سخنگوی وزارت خارجه ایران: سابقه نداشته آمریکا تا این حد منزوی باشد

ایران «استحکام حقوقی» برجام را دلیل رأی شورای امنیت می‌داند

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - ATTA KENARE / AFP

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه قطعنامه پیشنهادی ایالات ‌متحده آمریکا را برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران، رد کرد.

سه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گروه حقوقی دونالد ترامپ یک از بدترین شکست‌های خود را تجربه کرد و در یک بزنگاه استراتژیک مهم نتوانست حمایت هیچ‌یک از متحدانش را به دست آورد.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، «دیپلماسی فعال» ایران در کنار «استحکام حقوقی» برجام را دلیل این رأی شورای امنیت می‌داند، اما رأی منفی اعضای شورای امنیت را نمی‌توان مشخصاً نتیجه تلاش‌های ایران دانست.

از میان ۱۵ عضو این شورا تنها آمریکا و جمهوری دومینیکن به قطع‌نامه‌ای که این تحریم‌ها را تمدید می‌کرد رأی مثبت دادند. روسیه و چین رأی منفی و ده عضو دیگر، از جمله آلمان، فرانسه و بریتانیا رأی ممتنع دادند.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، ۱۳سال تحریم تسلیحاتی علیه ایران، ۵ سال پس از اجرای برجام در ۲۷مهرماه امسال به پایان خواهد رسید. دولت دونالد ترامپ تلاش کرد با عنوان کردن این موضوع که خریدوفروش آزادانه سلاح از سوی ایران، تهدیدی برای منطقه و جهان به شمار می‌رود، از لغو این تحریم‌ها جلوگیری کند که موفق نشد.این رأی تاریخی بیشتر از آن که نتیجه اقدامات مثبت ایران باشد، برآیند ضعف و نقص دیپلماتیک گروه سیاست خارجی دونالد ترامپ در سه سال گذشته بوده است.

هشدارهای پی‌درپی منتقدان توسط ترامپ نادیده گرفته شد و آمریکا در یک انزوای سیاسی در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری در وضعیت دشواری در عرصه بین‌المللی قرارگرفته است.

مکانیسم ماشه (Trigger Mechanism) یا بازگشت خود‌به‌خودی تحریم‌ها (Snapback) که آمریکا درصدد به کار انداختن آن است، مدت‌هاست از زیر انگشت آقای ترامپ بیرون آمده است. او و گروه حقوقی که به شورای امنیت فرستاد بر این باور بودند که به دلیل مشارکت آمریکا در برجام، این کشور هنوز قادر خواهد بود بر آن تأثیرگذار باشد. اما خروج آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، دیگر به این کشور اجازه نمی‌دهد مانند دیگر اعضای این توافق‌نامه در آن مداخله حقوقی داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، معاون سابق باراک اوباما که از اولین منتقدان جدی این اقدام بود، اکنون رقیب دونالد ترامپ در انتخابات پیش رو است.

وضعیت اقتصادی آمریکا در آن روز به‌هیچ‌عنوان قابل‌مقایسه با آسیب‌دیدگی ناشی از سیاست‌های اقتصادی دونالد ترامپ در حال حاضر نیست. آن صدمات، با همه‌گیری کرونا در شش ماه گذشته وضعیت را برای شهروندان آمریکایی بدتر کرده است.

در این موقعیت شکننده در نزدیکی انتخابات، نادیده گرفته شدن درخواست آمریکا در بالاترین سطح کشورهای اروپایی و در شورای امنیت سازمان ملل کمکی به کارزار انتخاباتی آقای ترامپ نخواهد کرد.

جو سیرینیون کارشناس امنیت ملی در توییتی نوشت:

«این یک تحقیر تاریخی برای ایالات‌متحده است. ما هرگز به این بدی نباخته بودیم؛ هرگز در صحنه جهانی تا این حد منزوی نبودیم. یک افتضاح عظیم دیپلماتیک.

این حرکت طرد قاطعانه ترامپ و پومپئو است. شعار "اول آمریکا" به " آمریکا تنهاست" تبدیل‌شده است.»

 

بیشتر از