بیل گیتس، تیک‌تاک را «جام زهر» خواند

بنیانگذار مایکروسافت می‌گوید ترامپ شرایط رقابت در دنیای فناوری را کشته است

گیتس: «ترامپ تنها رقیبمان را کشت و این خیلی عجیب و غریب است»-CHRISTOPHE ARCHAMBAULT / POOL / AFP

بیل گیتس گفت که تیک‌تاک یک «جام زهر» است و خوب شد که مایکروسافت این برنامک را خریداری نکرد.

آقای گیتس هنوز مشاور فناوری کمپانی است که خودش آن را راه‌اندازی کرده ‌است. او درباره ایده خرید تیک‌تاک از شرکت مادر چینی بایت‌دنس، در گفت‌وگو با Wired اظهارداشت: «چه کسی می‌داند با این معامله چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اما بله، این یک جام زهر است. بزرگی در رسانه‌های اجتماعی بازی ساده‌ای نیست، همچنان که رمزگذاری مساله ساده‌ای نیست.»

دونالد ترامپ فرمان اجرایی را به امضا رسانده که براساس آن، مهلت ۴۵ روزه‌ای برای پایان فعالیت در آمریکا، یا فروش به یک شرکت آمریکایی به تیک‌تاک داده‌می‌شود. مایکروسافت گفته‌بود که تمایل دارد تا تاریخ ۱۵ سپتامبر تیک‌تاک را بخرد.

گیتس گفت: «ممکن است خودخواهانه به‌نظر بیاید، اما من فکر می‌کنم که احتمالا چیز خوبی است که بیشتر رقابتی باشیم. اما ترامپ تنها رقیبمان را کشت و این خیلی عجیب و غریب است.»

آقای ترامپ گفته‌بود که بخشی از مبلغ فروش تیک‌تاک به مایکروسافت، باید به خزانه‌داری آمریکا واریز شود و این را با رابطه میان مالک و مستاجر مقایسه کرده‌بود. تیک‌تاک ادعا کرده که این فروش غیرقانونی است و کارشناسان هم به نتیجه مشابهی رسیده‌اند.

ترامپ یک فرمان اجرایی هم درباره برنامک پیام‌رسان چینی دیگر، وی‌چت، صادر کرده‌است. کارشناسان می‌گویند که ممکن است این برنامک مشمول تغییرات قانونی شود.

آقای گیتس در مصاحبه خود درباره نگرانی نسبت به کدگذاری در شبکه‌هایی همچون فیس‌بوک و واتس‌اپ صحبت کرد؛ چرا که در بسیاری از تئوری‌های توطئه درباره ویروس کرونا از او نام برده شده‌است: «من در همه چیزهایی که ضدعلم می‌جنگد حضور دارم. من در تغییرات آب‌وهوایی، تغییرات ژنتیکی و واکسن‌ها مشارکت دارم.»

موسس مایکروسافت ادامه‌داد: «طنز ماجرا این‌جاست که همین رسانه اجتماعی است که نسبت دادن این نوع عناوین و ساده‌سازی بیش از حد را امکان‌پذیر می‌کند، بله، تنها یک فرد شیطانی وجود دارد، و این ایده، همه چیز را توضیح می‌دهد، و وقتی شما یک پست را رمزگذاری کردید، هیچ راهی وجود ندارد که بدانید چیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «من شخصا معتقدم که دولت نباید اجازه دهد چنین دروغ‌ها یا تقلب‌هایی، و یا پورنوگرافی بچه‌ها در کدگذاری واتس‌اپ یا پیام‌رسان فیس‌بوک مخفی بماند.»

گیتس گفت که او و مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، «با معاملاتی که آن‌جا صورت می‌گیرد موافق نیستند». زاکربرگ به برنامه‌هایی برای کدگذاری پیام‌رسان‌های فیس‌بوک، واتس‌اپ و اینستاگرام از طریق بردن آن‌ها تحت یک زیرساخت اشاره می‌کند. منتقدان می‌گویند که این اقدام، جدایی این شرکت‌ها از دولت را مشکل‌تر می‌کند.

او می‌گوید: «دروغ‌ها بسیار تحریک‌کننده هستند و شما باید قادر به تشخیص، یا دستکم کاهش روند آن‌ها باشید. مثل آن ویدیویی که ... اسمش را چه گذاشته بودند؟ زن اسپرم؟ ده میلیون بار دیده‌شد.»

درحالی‌که فیس‌بوک اقداماتی اتخاذ کرده تا کسانی که در حال جست‌وجوی اطلاعات گمراه‌کننده درباره ویروس کرونا هستند هدایت شوند و به منابع قابل‌اعتماد برسند، تحقیقات نشان می‌دهد که سایت‌های رسانه‌های اجتماعی، از هر ده پست که حاوی «اطلاعات گمراه‌کننده خطرناک درباره ویروس کرونا است»، تنها یکی را پاک می‌کنند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی