روابط جنسی زیر سن نوجوانان بریتانیایی بیشتر شده یا کمتر؟

تجربه‌های جنسی کودکان قرن دو هزار «تصویر متفاوتی» می‌دهد

AFP

نتیجه یک پژوهش نشان می‌دهد نوجوانان بریتانیایی در مقایسه با کسانی که ده سال پیش از آنها متولد شده‌اند، کمتر احتمال دارد پیش از رسیدن به سن قانونی رابطه جنسی برقرار کنند.

تحقیقات دانشگاه «یونیورسیتی کالج» لندن می‌گوید یک در سی (سه ممیز دو درصد) نوجوانان چهارده ساله یا «نسل زِد» به گفته این گزارش روابط جنسی «سنگین» داشته‌اند که در آن سکس دهانی و دخول انجام گرفته است.

پرفسور ایوُن کِلی، مولف ارشد این گزارش که در «نشریه بهداشت نوجوانان» منتشر شده، می‌گوید: «پژوهش‌های پیشین نشان داده است که ۳۰ درصد کسانی که در دهه‌های هشتاد و نود متولد شده‌اند، پیش از شانزده سالگی، و کمی کمتر از یک نفر از پنج  نفر، که در اوایل دهه نود متولد شده‌اند، تا پانزده سالگی رابطه جنسی داشته‌اند.

اما پروفسور کلی می‌گوید پژوهش اخیر که روی گروه جوانتری انجام شده، «تصویر دیگری از نسل جوان می‌دهد.»

او به ایندیپندنت گفت: «در مقایسه با نسل‌های گذشته، بنظر می‌رسد چهارده ساله‌ها به نسبت کمتری وارد روابط جنسی می‌شوند. گزارش‌های دیگری نشان می‌دهد در دهه‌های اخیر از تعداد بارداری در دوران نوجوانی هم به نحو چشمگیری کاسته شده است.»

پژوهشگران از اطلاعات موجود در تحقیقات «میلِنیوُم کُهُرت» استفاده کرده‌اند که (رفتارهای جنسی) یازده هزار جوان بریتانیایی متولد سال‌های میان ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ را دنبال کرده است.

آنها در مورد نوازش‌هایی که به دخول جنسی ختم می‌شود هم تحقیق کرده و می‌گویند ۵۹ درصد کسانی که مورد سئوال قرار گرفته‌اند گفته‌اند درآغوش کشیدن، بوسه و گرفتن دست دیگران را تجربه کرده‌اند.

حدود ۷.۵ درصد شرکت کنندگان در این پژوهش گفته‌اند فعالیت جنسی محدود داشته‌اند که پژوهشگران آن را «نوازش‌های زیر لباس» توصیف کرده‌اند.

نتایج این گزارش، به گفته مولفان آن، نشان‌دهنده اهمیت آموزش در مورد رابطه نزدیک و روابط جنسی است. گزارش‌های پیشین نشان می‌دهد که یک پنجم دخترها و یک سوم پسرها در این سن دارای «توانایی جنسی» هستند به این معنی که «آماده» لذت بردن از رابطه جنسی بوده و برای آن تحت فشار قرار نگرفته بوده‌اند.

پرفسور کلی می‌گوید این بسیار مهم است زیرا اثر نخستین تجربه جنسی «می‌تواند تا آخر عمر باقی بماند.»

گسترش تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی این نگرانی را به وجود آورده است که روابط اینترنتی، تجربه‌های سنتی جنسی را برای نوجوانان از صحنه خارج کند.

گزارش‌های اداره بهداشت بریتانیا نیز نشان داده است که نسبت به گذشته، دانش آموزان این کشور کمتر به سوی مصرف نوشابه‌های الکلی و مواد مخدر گرایش دارند. برخی پژوهش‌ها حاکی از آن است که جوانان بودن با خانواده را به روابط جنسی ترجیح می‌دهند.

پرفسور کلی می‌گوید: «تجربه و پا را از حد بیرون گذاشتن بخش جدانشدنی رشد است. جوانانی که در آن واحد در بسیاری از زمینه‌ها از جمله نوشیدن مشروب، کشیدن سیگار و شب زنده داری پا را از حد بیرون می‌گذارند، بیشتر احتمال دارد وارد روابط زودرس جنسی شوند.»

© The Independent

بیشتر از جهان