یک اسپری حشره‌کش معمولی نابودگر ویروس کرونا شناخته شد

حشره‌کش موسوم به «موزیگارد» می‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد

این حشره‌کش هم به صورت مایع و هم اسپری در دسترس است-Rob Carr / Getty Images via AFP

دانشمندان نظامی بریتانیا کشف کردند که یک حشره‌کش معمولی می‌تواند ویروس کووید-۱۹ را نابود کند.

دانشمندان آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی انگلستان، سازمان زیر مجموعه وزارت دفاع،  طی یک سری آزمایش نشان دادند که حشره‌کش موسوم به «موزیگارد» می‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد. این حشره‌کش هم به صورت مایع و هم اسپری در دسترس است.

این حشره‌کش حاوی ماده‌ای است به نام «سیتریودیول» که می‌تواند در مقابل ویروس مقاومت کند. سیتریودیول پیش از این هم در کشتن انواع دیگر ویروس کرونا معروف بود.

پیتر هوما، ژنرال و رئیس سابق سازمان بهداشت ملی انگلستان از آزمایشگاه وزارت دفاع خواسته بود تأثیر این حشره‌کش روی ویروس را مورد مطالعه قرار دهند.

دانشمندان آزمایشگاه حشره‌کش مزبور را هم به صورت مایع به طور مستقیم روی ویروس ریختند و هم به صورت اسپری روی لایه حساس لاتکس اعمال کردند.

بر اساس گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، در هر دو آزمایش، حشره‌کش توانست ویروس سارس-کو-۲ را از بین ببرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش نشان می‌دهد که غلظت بالاتر (۹۰ درصد) حشره‌کش «موزیگارد» ویروس را به طور کامل نابود کرده است.

مطالعه ویروس روی لاتکس گرچه نشان داد که اسپری شروع به نابودی ویروس کرده است، اما طبق گزارش، موزیگارد در داخل لاتکس نفوذ کرد. بنابراین با توجه به این که در این آزمایش از لاتکس به عنوان یک سطح نمونه استفاده شده، بعید است که پوست انسان دقیقا به همین صورت واکنش نشان دهد.

دانشمندان در گزارش خود نوشته‌اند «ما اطلاعاتی در دست نداریم که ثابت کند غلظتی که به صورت آزمایشگاهی روی لاتکس اعمال کردیم دقیقا به همان اندازه تأثیر داشته باشد که اسپری موزیگارد را روی پوست می‌زنیم و می‌مالیم.»

حشره‌کش وقتی به صورت اسپری به کار برده شد، تأثیر کمتری داشت و با این که ویروس را کشت و عمر آن را کم کرد، اما باز هم ویروس زنده باقی ماند.

این اسپری بعید است به عنوان محافظ کامل در مقابل کووید-۱۹ قابل استفاده باشد اما می‌تواند در کنار ماسک، دستکش و سایر پوشیدنی‌های محافظ به کار گرفته شود.

به گفته جرمی کوئین، وزیر دفاع، «تحقیقات اخیر آزمایشگاه وزارت دفاع نشان می‌دهد که اسپری‌های حاوی سیتریودیول، که در اختیار واحدهای درگیر با کووید قرار داده شده است، می‌تواند ویروس را نابود کند.»

وی ادامه داد «ما امروز نتایج تحقیقات مقدماتی خود را منتشر می‌کنیم تا دیگران بتوانند مطالعات بیشتری انجام دهند و آن را کامل یا تأیید کنند.»

«وزارت دفاع در حمایت از اقداماتی که برای مبارزه با ویروس کرونا صورت گرفته نقش‌های مختلفی ایفا کرده است. خرسندیم که این هم نمونه دیگری از روش‌های ابتکاری وزارت دفاع است که برای امنیت مردم قابل استفاده است.»

تحقیق مزبور فعلا فقط جنبه مقدماتی دارد و امید می‌رود مبنایی باشد برای تحقیقات بیشتری که سایر دانشمندان انجام خواهند داد.

آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی از ماه فوریه وارد تیم واکنش انگلستان به ویروس کرونا شد و در فعالیت‌هایی چون آزمایش بیماران، آزمایش پی‌پی‌ای و تحقیق در زمینه محیط‌های رشد ویروس شرکت کرده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی