اعلام وضعیت اضطراری در ویسکانسین به دنبال بالاگرفتن ناآرامی‌ها

پلیس در کنوشا، پس از به آتش کشیده شدن چند ساختمان و ماشین در شب دوشنبه، اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرد

گروهی از معترضان یک پارکینگ و خودروهای پارک شده در آن را به آتش کشیدند-SCOTT OLSON / Getty Images via AFP

فرماندار ویسکانسین در پی ادامه ناآرامی‌ها در کنوشا اعلام وضعیت اضطراری کرد. ناآرامی‌ها پس از آن شروع شد که جاکوب بلیک، به گفته خانواده‌اش، چند بار از فاصله نزدیک توسط پلیس مورد هدف قرار گرفت و به زمین افتاد.

تونی ایورز، فرماندار ویسکانسین، با اعلام افزایش نیروهای گارد ملی ایالتی به ۲۵۰ سرباز پس از اعتراضات شب دوشنبه، ویرانی و آتش‌زدن ساختمان‌ها در تظاهرات علیه خشونت پلیس را محکوم کرد.

وی گفت: «ما فراموش نمی‌کنیم که این اعتراضات چرا آغاز شد، و آن چه در این دو شب و شب‌های دیگر در سال جاری شاهد بوده‌ایم وافعا دردناک است، و درد سیاه بودن در این ایالت و این کشور رنج بزرگی است. باز هم امروز تکرار می‌کنم. هر کسی باید بتواند از حق اساسی خود دفاع کند، چه معترض باشد و چه عضوی از رسانه‌ها، اما با حفظ آرامش و امنیت. ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم چرخه نظام‌مند تبعیض و بی‌عدالتی ادامه پیدا کند. و نمی‌توانیم فرو رفتن به گرداب خطر و نابودی را تحمل کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره پلیس شهر اطلاعاتی از جریان تیراندازی را منتشر کرده و دادگستری ایالتی قول پیگیری داده است.

بن کرامپ، وکیل حقوق مدنی، روز سه‌شنبه اعلام کرد که در اثر شلیک پایان هفته، آقای بلیک از کمر به پایین فلج شده است.

گفته می‌شود بلیک روز یکشنبه سعی داشته در یک پرواز اختلال ایجاد کند و هنگام ورود پلیس داشت صحنه را ترک می‌کرد. اما تصاویر ویدیویی که بعدا به میزان وسیع منتشر شد نشان می‌دهند که بلیک به طرف ماشین خود می‌رفته و در طرف راننده را باز می‌کرده که پلیس چند مرتبه از پشت به او شلیک می‌کند.

می‌گویند سه تا از فرزندان بلیک در آن زمان داخل ماشین بوده‌اند.

پدر آقای بلیک، که او هم جاکوب بلیک نام دارد، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت این تیراندازی یک جنایت «ابلهانه» محسوب می‌شود.

وی در حالی که اشک‌های خود را پاک می‌کرد گفت: «آنها هفت بار به پسر من تیر زدند. هفت بار. انگار نه انگار که او انسان است. ولی پسر من انسان است و برای خود مهم است.»

او به روزنامه شیکاگو سان تایمز گفت که پزشکان گفته‌اند معلوم نیست پسر ۲۹ ساله‌اش تا ابد به این وضعیت بماند یا نه.

بلیک پدر به این روزنامه گفت: «من می‌خواهم دستم را روی گونه پسرم بگذارم و پیشانی او را ببوسم. آن وقت خیالم راحت می‌شود. با ماسک او را می‌بوسم. اولین چیزی که می‌خواهم این است که پسرم را ببینم.»

پاتریک سالوی، وکیل این خانواده، با تشریح آسیب‌هایی که تیراندازی به وی وارد کرده گفت گلوله ممکن است به نخاع خورده باشد.

او به خبرنگاران گفت: «شکم او سوراخ شده. مجبور شدند تقریبا تمام دل و روده او را بیرون بیاورند. کلیه او آسیب دیده و دستش نیز تیر خورده است.»

این تیراندازی هفته‌ها پس از اعتراضات «جان سیاهان مهم است» رخ می‌دهد که در پی قتل جورج فلوید توسط پلیس مینیاپولیس و مرگ چندین آمریکایی سیاه‌پوست در طول تابستان و سال‌های گذشته توسط پلیس صورت گرفت.

پلیس در کنوشا، پس از به آتش کشیده شدن چند ساختمان و ماشین در شب دوشنبه، اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرد.

جولیا جکسون، مادر آقای بلیک، گفت معترضان باید «لحظه‌ای درنگ کنند و کلاه خود را قاضی کنند.»

او به خبرنگاران گفت «وقتی اینجا می‌آمدم، از شهر عبور کردم و دیدم خیلی جاها خراب شده که هیچ کمکی به پسر من و خانواده من نمی‌کند. جاکوب اگر می‌دانست کار به اینجا کشیده و این ویرانی و وحشت را می‌دید، اصلا خوشحال نمی‌شد.»

© The Independent

بیشتر از جهان