نقاشی «پسران چشم‌چران» از روی دیوار رختکن زنانه در تل‌آویو پاک شد

این اقدام پس از آن انجام شد که یک گروه اوباش در تفرجگاه به یک کودک تجاوز کردند

کارگران در حال پاک کردن نقاشی که بارها به دلیل ماهیت جنسیت‌زده آن مورد انتقاد قرار گرفته بود -Tel Aviv Municipality/Handout via REUTERS THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY

در یکی از سواحل تل‌آویو، یک نقاشی دیواری از پسرانی که یک رختکن زنان را از پنجره دید می‌زنند، پاک شد. این اقدام پس از آن انجام شد که یک گروه اوباش در تفرجگاه جنوبی الیات به یک کودک تجاوز کردند.

روی این دیوار، نقاشی دو پسر جوان را کشیده بودند که مایوی آنها کمی پایین آمده بود. این نقاشی ۱۸ سال پیش کشیده شده بود و بارها به دلیل ماهیت جنسیت‌زده آن مورد انتقاد قرار گرفته بود.

این نقاشی دیواری یادآور نام همین ساحل، متزیتزیم، بود که در زبان عبری به معنی «پسرک چشم‌‌چران» است و در سال ۱۹۷۲ فیلمی کمدی با همین عنوان ساخته بودند که در مورد غریق نجاتی بود که شیطنت‌های سکسی دوستانش را در ساحل مخفیانه نگاه می‌کرد.

این نقاشی پیش‌تر از شکایت گروه‌های فعال در زمینه حقوق زنان در امان مانده بود. شکایت آنها این بود که پرونده‌های تجاوز جنسی در اسرائیل به طور جامع مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته ران هولدای، شهردارد تل‌آویو، در پی آزار جنسی دختر ۱۶ ساله در تفریح‌گاه دریای سرخ در ۱۲ آگوست، وقت آن رسیده بود که شر این نقاشی را بکنیم.

وی در توئیتر خود نوشت: «آزادی بیان و هنر ارزش زیادی در شهر ما دارند اما این نقاشی به منزله تأیید ما از عمل ممنوع و مجرمانه تلقی می‌شد. پس تصمیم گرفتیم شر آن را کم کنیم.»

وی در ادامه آورد: «بردن نقاشی گذشته را پاک نمی‌کند اما پیام روشنی را به نسل‌های آینده می‌رساند.»

کارکنان شهرداری روز یکشنبه روی نقاشی رنگ سفید کشیدند.

به گفته بازپرسان رسیدگی‌کننده به پرونده تجاوز، آنها از دادگاه خواهند خواست دوره بازداشت سه مضنون دستگیر شده را تمدید کند.

وکیل پسران بازداشت شده گفته است یکی از پسران به پلیس گفته حدود ۳۰ نفر در نوبت ایستاده بودند تا به دختر تجاوز کنند.

در پی این تجاوز گروهی، خشم ملی برانگیخته شده و اسرائیلی‌ها در چند شهرها به حمایت از قربانی به تظاهرات علیه خشونت جنسی پرداخته‌اند.

گروه‌های حقوق زنان در صدد برنامه‌ریزی برای تظاهرات بیشتر در روز یکشنبه هستند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز پنج شنبه در توئیتر خود این حادثه را «جنایت علیه بشریت» دانست که «سزاوار همه محکومیت‌ها است.»

پرونده یک زن ۱۹ ساله انگلیسی که مدعی است سال گذشته در قبرس مورد تجاوز ۱۲ مرد اسرائیلی قرار گرفته با این پرونده مرتبط دانسته شده است.

این زن بعدها از ادعای خود کوتاه آمد، که باعث تشکیل پرونده علیه خودش شد و باعث شد به چهار ماه حبس تعلیقی محکوم شود.

کارزارهای حقوق بشری با انتقاد از برخورد پلیس قبرس با پرونده می‌گویند دختر مجبور شده از ادعای خود دست بکشد.

وکیل مدافع این دختر گفته است از دادگاه عالی قبرس تقاضای تجدید نظر خواهد کرد.

گزارش بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان