرد.

درگیری‌ها در روز ۸ اوت رخ داد که ده‌ها هزار شهروند خشمگین از ضعف مدیریت دولت در ماجرای انفجار و همچنین فساد و کوتاهی‌های منجر به آن در مرکز بیروت دست به تجمع زدند.

در انفجار ۴ اوت  که احتمالاً بر اثر آتش گرفتن هزاران تن مواد منفجره در بندر بیروت رخ داد بیش از ۱۸۰ نفر جان باختند و بیش از ۶ هزار نفر زخمی شدند.این مواد را در شرایط نامناسبی انبار کرده بودند.

مایکل پیج قائم‌مقام بخش خاورمیانه در سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید: «اهالی بیروت هنوز خودشان دارند ویرانی‌های برجا مانده از انفجار را آواربرداری می‌کنند و دستگاه امنیتی لبنان به جای آن که دست یاری به سویشان دراز کند با خشونتی که ابعاد حیرت‌انگیزی داشت معترضان را سرکوب کردند. چنین سرکوب غیرقانونی و بی‌رویه‌ای علیه اعتراضاتی که اکثراً صلح‌آمیز بود نشان‌گر بی‌اعتنایی و بی‌رحمی مردم نسبت به مردم خودشان است.»

دولت لبنان که بعد استعفا داد متهم بود در انفجاری که به گفته کارشناسان یکی از بزرگ‌ترین انفجارهای غیرهسته‌ای تاریخ نوین است در کمک کردن به شهروندان آسیب‌دیده کوتاهی کرده است، شهروندانی که خانه‌ها یا کسب‌وکارشان در انفجار از بین رفت.

اکثر آواربرداری‌ها را نیز داوطلبان انجام دادند که به اسکان بسیاری از بی‌خانمان‌ها کمک کردند. طبق برآوردها حدود ۳۰۰ هزار نفر در این حادثه بی‌خانمان شدند.

خشم مردم هنگامی اوج گرفت که مشخص شد مقامات بندر، نیروهای امنیتی، رییس جمهور و نخست وزیر از وجود مواد منفجره خطرناک در انبار بندر خبر داشتند اما ظاهراً دست روی دست گذاشته بودند.

معترضان روز ۸ اوت در میدان شهدای بیروت تجمع کردند. به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر، رفتار اکثر تظاهرکنندگان صلح‌آمیز بود اما شماری هم سنگ، مواد آتش‌زا و کوکتل‌مولوتوف به سوی نیروهای امنیتی پرتاب کردند.

برخی هم اموال عمومی و خصوصی را غارت کردند و آتش زدند. معترضان مدت کوتاهی هم وزرات‌خانه‌های خارجه، اقتصاد، محیط زیست و نیرو و انجمن بانک‌ها را اشغال کردند.

سازمان نیروهای امنیت داخلی لبنان اعلام کرد یکی از اعضای این سازمان هنگامی که سعی داشت افراد به دام افتاده در هتل لوگری را نجات دهد جان باخت و ۷۰ نفر از اعضای این سازمان هم مجروح شده‌اند.

ارتش لبنان هم اعلام کرده که ۱۰۵ سرباز زخمی شده‌اند و دو نفر از آن‌ها در وضعیت بسیار بدی هستند.

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید خشونت‌ورزی برخی از معترضان نمی‌تواند دلیل موجهی برای توسل مقامات به سرکوب باشد و از نیروهای امنیتی درخواست کرد در مورد این حادثه تحقیق کنند.

این سازمان مستقر در نیویورک می‌گوید نیروهای امنیتی در چهار مورد با فشنگ‌های جنگی تیراندازی کرده‌اند و طبق فیلم‌هایی که وجود دارد سه مرد را که داشتند یکی از معترضان مجروح را حمل می‌کردند با گلوله جنگی مورد هدف قرار دادند.

آن‌ها همچنین می‌گویند طبق مستنداتی که دارند نیروهای امنیتی از تفنگ‌های ساچمه‌ای مخصوص شکار پرندگان هم استفاده کرده‌اند که به چشمان تظاهرکنندگان آسیب زده است. به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر یکی از زخمی‌شدگان هم از خدمه درمانی بود و لباس پرستاری به تن در حال رسیدگی به یکی از معترضان زخمی بود که هدف گلوله قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از طرف دیگر پزشکی هم به سازمان دیدبان حقوق بشر گفته است قلب یکی از معترضان هم مورد اصابت ساچمه‌های فلزی قرار گرفت و تحت جراحی فوری قرار گرفته است.

ارتش لبنان یک روز بعد از راهپیمایی‌ها اعلام کرد: «هیچ سربازی با فشنگ جنگی به تظاهرکنندگان در مرکز بیروت شلیک نکرده است.» سازمان نیروهای امنیت داخلی نیز تیراندازی با «فشنگ جنگی» و گلوله پلاستیکی را به سوی تظاهرکنندگان تکذیب کرد.

لبنان قبل از انفجار ماه جاری نیز شاهد اعتراضات سراسری به بحران اقتصادی بی‌سابقه در این کشور بود، بحرانی که در ده‌ها سال فساد و سوء‌مدیریت مزمن ریشه دارد.

وقوع انفجار فقط به فروپاشی اقتصادی دامن زد و بر مقابله با همه‌گیری کرونا اثر منفی گذاشت.

جمعه پیش  که شمار مبتلایان به حدنصاب جدیدی رسید و در هفته بعد از انفجار دو برابر شد لبنان قرنطینه دو هفته‌ای را به اجرا گذاشت.

حسان دیاب نخست وزیر لبنان هم روز چهارشنبه گفت خطر آن وجود دارد که نتوانند شیوع کرونا را مهار کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان