پایان کار زودهنگام دولت نزدیک به حزب‌الله در لبنان

نخست وزیر لبنان در یک نطق تلویزیونی استعفای رسمی دولت را اعلام کرد

امروز، دوشنبه ۲۰ مردادماه،حسان دیاب، نخست وزیر لبنان، در یک سخنرانی رسمی پایان کار دولت خود را اعلام کرد. دیاب که به تلویزیون لبنان آمده بود استعفای دولت خود را اعلام کرد. دولت لبنان در پی انفجار مهیب در بندر بیروت و پس از آن اعتراضات گسترده مردمی در این کشور ناچار به استعفا شد. 

حسن دیاب در سخنان خود گفته است که «فاجعه ای که لبنانی ها را هدف قرار داد در نتیجه فساد مزمن در کشور و دولت بود»

به گفته او «منظومه فساد بزرگتر از کشور است و خطرات دیگری کشور را با وجود طبقه حاکم بر کشور تهدید می‌کند. فساد در همه بدنه کشور ریشه دوانیده است اما مشخص شد که فساد از کشور هم بزرگتر است و نمی‌توان از آن خلاصی یافت».

نخست وزیر مستعفی لبنان  یکی از نمونه‌های فساد  در لبنان را موضوع انفجار بندر بیروت نمایان نامیده که به گفته او «حجم فاجعه بزرگتر از آن است که قابل توصیف باشد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست وزیر لبنان در نطق تلویزیونی خود با دفاع از کارنامه دولت خود در همین مدت کوتاه در دست داشتن ضمام امور کشور گفته است که «تمام دغدغه ما نجات کشور است و ما به خاطر آنها بسیار تحمل کردیم اما صداهای ناهنجار قطع نشد. میان ما و تغییر دیوار بسیار بزرگی قرار دارد که طبقه‌ای که بر کشور حاکم است آن را حمایت می کنند».

نخست وزیر لبنان ادعا کرده است که گروهی در حاکمیت «وقایع را تحریف کردند و حقایق را نادیده گرفتند زیرا آنها می دانند که موفقیت دولت یعنی تغییر این طبقه. طبقه سیاسی سپرده های مردم را بر باد داد و کشور را زیر بار بدهی برد».

بر اساس گزارش‌ها حسن دیاب پس از سخنرانی در تلویزیون و اعلام رسمی استعفا به کاخ «بعبدا» رفته است تا استعفای کابینه را به میشل عون رئیس جمهوری لبنان تقدیم کند.

همزمان گزارش شده است که مردم در بیروت  در چهارمین روز پیاپی به تظاهرات در خیابان‌ها ادامه می‌دهند. 

جنبش اعتراضی شهروندان لبنان در کمتر از ۱۰ ماه منجر به کناره‌گیری دو نخست‌وزیر لبنان شده است؛ آبان سال پیش سعد حریری بر اثر فشار معترضان کنار رفت و اکنون حسن دیاب نخست‌وزیر مورد حمایت حزب‌الله لبنان مجبور به استعفا شده است.