کنفرانس کنشگران مدافع حقوق زنان افغان در کابل

حفظ جمهوریت و دستاوردهای زنان پس از صلح با طالبان خواسته اصلی این فعالان است

شماری از کنشگران مدافع حقوق زنان افغان در یک کنفرانس خبری در کابل با تاکید بر نظام جمهوریت و اعلام یک آتش‌بس سراسری در افغانستان، از هیات مذاکره کننده دولت این کشور و نمایند‌گان طالبان خواستند که در گفت‌وگوهای صلح باید نظام جمهوریت حفظ شود و برای یک آتش‌بس دایمی مذاکره و توافق شود.  

این کنشگران مدافع حقوق زنان افغان، خواست همه زنان کشور را اعلام آتش‌بس سراسری، حفظ نظام جمهوریت، حضور معنی‌دارشان در روند صلح و حفظ دستاوردهای چندین ساله آنان در مذاکرات صلح بین‌افغانی می‌دانند و تاکید دارند که نظام جمهوریت و دستاوردهای چندین ساله آنان هیچ‌گاه قابل معامله نخواهد بود و اجازه دست‌اندازی به آن دستاوردها را هم  به کسی نخواهند داد. بنا به درخواست و تاکید آنان، دو طرف باید به توافقی برسند که خواست و اراده تمام شهروندان افغانستان در آن دخیل باشد.

آنان هشدار دادند که اگر هر نظام دیگر جز نظام جمهوریت در افغانستان روی کار بیاید، قابل پذیرش نیست و در برابر آن مبارزه خواهند کرد.

این زنان برحضور معنی‌دارشان در مذاکرات صلح بینا‌افغانی تاکید دارند و می‌گویند که دو طرف باید نخست در مورد آتش‌بس تصمیم بگیرند و در گام‌های بعدی نیز باید نظام جمهوریت و دستاوردهای زنان حفظ شود.

سیما ثمر، مشاور رئیس جمهوری غنی در امور حقوق بشر که در این کنفرانس حضور داشت، بر حفظ نظام جمهوریت در مذاکرات صلح بین‌افغانی تاکید کرد و گفت: «ما در مذاکرات صلح بینا‌افغانی خواهان حفظ نظام جمهوریت، یعنی جمهوری اسلامی افغانستان هستیم، زیرا در چنین نظامی ما همه حضور خود را می‌بینیم و جمهوریت نظام مخالف هر گونه اسبتداد است.»

او در ادامه افزود: «اکنون باید تمام سیاسیون کشور ما و مردم افغانستان برای آوردن صلح، ثبات و ختم جنگ در کشور، وحدت و تعامل و دیگرپذیری‌شان را تقویت کنند.»

نرگس نهان، وزیر پیشین معادن و پترولیم و از مدافعان حقوق زنان این کشور، از حضور کم‌رنگ زنان افغان در هیات مذاکره‌کننده‌ افغان انتقاد کرد و گفت:«زنان افغان که به نمایند‌گی از زنان کشور وارد مذاکره با طالبان می‌شوند، باید به خواسته‌های تمام زنان توجه داشته باشند.»

او سپس افزود: «خواست تمام زنان افغان از هیات افغانی و طالبان این است که باید در آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی روی یک آتش‌بس سراسری تصمیم گرفته شود و پس از این مردم بی‌گناه‌ افغانستان که در هیچ جناحی دخیل نیستند در جریان مذاکرات صلح کشته یا زخمی نشوند، زیرا کشته و زخمی ساختن مردم بی‌گناه از هر طرف که باشد ناعادلانه است و ما خواستار اعلام آتش‌بس و ختم این وضعیت هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شینکی کروخیل، عضو مجلس نمایندگان و از کنشگران مدافع حقوق زنان نیز  با تاکید بر ضرورت حفظ نظام جمهوریت در افغانستان، از جامعه جهانی خواست که زمینه یک نشست زنان و جوانان افغان را نیز با نمایندگان طالبان فراهم کند تا در دیدار نزدیک و مستقیم با آنان، در پیوند با نگرانی‌های خود واضح و روشن گفت‌وگو کنند.»

روشن احمدی، از ساکنان کابل که از هفت سال پیش در یکی از ادارات دولتی این کشور مشغول به کار بوده است، می‌گوید: «افغانستان روزهای بسیار سخت و سیاهی را سپری کرد و اکنون نیز در حال سپری کردن است. زنان در نظام طالبانی هیچ حقوق و دستاوردی نداشتند. طالبان زنان را تنها یک وسیله برای تولید نسل و ارضای جنسی می‌شناختند. همین جمهوریت بود که برای زنان جایگاه در نظر گرفت و  گذاشت تا در موضوعات و تصمیم‌گیری‌های کلان دخیل شوند. من هیچ نظامی را بر جمهوریت ترجیح نمی‌دهم و نمی‌خواهم. من از هیات مذاکره‌کنندگان افغان می‌خواهم که بر سر میز مذاکره با طالبان باید برحفظ نظام جمهوریت، دستاورهای زنان و نقش آنان در نظام آینده تاکید جدی داشته باشند و با وضوح به آنان بگویند که زنان برای حفظ جمهوریت و حقوق‌شان مبارزه کردند و اگر بار دیگر هم نیاز باشد، بیش از گذشته مبارزه خواهند کرد.»

این تاکید مدافعان حقوق زنان افغان و سایر شهروندان کشور برای حفظ نظام جمهوریت و حقوق و دستاورهای چندین ساله زنان و حضور معنی‌دار‌شان در مذاکرات صلح بیناافغانی و نظام آینده در حالی مطرح می‌شود که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور، بارها گفته است که جمهوریت خط قرمز ماست و در مذاکرات صلح، نظام جمهوریت، آزادی بیان، دستاورهای چندین ساله زنان و سهم آنان در نظام کنونی و آینده، قابل معامله نخواهد بود.  

بیشتر از