رهبر جمهوری اسلامی امسال مراسم عزاداری عمومی برگزار نمی‌کند

خطر از هم‌پاشیدگی ناگهانی سیستم درمانی

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نسبت به‌احتمال فروپاشی سیستم درمانی کشور هشدار داد-MEHDI MARIZAD / FARS NEWS AGENCY / AFP

دفتر رهبر جمهوری اسلامی با انتشار بیانه‌ای اعلام کرد که امسال برخلاف سال‌های گذشته، مراسم عمومی در حسینیه امام خمینی برگزار نخواهد شد. در بخشی از متن بیانیه چنین آمده است:« امسال به علت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ضوابط اعلامی ستاد ملی مقابله با کرونا به‌صورت عمومی برگزار نمی‌شود.»  همچنین در ادامه اعلام شده که مراسم از طریق شبکه یک صداوسیما پخش خواهد شد.

این بیانیه درحالی منتشر می‌شود که برخی از منصوبان علی خامنه‌ای در سراسر کشور، عدم برگزاری عمومی مراسم محرم را توطئه خارجی و افراد بی‌دین عنوان کردند.

احمد علم‌الهدی امام‌جمعه و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در مشهد دراین باره گفت:« همیشه در شهرها و بلاد ما عزاداری سیدالشهدا در مساجد و چهاردیواری حسینیه‌ها انجام می‌گرفت، خوشبختانه امسال تمام شهر، حسینیه و عزاخانه سیدالشهدا شده و همه‌جا شده حسینیه؛ برحسب اطلاعی که به من دادند، در مشهد مقدس بیش از ۶۰ میدان و مرکز عمومی را هیئت گرفتند و به‌صورت حسینیه درآوردند؛ یعنی قبلاً در یک چهاردیواری امام حسین عزاداری می‌شد، به خاطر پیشگیری از این بیماری و ویروس، خوشبختانه امروز تمام شهر و فضای باز شهر شده حسینیه و مرکز عزاداری امام حسین.» او پیش‌تر هم از لغو برگزاری نماز جمعه سخن گفته بود.

این در حالی است که شرایط کرونا کشور را در وضعیتی بحرانی قرار داده و ممکن است پس از دهه اول محرم موج دیگری از گسترش بیماری شکل بگیرد.

در همین رابطه پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفتگو با ایسنا نسبت به‌احتمال فروپاشی سیستم درمانی کشور هشدار داد.

او در این باره گفت که پرستاران و پزشکان بخش سلامت و درمان به‌شدت خسته و فرسوده هستند و دیگر توان ماه پیش را ندارند. وی هشدار داد که در صورت افزایش فشار دیگر امکان پاسخگویی نیست و در این شرایط آمار مرگ‌ومیر قطعاً افزایش خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبرسی در ادامه از افزایش مشکلات خانوادگی در میان کادر درمان خبر داد و دلیل آن را استرس، احساس عذاب وجدان ناشی از احتمال انتقال ویروس به اعضای خانواده، دوری‌های طولانی‌مدت از اعضای خانواده،‌ محدودیت استراحت برای مدت‌های مدید، فشارهای روحی و روانی ناشی از وضعیت نابسامان بیماری و بیماران و همچنین فشار روحی ناشی از جان‌باختن دوستان و همکاران بیان کرد.

او در ادامه افزود: «یک ماه سخت را پس از مراسم محرم و برگزاری کنکور در پیش داریم.» او سه روز تعطیلی عاشورا و تاسوعا را  مانند یک «کابوس» برای سیستم درمانی کشور خواند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تنها راه جلوگیری از شرایط وخیم و خطر پیش رو را پیشگیری دانست و خواهان اعمال سختگیری‌های بیشتری به‌منظور رعایت پروتکل‌های ستاد کرونا شد.

بیشتر از