هشدار باقری: امنیت ملی ایران دچار خدشه شود، آن را از چشم امارات می‌بینیم

پیشتر حسن روحانی هم همین موضع را گرفته و به امارات چنین هشداری داده بود

قایق‌های تندرو سپاه پاسداران در خلیج‌فارس- عکس از خبرگزاری مهر

سه روز پس از انتشار خبر توافق امارات متحده عربی و اسرائیل برای برقراری روابط کامل سیاسی، واکنش از طرف مقامات جمهوری اسلامی به این رخداد هم‌چنان ادامه دارد.

روز یک‌شنبه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به اقدام این همسایه جنوبی واکنش نشان داد و هشدار داد که اگر امنیت ملی کشور دچار خدشه شود، تهران آن را از چشم ابوظبی خواهد دید.

او همچنین افزود که نیرو‌های مسلح ایران از این پس به امارات «با محاسبات دیگری نگاه خواهند کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد باقری، امروز، یک‌شنبه، در نشست «هم‌اندیشی و هماهنگی فرماندهان نیرو‌های مسلح و مدیران رسانه ملی» تصریح کرد: «قطعاً رویکرد ملت ایران به این کشور همسایه از اساس تغییر خواهد کرد و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی نیز به این کشور با محاسبات دیگری نگاه خواهند کرد.»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران افزود: «چنان چه اتفاقی در منطقه خلیج‌فارس بیفتد و امنیت ملی جمهوری ‌اسلامی ایران دچار خدشه هرچند اندک شود، ما آن را از چشم کشور امارات ‌متحده‌ عربی می‌بینیم و تحمل نخواهیم کرد.»

پیشتر حسن روحانی هم همین موضع را گرفته و به امارات هشدار داده بود که اگر «پای اسرائیل را به منطقه باز کنند»، «به شکل دیگری برخورد می‌شود».

باقری روز یک‌شنبه به امارات توصیه کرد که «تا دیر نشده نسبت به این تصمیم تجدید نظر کند و مسیری را ادامه ندهد که به‌ ضرر امنیت منطقه و کشورش باشد.»

وزارت امور خارجه ایران هم بلافاصله پس از انتشار خبر این توافق با انتشار بیانیه‌ای، موضعی مشابه اتخاذ کرد. در این بیانیه برقراری رابطه رسمی با اسرائیل «ننگین» و «خطرناک» عنوان شده بود.

این بیانیه به اسرائیل هشدار می‌داد که در صورت هرگونه دخالت در خلیج فارس، دولت امارات و دیگر دولت‌های همراه را مسئول تمامی عواقب می‌داند.

دیروز، ۲۵ مردادماه، نیز سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای توافق امارات و اسرائيل برای عادی‌سازی روابط دو کشور را «حماقت تاریخی» و «ننگین» عنوان کرد.

در میان واکنش‌های تند مقامات ایران، دو شرکت اماراتی و اسرائیلی، در راستای «عادی‌سازی» روابط دوجانبه یک قرارداد همکاری توسعه تحقیقات و پژوهش‌ ویروس کرونا امضا کردند.

انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات، در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشته که امارات متحده عربی از روابط خود [با اسرائیل] برای ایجاد راه حلی ملموس و واقعی برای مسئله فلسطین استفاده می‌کند. اما برخی از کشورهای همسایه از جمله ترکیه در کنار ایران به این قرارداد روی خوشی نشان نداده‌اند.

بیشتر از