رابطه ویروس کرونا با بیماری دیابت نوع یک در کودکان

این بیماری که سیستم ایمنی خودکار تولید انسولین را در بدن مختل می‌کند، ممکن است با وجود ویروس شدیدتر شود

محققان کالج سلطنتی لندن می‌گویند احتمالا به اولین مدرکی دست یافته‌اند که رابطه بین کرونا و دیابت را در کودکان نشان می‌دهد-PIXABAY

نتایج مطالعاتی که روی بیماران در بیمارستان‌ها صورت گرفته، نشان می‌دهند که کووید-۱۹ می‌تواند به پیدایش دیابت نوع یک در کودکان مربوط باشد. در این بیمارستان‌ها، تعداد کودکانی که دچار این بیماری بوده‌اند دو برابر بیماران عادی بود. 

شواهد رو به افزایشی وجود دارد که نشان می‌دهد این بیماری که سیستم ایمنی خودکار تولید انسولین را در بدن مختل می‌کند، ممکن است با وجود ویروس شدیدتر شود. 

اما محققان کالج سلطنتی لندن می‌گویند احتمالا به اولین مدرکی دست یافته‌اند که رابطه بین این دو بیماری را در کودکان نشان می‌دهد. آن‌ها با مطالعه بیماران چهار بیمارستان شمال غرب لندن به این نتایج رسیده‌اند. در تعدادی از این بیمارستان‌ها، پذیرش بیماران دیابتی به شدت افزایش یافته است. 

دکتر کارن لوگان، محقق ارشد این مطالعات، می‌گوید: «تحلیل ما این است که در زمان اوج همه‌گیری تعداد موارد جدید ابتلا به دیابت نوع یک در کودکان به طرزی غیرعادی در دو بیمارستان در شمال غرب لندن نسبت به سال گذشته بالا رفته بود. هنگامی که بیشتر تحقیق کردیم دیدیم که بعضی از این کودکان یا کرونای فعال دارند و یا قبلا به ویروس کرونا آلوده شده بودند.» 

وی افزود: «به اعتقاد ما این مطالعه برای اولین بار است که نشان می‌دهد بین کووید-۱۹ و تشکیل بیماری دیابت نوع یک در کودکان ممکن است رابطه‌ای وجود داشته باشد.» 

به گفته دکتر لوگان: «مطالعات ما محدود به یک منطقه در انگلستان بود و برای رسیدن به نتیجه قطعی از رابطه بین دو بیماری نیاز به تحقیقات بیشتری داریم. اما تا آن زمان امیدواریم که پزشکان احتمال چنین رابطه‌ای را مورد توجه قرار دهند.» 

محققان با دسترسی به داده‌های کودکان بیماری که از زمان آغاز همه‌گیری در ۲۳ مارس تا ۴ ژوئن بستری بودند، دریافتند که تعداد کودکانی که به دیابت نوع یک مبتلا هستند در دو بخش از بیمارستان افزایش چشم‌گیری نسبت به سال گذشته داشته است - هر بخش ده مورد را گزارش کرده بود. 

بیمارستان معمولا در این فاصله زمانی انتظار پذیرش دو تا چهار بیمار را دارد. 

در حالی که تعداد این بیماران در بیمارستان‌های دیگر ثابت مانده بود، از بین ۳۰ کودکی که در زمان اوج همه‌گیری به دیابت نوع یک مبتلا شده بودند، تست کرونای پنج کودک مثبت درآمد. 

حدود ۷۰ درصد کودکانی که به دیابت مبتلا بودند کتو اسید دیابتی، دی‌کی‌ای، از خود نشان دادند، که حکایت از رسیدن کتون‌ها به میزانی خطرناک در بدن است. 

این تحقیق که در نشریه «مراقبت از دیابت» منتشر شده دریافته است که ۵۰ درصد موارد دی‌کی‌ای در حالت «شدید» قرار دارد، یعنی نرخی بسیار بالاتر از سطح معمول. 

به گفته دکتر لوگان: «به نظر می‌رسد کودکان ریسک کمتری در ابتلای شدید به بیماری کووید-۱۹ را داشته باشند. اما باید عوارض احتمالی دیگری را که در اثر ویروس در کودکان ظاهر می‌شود، مورد توجه قرار دهیم.» 

گزارش بیشتر از اس دبلیو‌ان‌اس

© The Independent

بیشتر از زندگی