عینک ماهاتما گاندی به حراج گذاشته می‌شود

تخمین زده شده که این عینک حدود ۱۰ تا ۱۵هزار پوند به فروش برسد

گفته می‌شد که گاندی اغلب یکی از عینک‌های قدیمی‌‌اش را به افراد نیازمند یا کسانی که به او کمک کرده بودند می‌بخشید-Mario Tama/Getty Images/AF

یک عینک متعلق به ماهاتما گاندی، اخیرا از صندوق پستی موسسه خانه حراج بریستول سر در آورده است و انتظار می‌رود که هزاران پوند به فروش برسد.

این عینک که به فعال حقوق مدنی، ماهاتما گاندی تعلق دارد، قرار است روزجمعه ۲۱ اوت در حراج ایست بریستول (East Bristol Auctions) به مزایده گذاشته شود.

تارنمای خانه حراج بریستول می‌گوید تخمین زده می‌شود این عینک حدود ۱۰ تا ۱۵هزار پوند به فروش برسد، در حالی که پیشنهاد فعلی در حال حاضر ۵۰ هزار پوند است.

«اندرو استو» یک برگزارکننده حراج در ایست بریستول در گفت‌وگو با «اسکای نیوز» توضیح داد که یک مرد این عینک را روز جمعه ۳۱ ژوئیه در صندوق پستی‌شان گذاشته است.

از آن جایی که موسسه خانه حراج بریستول آخر هفته‌ها تعطیل است، خبری از این عینک نبود تا این که روز دوشنبه ۳ اوت یکی از کارمندان این پاکت را که این عینک «نمادین» درآن قرار داشت، باز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق گزارش‌ها قبل از این که این پاکت برداشته شود نصفش از صندوق پستی آویزان بود.

آقای استو گفت: «یکی از همکارانم آن را برداشته و پاکت را گشود و با یادداشت کوتاه داخل آن مواجه شد که نوشته بود، این عینک به گاندی تعلق دارد، با من تماس بگیرید.

من یادداشت را خواندم، کارهای صبح را انجام دادم و سپس حوالی نهار فکر کردم، خوب باید با این آقا یک تماس بگیرم تا ببینم ماجرا چیست.»

این برگزارکننده حراج بعد از انجام پاره‌‌ای تحقیقات متوجه شد که این عینک «یک دستاورد تاریخی بسیار مهم است.»

طبق گفته‌های آقای استو، وقتی او با فروشنده تماس گرفت، آن مرد گفت: «اگر این عینک خوب نیست، آن را دور بیاندازید.»

این برگزارکننده حراج گفت: «من به او گفتم که فکر می‌کنم این عینک ۱۵ هزار پوند می‌ارزد، و به نظرم آن مرد تقریبا از صندلی خود به زمین افتاد.»

در توضیح این عینک در تارنمای حراج ایست بریستول نوشته شده که این عینک توسط گاندی در دیدارش از آفریقا در سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ به عموی این مرد فروشنده، داده شده است.

این نوشته ادامه می‌دهد: «عموی این فرد در آن زمان در شرکت بریتیش پترولیوم که در جنوب آفریقا مستقر بوده کار می‌کرد و می‌شود این طور فرض کرد که برای تشکر از کارهای خوبش، توسط گاندی به او هدیه داده شده بود.»

خانه حراج بریستول می‌گوید این عینک از «شیشه‌های طبی و با دسته‌های روکش شده از طلا ساخته شده است» و «محل اتصال آن در تکیه‌گاه بینی هم با طلا روکش شده است».

در ادامه توضیح نوشته شده: «این عینک بخشی مهم و تا حدودی نمادین از ظاهر کلی گاندی را شکل می‌داد.»

گفته می‌شد که او اغلب یکی از عینک‌های قدیمی‌‌اش یا آن را که دیگر نمی‌خواست به افراد نیازمند یا کسانی که به او کمک کرده بودند می‌بخشید؛ یکی از عینک‌های نادر و مهمش را.»

© The Independent

بیشتر از زندگی