رونمایی از موشک‌های دوربرد حاج قاسم و ابومهدی 

برد موشک حاج قاسم ۱۴۰۰ و موشک کروز ابومهدی المهندس بالای ۱۰۰۰ کیلومتر است

موشک‌های دوربرد حاج قاسم و ابومهدی المهندس- عکس از خبرگزاری مهر

امروز پنج‌شنبه ۲۹ مردادماه،  امیر حاتمی وزیر دفاع دولت حسن روحانی از تولید و رونمایی از دو محصول موشکی به یاد« قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس» توسط وزارت دفاع مملکت خبر داد. 

به گفته وی «برد موشک بالستیک حاج قاسم ۱۴۰۰ کیلومتر است و برد موشک کروز ابومهدی المهندس بالای ۱۰۰۰ کیلومتر است. موشک بالستیک حاج قاسم  در واقع نسل جدید موشک‌های نقطه‌زن «فاتح۱۱۰ » محسوب می‌شود. 

پس از رونمایی از این موشک‌ها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در بیانیه‌ای رونمایی از موشک‌های «حاج قاسم و ابومهدی» را «نماد عزم و اراده ملی ایرانیان در پیگیری دکترین بازدارندگی دفاعی و تهاجمی کشور و تداوم راه سیدالشهدای مقاومت اسلامی دانست».

در بیانیه سپاه پاسداران آمده است که «تاثیرات بنیادین مجموعه صنعت دفاعی کشور در الگو سازی بومی که فراتر از ایران عزیز در جبهه مقاومت متبلور و به یکی از پیشران‌های اصلی شکست جنگ‌های نیابتی و تروریسم تکفیری و ائتلاف‌های شیطانی دهه اخیر در منطقه تبدیل شده است».

در سال‌های اخیر حملات متعدد گروهای شبه نظامی نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی در عراق شدت گرفته است. حملات راکتی و موشکی این گروهای شبه نظامی به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی و هم‌چنین حملات موشکی شبه نظامیان وابسته به ایران در یمن از جمله این اقدامات نظامی جمهوری اسلامی در منطقه بوده است.

جدا از تولیدات جدید موشکی در کشور امروز حسن روحانی، رئیس جمهور مملکت که در مراسم رونمایی از دستاوردهای ملی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حضور داشت، درباره اهمیت تولید و ساخت پهپاد در ایران نیز تاکید کرده و گفته: «با توجه به اهمیتی که پهپاد در تحرکات نظامی و شناسایی‌ها برعهده دارد، شاید این وسیله، مطمئن‌ترین و ارزانترین وسیله در این زمینه است که هم به شناسایی نظامی کمک می‌کند و هم برای بمباران می‌توان از آن استفاده کرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روحانی گفته است که «امیدواریم در کنار پیشرفت‌های امروز در این زمینه، قدم‌های بعدی را نیز برداریم و پهپادی که هم رادارگریز باشد و هم کاشف را داشته باشیم. یعنی پهپادی که هم برای ما کشف کند و هم شناسایی و کشف نشود».

روحانی هم‌چنین با اشاره به  افزایش بُرد موشک‌های کروز دریایی ایران در طول سالهای اخیر تاکید کرده است که «این برای ما مهم است که در فاصله زمانی کمتر از دو سال توانستیم بُرد یک موشک مهم دریایی خود را به بیش از سه برابر برسانیم».

روحانی هم‌چنین به سیستم‌های پدافند دفاعی هم گریزی زده و تاکید کرده که «برای ما مهم است که آسمان ما آسمان امنی باشد و راداری داشته باشیم که چیزی از دید آن رادار مخفی نماند».

رونمایی از موشک‌های دوربرد جمهوری اسلامی در حالی که در روزهای اخیر آمریکا هم در تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بود و حالا هم پی فعال‌سازی مکانیسم ماشه است، می‌تواند به نوعی رویکرد مقامات جمهوری اسلامی در مقابله با این تلاش‌های آمریکا در سطح بین‌المللی‌ است. 

بیشتر از