حمله به فوزیه کوفی و نگرانی از برهم خوردن روند صلح افغانستان

هیچ فرد یا گروهی تاکنون مسئولیت حمله به این عضو هیئت مذاکره‌کننده افغانستان را به عهده نگرفته است

فوزیه کوفی، عضو هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان- عکس از خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان

آمریکا سوءقصد نافرجام به جان فوزیه کوفی، عضو هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان، را محکوم کرده و گفت که این اقدام «مجرمانه و بزدلانه از سوی کسانی بوده است که می‌خواهند مذاکرات صلح افغانستان با طالبان به تعویق بیفتد.»

خانم کوفی، نماینده پیشین مجلس، شامگاه جمعه ۲۴ مرداد در منطقه قره‌باغ در پنجاه کیلومتری شمال کابل هدف حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت و از ناحیه دست جراحت سطحی برداشت. او برای درمان به بیمارستانی در کابل منتقل شده است.

زلمی‌خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا، از تمام طرف‌ها خواسته است که نه تنها این حمله را محکوم کنند، بلکه روند صلح را سرعت بخشند و مذاکرات بین‌الافغانی را «در زودترین وقت ممکن» آغاز کنند.

گروه طالبان که ید طولایی در حملات مسلحانه به رهبران سیاسی افغانستان دارد، گفته است تیراندازی به خانم کوفی کار آنها نبوده است.

هیچ فرد یا گروه دیگری نیز تاکنون مسئولیت حمله به این عضو هیئت مذاکره‌کننده افغانستان را به عهده نگرفته است.

در همین حال واکنش‌ها به این سوءقصد نافرجام در افغانستان خیلی گسترده بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تقریبا تمام رهبران سیاسی و فعالان اجتماعی از جمله اشرف غنی، رئيس جمهور، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی این حمله را به شدیدترین الفاظ محکوم کردند.

صدیق صدیقی، سخنگوی آقای غنی، از قول رئیس جمهور در صفحه توییترش می‌نویسد: ‌«حمله بزدلانه بر زنان فعال افغانستان مانع تلاش‌های هدفمندانه آنان در پاسداری از ارزش‌‌های نوزده ساله افغانستان نخواهد شد.»

آقای عبدالله هم که برای عیادت خانم کوفی به بیمارستان رفته است می‌گوید: «تفکر ناروا و غیراسلامی ‌و غیرانسانی ترور ناکام و مطرود است. مردم افغانستان انتظار دارند که با فرجام موفقانه مذاکرات صلح به چنین رویداد‌های خشونتبار و دهشت‌افگنانه نقطه پایان گذاشته شود.»

حامد کرزی نیز ابراز نگرانی کرد که حمله مسلحانه به خانم کوفی توطئه‌ای برای مختل کردن روند صلح کشورش بوده است.

او در بیانیه‌ای می‌نویسد: «حامد کرزی ضمن این که حمله به خانم کوفی را یک عمل آشکار و واضح بر ضد پروسه صلح می‌داند، نگرانی اش را از تلاش‌‌ها و دسایس دشمنان صلح و آرامش افغانستان برای بر هم زدن گفتگو‌های صلح ابراز داشته و از مردم افغانستان می‌خواهد تا در برابر این دسایس با دقت و هوشیاری کامل ایستاد‌گی نمایند و نگذارند که صلح قربانی گردد.»

فوزیه کوفی، رهبر «موج تحول»، پیش از این دو دوره نماینده مردم بدخشان در مجلس افغانستان بود و چند بار با نمایندگان طالبان رو در رو گفتگو کرده بود. برای بسیاری او یکی از حامیان سرسخت حقوق زنان است.

اما موضع‌گیری‌‌های او تنها در قبال حقوق زنان افغانستان نبوده است.

او در چند دور مذاکرات مستقیم که با طالبان در گذشته برگزار شده است، بر سر نظام دموکراتیک و دستاورد‌های کشورش چشم در چشم با نمایندگان طالبان بحث و مشاجره کرده است.

فوزیه کوفی در نشست پارسال بین‌الافغانی مسکو یکی از سخنرانان اصلی بود که در حضور ملا عبدالغنی برادر، فرد شماره دو گروه طالبان و دیگر رهبران سیاسی نظامی‌دیدگاه‌هایش را ابراز کرد. 

خانم کوفی که یکی از دو زن شرکت‌کننده در این جلسه بود درباره این گفتگو‌ها نوشت:‌ «در گفتگو‌های این بار میان هیئت افغانستان و طالبان روی مسائل و خواسته‌‌‌های مردم به شکل جدی باید صحبت شود. جمهوریت، نظامی‌که مردم بر سرنوشت سیاسی خود تصمیم گیرنده باشند، تامین و حفظ حقوق برابر شهروندان به ویژه زنان و آتش‌بس از اولویت‌‌های ما در این دور گفتگو‌ها خواهد بود.»

همزمان، مذاکرات بین‌الافغانی که قرار بود روز یک‌شنبه، ۲۶ مردادماه، در دوحه برگزار شود به دلایل نامشخصی به تعویق افتاده است. نه دولت افغانستان و نه گروه طالبان درباره علت تاخیر این مذاکرات تاریخی توضیح نداده‌اند.

اما روند آزادی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان که پیش‌شرط آغاز مذاکرات میان افغان‌ها خوانده می‌شد، تکمیل نشده است.

هرچند اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان فرمان آزادی این زندانیان را امضا کرده است، گزارش‌هایی مبنی بر مخالفت برخی کشور‌های غربی با آزادی زندانیان طالبان که سربازان این کشور‌ها را کشته‌اند وجود دارد.

بیشتر از