مقام‌های پاکستانی: روابط ریاض- اسلام آباد خلل‌ناپذیر است

وزیر خارجه پاکستان شایعات مبنی بر تیره شدن روابط میان اسلام آباد و ریاض را رد کرد

پس از سفر نخست وزیر پاکستان به عربستان در سال گذشته روابط دو کشور به هم نزدیکتر شد-Bandar AL-JALOUD /Saudi Royal Palace / AFP

به گزارش عرب نیوز، وزیر امور خارجه پاکستان در گفت‌وگو با یک کانال تلویزیونی خصوصی گفت: «روابط بین پاکستان و عربستان همیشه نیک و حسنه بوده است، فکر نمی‌کنم کسی بتواند عمق روابط ما را اندازه‌گیری کند، ما نیازمندی‌های متقابل داریم و پشتیبان یکدیگر هستیم.»

شاه‌ محمود قریشی پس از اظهارات انتقادی‌اش از سازمان همکاری‌های اسلامی در موضوع کشمیر، اخیراً درگیر بحث و جدال شده بود. هفته گذشته رئیس ستاد ارتش پاکستان، ژنرال قمر جاوید باجوا، در سفر خود به عربستان سعودی با خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع آن کشور، نیز دیدار کرد.

به گفتۀ ادارۀ خدمات و ارتباطات عمومی ارتش پاکستان، در این جلسه همکاری‌های امنیتی بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجۀ پاکستان با اشاره به سفر ژنرال قمر جاوید باجوا به عربستان سعودی، اظهار داشت: «سفر رئیس ستاد ارتش به عربستان سعودی، نمایانگر روابط مستحکم و خلل‌ناپذیر بین دو کشور است.»

سخنگوی دفتر وزارت امور خارجه، زاهد حفیظ چوهدری، پیش از این گفته بود که روابط استراتژیک بلندمدت بین دو کشور برادر، آزموده شده و ثابت بوده است و با گذشت زمان، به منظور تأمین منافع دوجانبه در حال تقویت و استحکام است.

زاهد چوهدری گفت: «سازمان همکاری‌های اسلامی در مسئله کشمیر نقش مهمی دارد و فرستادۀ ویژه‌ای نیز در این زمینه تعیین و انتصاب کرده است.»

به گفتۀ سخنگوی وزارت امور خارجه، گروه تماس سازمان همکاری‌های اسلامی برای جامو و کشمیر تا کنون چهار جلسه برای بحث و گفت‌وگو در مورد اقدامات انجام شده توسط دولت هند در ۵ اوت ۲۰۱۹ برگزار کرده است. سه مورد از این جلسات در سطح وزیران خارجه بوده است. پاکستان از نقش عربستان سعودی در ایجاد گروه تماس سازمان همکاری‌های اسلامی اظهار قدردانی می‌کند.

طبق اظهارات او، روابط میان پاکستان و عربستان مبتنی بر همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و نظامی است و روابط بین دو کشورِ در حال تقویت و تحکیم است. پس از سفر نخست وزیر پاکستان به عربستان سعودی در سال گذشته و سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به پاکستان، این روابط بیش از پیش نزدیک شده است.

در پاسخ به پرسشی دربارۀ وضعیت خاورمیانه، به ویژه عادی شدن روابط بین اسرائیل و امارات متحدۀ عربی، سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: «پاکستان در حال بررسی به رسمیت شناختن اسرائیل نیست. تأمین صلح و ثبات در خاورمیانه اولویت پاکستان است. در مورد مسئله فلسطین، موضع پاکستان کماکان ثابت است و هیچ تغییری در آن صورت نگرفته است.

© IndependentUrdu