تاکید نمایندگان مجلس ایران به از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای

بیانیه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به تلاش برای فعال کردن مکانیسم ماشه

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گویند فعالیت‌های هسته‌ای ایران باید از سر گرفته شود- عکس از خبرگزاری ایرنا

امروز چهارشنبه ۲۹ مرداد ماه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای نسبت به تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه واکنش نشان داده است و در عین‌حال تاکید کرده که جمهوری اسلامی باید در واکنش به این اقدام آمریکا، فعالیت هسته‌ای خود را از سر گیرد.

این بیانیه در هفت بند تنظیم شده است. در ابتدای این متن آمده است که « کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ضمن رصد تحولات بین‌المللی و پایش اقدامات ایالات متحده جهت سوءاستفاده از بندهای ۱۱ و ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱ و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و تلاش به منظور فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کشور» این بیانیه را صادر کرده است.

در بند یک این بیانیه گفته شده که بر اساس موازین بین‌المللی، آمریکا مشروعیت استفاده از مکانیسم حل اختلاف موجود در ماده ۳۶ و ۳۷ برجام را را ندارد و  تفسیر حقوقی که آمریکا ارائه کرده، «بی مبنا بوده و فاقد وجاهت» است.

در بند چهارم این بیانیه نوشته شده که «در صورت فعال شدن غیرقانونی مکانیزم ماشه، سازمان انرژی اتمی می‌بایست به سرعت ضمن بازگرداندن کلیه فعالیت هسته‌ای به سطح پیش از سال  ۹۴ اقدام کند».

این بند توضیح می‌دهد سازمان انرژی اتمی  که باید با بهره‌گیری سانتریفیوژهای نسل IR4، IR6، IR8 به سرعت جهت تأمین نیاز کشور برای تأمین ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی، اقدام کند. 

این بیانیه همچنین تاکید می‌کند که سازمان انرژی اتمی در «عملیاتی کردن ساخت پیشران هسته‌ای در جهت تجهیز ناوگان‌های دریایی کشورمان تسریع نماید».

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم‌چنین نوشته‌اند که « جمهوری اسلامی ایران، از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل انتظار دارد به منظور مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا و حفظ اعتبار قواعد بین‌المللی، مانع سوءاستفاده این کشور شده و جلوی رفتار خودسرانه دولت آمریکا را برای تحمیل اراده خود به سایر کشورها بگیرند».

آنها هم‌چنین خطاب به دستگاه دیپلماسی کشور هم گفته‌اند که انتظارشان این است که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران «به تبعیت از ملت شجاع و انقلابی کشورمان، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های در اختیار، اقدامات عاجل و بازدارنده را در مقابل آمریکا صورت دهد و همچنین در محیط بین‌الملی سوءاستفاده آشکار این کشور از شورای امنیت و حق وتو را افشا کند».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، سه شب پیش گفته بود که «امکان دارد آمریکا همین هفته آینده با فعال کردن ساز و کار ماشه، تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در رای گیری شورای امنیت سازمان ملل در نهایت با ۲ رای مثبت و ۲ رای منفی و ۱۱ رای ممتنع شکست خورد. رای‌گیری که به پیشنهاد آمریکا برگزار شد.

ترامپ در واکنش به این رای‌گیری گفته بود که: «ما می‌دانستیم که رای چه خواهد بود اما ساز و کار ماشه را فعال می‌کنیم. هفته دیگر خواهید دید.»

امروز حسن روحانی هم با اشاره به قصد آمریکا برای فعال‌کردن مکانیسم ماشه گفت که «برجام تنها برای کسانی است که در داخل آن هستند و آمریکا نمی‌تواند از این مکانیسم برای بازگرداندن تحریم‌های علیه ایران استفاده کند».

رئیس جمهوری ایران همچنین از کشورهایی که در جریان رای‌گیری پیرامون تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، به طرح قطعنامه آمریکا در شورای امنیت رای مخالف یا ممتنع داده‌ بودند، تشکر کرد.

پیش از حسن روحانی، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در ایران و همچنین مجید تخت روانچی، سفیر دائمی ایران در سازمان ملل فعال کردن «مکانیسم ماشه» از سوی آمریکا را غیرقانونی خوانده بودند.

بیشتر از