ارتباط آسم کودکان با آلودگی هوا، رفاه مالی، و تحصیلات والدین

اگر کیفیت هوا در مناطق دچار آلودگی هوا بهتر شود شمار کودکان مبتلا به آسم کاهش می‌یابد

احتمال ابتلا به آسم در کودکان و  نوجوانانی که در معرض هوای آلوده‌ قرار دارند، بیشتر است-DIDIER PALLAGES / AFP

طبق تحقیق جدیدی، تنفس هوایی که آلودگی زیاد داشته باشد، باعث ابتلای کودکان به آسم می‌شود.

هم‌چنین، طبق این بررسی که در مجله بی‌ام‌جی منتشر شده است، احتمال ابتلا به آسم در کودکانی که والدین‌شان این بیماری را دارند یا مادرشان در دوران بارداری سیگار می‌کشیده بیشتر است.

همچنین، طبق این بررسی اگر کیفیت هوا در مناطق دچار آلودگی هوا بهتر شود، شمار کودکان مبتلا به این بیماری کاهش می‌یابد.

احتمال ابتلای کودکانی در خانواده‌های مرفه‌تر و کودکانی که والدین تحصیل‌کرده‌تری دارند نیز به این بیماری کمتر بوده است.

پژوهشگران در این بررسی داده‌های کودکان دانمارکی متولد سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۴ را بررسی کردند، سپس وضعیت برخی از این کودکان را تا ۱۵ سالگی دنبال کردند تا ببینند به آسم یا «خس‌خس مزمن سینه» مبتلا می‌شوند یا نه.

در مجموع، پژوهشگران ۱۲۲ هزار و ۸۴۲ کودک را مبتلا به آسم تشخیص دادند.

احتمال ابتلا به آسم یا خس‌خس مزمن سینه در نوجوانانی که در معرض هوای آلوده‌تر (با ریز‌ذرات کوچکتر از ۲.۵ پی‌ام) قرار دارند، نیز بیشتر بود.

نویسندگان دانمارکیِ این پژوهش نوشتند: «یافته‌ها نشان می‌دهد که احتمال ابتلای کودکانی که در معرض هوای آلوده‌ به ذرات ۲.۵ پی‌امی هستند به آسم یا خس‌خس مزمن سینه بیشتر از کودکانی است که در معرض چنین هوایی نیستند.»

طبق این یافته‌ها، سایر عوامل خطرآفرین در این زمینه عبارتند از ابتلای والدین به آسم، میزان تحصیلات والدین، و اعتیاد مادر به سیگار در دوره بارداری.

در این مقاله همچنین آمده است: «نتایج نشان می‌دهد که هرچه میزان آلودگی هوا به ذرات ۲.۵ پی‌امی کمتر باشد، احتمال کاهش تعداد کودکان مبتلا به آسم و خس‌خس مزمن سینه در میان افرادی که خیلی در معرض این هوا هستند، بیشتر می‌شود.»

«ریزذرات ۲.۵ پی‌امی (ذرات با قطر کمتراز ۲.۵ میکرومتر) خطرناک‌ترین نوع آلاینده‌ برای سلامت ریه‌ها است و اثرات مخربی بر برخی گروه‌های جامعه، از جمله خردسالان، سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های تنفسی نظیر آسم می‌گذارد.»

«آمار تازه نشان می‌دهد که در بریتانیا از هر چهار مبتلا به آسم، وضعیت تنفسی‌ یک نفر در دوره قرنطینه سراسری احتمالاً به علت کاهش آلودگی هوا بهتر شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«مؤسسه آسم انگلستان و بنیاد ریه بریتانیا از دولت خواسته‌اند طبق دستورالعمل‌ سازمان جهانی بهداشت در لایحه محیط زیست، محدودیت قانونی و سختگیرانه جدیدی برای میزان ذرات ۲.۵ پی‌امی وضع کند. وقت آن رسیده است که با کاهش آلودگی هوا کاری کنیم که همه بتوانند با ریه‌های سالم در هوای تمیز تنفس کنند.»

این پژوهش دانمارکی‌ها پس از آن منتشر شده است که گروهی از محققان اعلام کردند، به نتایجی رسیده‌اند که ممکن است در یافتن راه جدیدی برای درمان آسم و بیماری مزمن انسداد ریه (سی‌او‌پی‌دی) مؤثر باشد.

این کشف مهم در نشریه ترجمه علمی پزشکی منتشر شده است و در آن به دسته‌ای از داروها اشاره کرده‌اند که باعث بهبود علايم این بیماری‌ها می‌شود.

پژوهشگران همچنین دریافتند که اثر این داروها روی نمونه‌هایی از بافت ریه مشابه اثر آن‌ها بر نمونه حیوانات آزمایشگاهی است.

محققان معتقدند که با در دست داشتن مجموع این یافته‌ها، می‌توان امیدوار بود که با استفاده از این داروها بتوان داروی جدیدی برای درمان بیماری‌های التهابی ریه در انسان ساخت.

اندرو تابین، استاد داروشناسی مولکولی دانشگاه گلاسگو، گفت: «خیلی تعجب کردیم وقتی دریافتیم مصرف بیشتر نوعی پروتئین که تا به حال خیال می‌کردیم با روغن ماهی فعال می‌شود، ماهیچه راه تنفسی را شُل و از التهاب جلوگیری می‌کند.»

«امیدواریم بتوانیم به یافته‌های بیشتری دست یابیم و داروی جدیدی برای درمان آسم و سی‌او‌پی‌دی پیدا کنیم.»

سازوکار داروهای مورد استفاده توسط گروه پژوهشی دانشگاه گلاسگو در بدن، با سازوکار داروهایی که هم‌اکنون برای آسم و سی‌او‌پی‌دی تجویز می‌شود متفاوت است.

این یافته‌ها حاوی راه جدیدی برای درمان بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی حادی است که درمان‌های فعلی برای آن‌ها کارساز نیست.

این روش جدید بر فعال‌سازی نوعی پروتئین استوار است که پیش‌تر محققان گمان می‌کردند با چربی‌های موجود در رژیم غذایی فرد، واکنش می‌دهد.

 

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری پرس اسوسییشن

© The Independent

بیشتر از زندگی