درخواست دادستان کشور برای رفع ممنوعیت‌های عزاداری محرم در ایران

دادستان کل کشور از حسن روحانی خواست ممنوعیت برگزاری مراسم در مساجد را لغو کند

تعزیه و عزاداری حسینی در حسینه ارجمان اقلید-ایسنا/ علی محمد پشوتن

تا آغاز برگزاری مراسم عزاداری محرم تنها چند روز باقی مانده است و با این حال به نظر می‌رسد که در همین فرصت کم، هنوز هم مسئولان و مقامات کشور بر سری شکل و شیوه برگزاری مراسم در میانه همه‌گیری کرونا، اتفاق نظر ندارند. 

امروز، یکشنبه دوم شهریورماه، محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور، از حسن روحانی رئیس جمهور مملکت خواست که «ممنوعیت برگزاری مراسمات عزاداری در مساجد و تکایا رفع شود.»

دادستان کل کشور گفت که ممنوعیت برگزاری مراسم در مساجد و تکایا  که توسط «معاون وزیر بهداشت» اعلام شده است، جزو مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا نیست. 

چندی پیش خبری منتشر شد که حکایت از ممنوعیت برگزاری مراسم عزاداری در مساجد و تکایا و به طور کلی مکان‌های سرپوشیده داشت.

خبرگزاری فارس این خبر را برای عزاداران و هیأت‌های مذهبی «شوک بزرگی» قلمداد کرده است.

حالا و پس از گذشت ۳ روز از آغاز ماه محرم، دادستان کل کشور وارد ماجرا شده است و از بالاترین مقام اجرایی کشور خواسته است که این ممنوعیت رفع شود.

دادستان کل کشور گفت: «با عنایت به این که ممنوعیت برگزاری مراسم در مساجد و تکایا و محیط‌های بسته جزو مصوبات ستاد ملی کرونا نبوده و به صورت ناگهانی توسط معاون وزیر بهداشت اعلام گردیده و انتقادات فراوانی را به همراه داشته است، لذا مقرر فرمایید برگزاری مراسم در مساجد و تکایا با رعایت همان دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب مجاز اعلام شود.»

در نخستین ماه‌های شیوع کرونا در ایران و در پی اعلام برخی آمار و ارقام در خصوص شمار قربانیان و مبتلاشدگان به آن بیماری، دادستان کل کشور هشدار داد که انتشار آمار مربوط به همه‌گیری کرونا در کشور جز از سوی مراجع رسمی، مجازات سختی برای منتشرکنندگان در پی خواهد داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او چند روز پیش هم تاکید کرد که با کسانی که بخواهند به هر دلیلی مرز‌های قانونی را در مراسم عزاداری  بشکنند، قاطعانه برخورد می‌شود.» 

به گفته وی، «کسانی که با ایجاد تجمعات موجب آسیب رساندن به سلامت مردم شوند، بار اول و دوم به آن‌ها تذکر داده می‌شود و سپس طبق مصوبه لازم‌الاجرای ستاد ملی مقابله با کرونا آن محل‌ها تعطیل می‌شود.»

با نزدیک شدن به روزهای اصلی برگزاری مراسم عزاداری محرم در ایران، روایت کسانی که اصرار به برگزاری «باشکوه‌تر» مراسم دارند، روایت غالب است. هرچند برخی مسئولان قضایی از برخورد با متخلفان سخن می‌گویند اما به نظر می‌رسد که با درخواست برای رفع ممنوعیت برگزاری مراسم در مساجد و محیط‌های دربسته، خود در پی تشدید امکان شیوع بیشتر بیماری هستند.

بیشتر از