فشار بر اقلیت‌های مذهبی در ایران؛ بازداشت زوج بهائی و احضار یک روحانی اهل سنت

خانه این زوج بهایی توسط ماموران تفتیش شده‌ است

زوج بهائی به نام‌های مژده اقترافی و هوشمند طالبی در نجف‌آباد اصفهان بازداشت شدند- عکس از شبکه‌های اجتماعی

سایت‌های حقوق بشری در ایران گزارش کرده‌اند که یک زن و شوهر بهایی ساکن ویلاشهر اصفهان روز یک‌شنبه دوم شهریورماه با احضار به یکی از نهادهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکان نامشخصی منتقل شده‌اند.

به گزارش سایت هرانا مژده اقترافی و هوشمند طالبی، در پی یک تماس تلفنی برای تحویل گرفتن وسایلشان که در سال ۹۷ توسط نیروهای اداره اطلاعات ضبط شده بود، به یکی از نهادهای امنیتی این شهر فراخوانده شدند.

ماموران پس از بازداشت به منزل این زن و شوهر بهایی رفته و پس از تفتیش منزل تعدادی از لوازم شخصی ازجمله لپ‌تاپ، تلفن همراه، کتاب‌ها و یک دستگاه پیانوی آکوستیک آن‌ها را ضبط کرده و با خود برده‌اند. گفته می‌شود دو خودروی سواری و کامیونت این خانواده بهایی نیز توسط ماموران توقیف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته شده است پس از حضور آن‌ها در ساختمان این نهاد امنیتی ماموران اقدام به بازداشت مژده اقترافی کرده و خودروی سواری آن‌ها را نیز توقیف کرده‌اند. پس از آن پنج نفر از ماموران همراه با هوشمند طالبی به منزل آن‌ها رفته و آن جا را مورد تفتیش قرار داده و برخی لوازم شخصی آن‌ها از جمله کلیه کتاب‌ها، لپ‌تاپ، فلش، موبایل، وسایل و ادوات موسیقی فرزندانشان از جمله پیانو بزرگ آکوستیک دخترشان را بار وانت کرده و با خود بردند. ماموران سپس به آقای هوشمند گفتند پشت کامیونت ایسوزو خود بنشیند و پشت سر آن‌ها راه بیفتد. آقای هوشمند پس از حضور در این نهاد امنیتی بازداشت شده و کامیونت وی نیز توقیف شد.

هنوز خبری در خصوص دلیل بازداشت این زن و مرد بهایی و محل نگهداری آن‌ها گزارش نشده است.

به گزارش فعالان حقوق بشر امروز دوشنبه نیز یک روحانی اهل سنت از اهالی روستای پشامگ شهرستان راسک که به تازگی پس از هشت ماه بازداشت با تودیع قرار وثیقه از زندان زاهدان آزاد شده بود به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت.

به گزارش کارزار فعالین بلوچ، علت احضار اصغر کوهی، روحانی اهل سنت و از اهالی روستای پشامگ شهرستان راسک، سخنرانی‌های او در نماز جمعه و دیگر مراسم مذهبی است.

فشار بر اقلیت‌های مذهبی و اهل سنت در سال‌های بعد از انقلاب در ایران همواره از موارد نقض حقوق بشر در این کشور برشمرده شده است و مورد اعتراض فعالان حقوق بشر است. فشار بر جامعه بهائیان به خصوص در سال‌های اخیر با حکم‌های سنگین زندان، تهدید به ریشه‌کنی و فشارهای روانی طاقت‌فرسا همواره در اخبار منتشر می شود و نگرانی جامعه جهانی و فعالان حقوق بشر را نیز در پی داشته است.

بیشتر از