نقطه عطف در درمان سرطان پستان: تنها یک جلسه پرتونگاری کافی است

پژوهشگران تایید کرده‌اند این روش تاثیری بلندمدت در درمان سرطان سینه خواهد داشت

سهیلا مهری، بعد از انجام پرتودرمانی روسری‌اش را سر می‌کند. سهیلا، معلمی بود که هفت سال پیش بر اثر ابتلا به سرطان سینه فوت کرد، عکس از بهروز مهری -  AFP PHOTO/BEHROUZ MEHRI 

درمان جدیدی برای سرطان پستان یافت شده که در عوض هفته‌ها رادیوتراپی تنها به یک جلسه پرتونگاری محدود می‌شود. 

این پژوهش که توسط کارشناسان «یونیورسیتی کالج لندن» انجام و نتیجه آن در نشریه طبی بریتانیا (بی‌ام جِی) منتشر شده، در سراسر جهان در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد.  

پژوهشگران تایید کرده‌اند این روش تاثیری بلندمدت در درمان سرطان سینه خواهد داشت و شامل تنها یک دوز رادیوترپی موسوم به «تارگِتِت اینترا آپِراتیو» (تارگیت – آی او آر تی) است. دوز اشعه بلافاصله پس از خارج کردن غده سرطانی به وسیله یک ابزار کوچک کروی در داخل سینه در محل سرطان قرار داده می‌شود.  

درمان به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و نیاز به مراجعه مجدد به بیمارستان ندارد و در وقت بیمار صرفه‌جویی و به احیای سلامتش کمک می‌کند. 

پرفسور جایانت وایدیا، صدر این برنامه پژوهشی می‌گوید: «بیمار می‌تواند با استفاده از تارگیت – آی او آر تی جراحی و پرتونگاری را هم‌زمان کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روش درمانی زمانی را که بیمار در بیمارستان سپری می‌کند کوتاه و بهبود او را تسریع می‌کند که به معنی آن است که بیمار می‌تواند زودتر به زندگی عادی بازگردد. 

با انتشار این نتایج بلندمدت و مثبت اکنون روشن شده که این روش درمانی باید در دسترس بیشتری قرار گیرد. باید در اختیار کادر درمانی قرار بگیرد و هنگام برنامه‌ریزی برای جراحی سرطان سینه با بیمار درمیان گذاشته شود.» 

همه‌ساله حدود ۵۵ هزار زن و ۳۷۰ مرد به سرطان سینه مبتلا می‌شوند که یکی از رایج‌ترین أنواع سرطان در بریتانیاست. حدود ۱۱۵۰۰ زن و ۸۰ مرد نیز بر اثر عوارض این بیماری جان می‌سپرند. 

پرفسور مایکل باوم، یکی از مولفین این گزارش می‌گوید: «نتایج این پژوهش حاوی بیشترین شواهد در تاثیر تارگیت-آی او آر تی و موید آن است که این روش درمانی از موارد مرگ ناشی از علل دیگر نیز می‌کاهد. خوش‌وقتم که بگویم این درمان به هزاران بیمار مبتلا به سرطان سینه در سراسر جهان کمک می‌کند.»

مطالعات پیشین نشان داده بود که درمان جدید سرطان سینه عوارض جانبی کمتری ناشی از پرتونگاری دارد و در مقایسه با پرتونگاری‌های معمول ایجاد درد و نارحتی کمتری می‌کند. 

درمان‌های معمول با پرتونگاری از خارج (ای بی‌آر تی) شامل دوزهای روزانه به تمام سینه به مدت میان سه تا شش هفته و ۱۵ تا ۳۰ بار مراجعه به بیمارستان است.  

پرفسور جفری توبیاس، یکی دیگر از مولفان این گزارش، خاطرنشان می‌کند که با روش درمانی جدید بیمار مجبور به مراجعه روزانه به بیمارستان نخواهد بود. 

او گفت: «با روش تارگیت – آی او آر تی بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان سینه ناچار به مراجعه روزانه به بخش پرتونگاری بیمارستان نخواهند بود. آن‌ها همچنین گرفتار عوارض جانبی پرتونگاری تمام سطح سینه نخواهند شد و از آن مهم‌تر این روش فشار روی بخش‌های پرتونگاری بیمارستان‌ها را کاهش می‌دهد.»  

در این پژوهش ۲۲۹۸ بیمار بالای ۴۵ سال که قطر غده سرطانی سینه‌شان بیشتر از ۳.۵ سانتیمتر بود یا برای روش درمان با تارگیت – آی او آر تی یا درمان معمول پرتونگاری از خارج انتخاب شدند.  

این پژوهش بلندمدت با همکاری ۳۲ بیمارستان و مرکز درمانی در ده کشور بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، نروژ، لهستان، سوئیس، کانادا، استرالیا و آمریکا به اجرا گذاشته شد.  

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که با روش درمانی یک دوز پرتونگاری داخلی از هر ده بیمار هشت بیمار به پرتونگاری بیشتری نیاز نداشته و نیز احتمال بازگشت سرطان در آن‌ها کاهش می‌یابد. 

به همین گونه با این شیوه درمانی تعداد بسیار کمتری از بیماران از عارضه‌هایی جز سرطان درگذشتند.  

میا روزِن بلات، از نهاد موسوم به «برست کَنسِر ناو» می‌گوید: «این پژوهش جالب گواه آن است که پرتونگاری هم‌زمان با جراحی سینه در برخی زنان در مراحل اولیه سرطان همان نتیجه‌ای را دارد که پرتونگاری سنتی. 

می‌دانیم که هم‌اکنون نیز پرتونگاری داخلی در برخی نواحی درمانی به کار می‌رود که نیاز به مراجعه به بیمارستان را محدود کرده و عوارض (پرتونگاری خارجی) را کاهش می‌دهد. این در شرایط چالشی کنونی می‌تواند تفاوت بسیاری ایجاد کند.» 

او گفت بسیار مهم است که همه زنان از «فواید و خطرات» روش‌های متفاوت پرتونگاری آگاه باشند تا بتوانند (در مورد نحوه درمانشان) «تصمیماتی آگاهانه» اتخاذ کنند. 

خانم روزن بلات افزود: «بیمارانی که در مورد درمان جاری سرطان سینه‌شان نگرانی یا سؤالی دارند می‌توانند با شماره رایگان ۶۰۰.۸۰۰ ۰۸۰۸ با ما تماس بگیرند. پرستاران ما در آن سوی خط تلفن منتظرند.»

© The Independent

بیشتر از جهان