نامه قوای مقننه و قضائیه به خامنه‌ای در مخالفت با طرح نفتی روحانی

اوراق سلف نفتی طبق روال هر سال منتشر شده‌ است، اما امسال مشتریان آن تغییر کرده است

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه- عکس از همشهری آنلاین

در حالی‌ که حسن روحانی در مقام رئیس قوه مجریه از «فروش اوراق سلف نفتی به مردم» به عنوان وعده «گشایش اقتصادی» خبر داده، قوای مقننه و قضائیه در مخالفت با این تصمیم دولت، نامه‌ای به رهبر جمهوری‌ اسلامی نوشتند.

اوراق سلف نفتی طبق روال هر سال منتشر شده‌ است، اما امسال مشتریان آن تغییر کرده و قرار است این اوراق به مردم هم فروخته شود.

بر اساس این طرح، دولت نفت سال‌های آینده را به مردم می‌فروشد و تعهد می‌کند که در سررسید، نفت را به دلار و به قیمت روز از مردم می‌خرد.

اما حال یک نماینده مجلس از نامه رئیس دو قوه مقننه و قضائیه به آیت‌الله خامنه‌ای در مخالفت با این طرح خبر می‌دهد.

ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی، درباره این نامه گفت: «قوای مقننه و قضائیه ضمن اعلام مخالفت خود با تصمیم دولت مبنی بر فروش اوراق سلف نفتی در بورس، عنوان کردند که این تصمیم مغایر با تصمیمی است که در جلسه شورای سران سه قوه برای این منظور اتخاذ شده است.»

او افزود: «در جلسه شورای سران قوا تصمیم بر این شده تا نفت به صورت واقعی در بورس خرید و فروش شود و نه این که اوراق به فروش رسد و دولت بعدی مقروض شود.»

بر اساس طرح دولت، فروش اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سنگین صادراتی ایران قرار است امروز، یک‌شنبه ۲۶ مردادماه، در تالار بورس انرژی آغاز شود.

همزمان با آغاز فروش این اوراق، امروز انتقادهای بلندی از مجلس شورای اسلامی به گوش رسید.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، اعلام کرد که در جلسه غیرعلنی درباره فروش اوراق سلف نفتی که در شورای هماهنگی اقتصادی مطرح شده، بحث و گفت‌وگو شد.

محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، نیز در حاشیه جلسه علنی امروز به خبرنگاران گفت: «در جلسه غیرعلنی مجلس، رؤسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی مجلس و چند تن از نمایندگان نقطه نظرات خود را درباره این موضوع مطرح کردند. موضوع عرضه نفت در بورس قطعاً در چارچوبی خواهد بود که مجلس تصمیم می‌گیرد.»

کمیسیون برنامه و بودجه هم پی‌گیر این موضوع است. حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، درباره اوراق سلف نفتی در بورس گفت: «هر خبری از جلسه سران، در مورد فروش نفت سلف، چون هنوز قطعی نشده، غیرواقعی است. از طرفی، در بودجه سال ۹۹ هیچ مجوزی برای فروش نفت سلف وجود ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود که این اوراق سلف موازی استاندارد نفت، با طرح جدید فروش نفت که دولت به‌تازگی مطرح کرده، متفاوت است.

در طرح قبلی دولت، عرضه نفت در بورس انرژی صورت می‌گرفت و مشتریان آن عمدتا پالایشگاه‌ها بودند. اما در طرح جدید، مردم هم می‌توانند اوراق نفتی را خریداری کنند.

قرار است در نخستین مرحله از فروش اوراق سلف نفتی بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت عرضه شود. قیمت هر بشکه ۹۴۴ هزار و ۶۲۲ تومان تعیین شده ‌است. در این عرضه اولیه، حداقل خرید برای هر نفر یک بشکه و حداکثر ۲۰ هزار بشکه است.

هنوز از پاسخ خامنه‌ای به نامه قالیباف و ابراهیم رئیسی و واکنش دولت روحانی به این مخالفت خبری منتشر نشده است.

بیشتر از