کرونا در ایران؛ مجازات تخطی از پروتکل‌های بهداشتی اعلام می‌شود

رئیس جمهور ایران می‌گوید اعمال محدودیت‌های بیشتر ممکن نیست

مدت‌هاست که آمار مرگ‌ومیر ایرانیان بر اثر کرونا سه رقمی‌ست- ATTA KENARE / AFP

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، از اعلام میزان و شکل مجازات کسانی که پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا را رعایت نمی‌کنند، خبر داد.

روحانی که امروز دوشنبه ۲۰ مردادماه، در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به اینکه تاکنون نیازی نبوده که از مجازات استفاده کنیم، گفته است «اما همیشه افرادی هستند که برای کنترل آنها باید از مجازات استفاده کنیم؛ عده‌ای پروتکل‌های بهداشتی را مراعات نمی‌کنند و دیگران را نیز گرفتار می‌کنند، بنابراین اعمال قانون مورد نظر قرار گرفته شنبه هفته آینده نهایی و ابلاغ خواهد شد».

به گفته وی «از پایان بهمن پارسال زنگی به صدا درآمد و به ما گفت سبک زندگی اجتماعی شما تا اطلاع ثانوی باید تغییر یابد و هر شخصی که این زنگ را نشنیده، ضرر کرده است».

رئیس جمهور مملکت تاکید کرده که «باید در نظر بگیریم که ۶ ماه دیگر هم همین وضعیت است. تا روزی که یک واکسنی به دست ما برسد و موثر باشد و در اختیار ما قرار بگیرد و مردم بتوانند استفاده کنند، تا آن زمان همه باید مراعات کنیم».

گفته‌های رئیس جمهور ایران در راستای روایت بیشتر مقامات ایران در ایام شیوع دوباره کرونا در ایران است. روایتی که بر مبنای آن این خود مردم هستند که باعث اصلی گسترش بیماری و به تبع بالا رفتن آمار کشته شدگان بر اثر این بیماری در کشور است. 

تاکید بر این روایت در حالی‌ست که مقامات جمهوری اسلامی در آستانه ماه محرم و بحث بر سر برگزاری و یا تعطیلی برگزاری این مراسم، مشخصا بر برگزاری این مراسم مصر هستند و هر روز شیوه‌های و شگردهای تازه‌ای برای برگزاری پیشنهاد می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی با اشاره به اینکه در روزهای گذشته یک عده نامه می‌نویسند که چرا محدودیت ها را می‌خواهید زیاد کنید زیرا ماه محرم است و عده‌ای دیگر می‌نویسند امسال ماه محرم معنا ندارد زیرا حج که واجب بود تعطیل شد، عزاداری که مستحب است چرا باید برقرار باشد» گفته: « ما نه می‌توانیم فعالیت های اقتصادی را به طور کامل تعطیل کنیم و نه می‌توانیم مثل سابق اجرا کنیم».

به گفته روحانی «محدودیت‌های شدید دیگر امکانپذیر نیست زیرا جامعه را دچار التهاب و افسردگی می‌کند».

هرچند که رئیس جمهور ایران و مقامات بهداشتی مملکت به رعایت شدید پروتکل‌های بهداشتی اصرار دارند و می‌گویند که با رعایت این موارد بهداشتی امکان شیوع کرونا در مراسم مذهبی کاهش می‌یابد اما «علی ماهر» معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد مقابله با کرونا درباره پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی برای مراسم‌ محرم گفته که: «ما بارها گفتیم که ستاد ملی کرونا با هر تجمعی مخالف است، ولی اگر افراد علاقه دارند به صورت حضوری در این مراسم‌ها شرکت کنند، این پروتکل که اجبار کرده تا افراد حداقل در فضای باز و در فاصله دو متری از هم باشند، کمک می‌کند تا انتقال ویروس به حداقل برسد، اما باز هم توصیه ما این است که افراد در هیچ تجمعی شرکت نکنند، چون هر تجمعی می‌تواند خطرناک باشد».

ماهر درباره دستورالعمل‌های مرتبط با مراسم عزاداری محرم هم گفته است که: «هیچ دستورالعملی احتمال خطر را صفر نمی‌کند و اگر در این مراسم‌ها خطایی در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی رخ دهد، طبق صحبت‌های استاندار تهران از طریق مقامات امنیتی و انتظامی برخورد صورت می‌گیرد، اما طبیعتا انتظار ما این است که خود مردم این موارد را رعایت کنند تا نیازی به این برخوردها نباشد».

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۹ بیمار کووید۱۹ در ایران جان خود را از دست دادند  و مجموع جان باختگان این بیماری هم در کشور به ۱۸ هزار و ۶۱۶ نفر رسیده است. 

بیشتر از