مهندسی آمار کرونا با ملاحظات «سیاسی و امنیتی»

«آمار واقعی ۲۰ برابر رقمی است که اعلام می‌شود»

در صورتی که اوضاع به همین ترتیب پیش برود، در پاییز تعداد فوتی‌ها چهار رقمی خواهد شد-STRINGER / AFP

اظهارات اخیر عضو ستاد مقابله با کرونا در گفت‌و‌گو با روزنامه جهان صنعت درمورد مهندسی آمار کرونا، گمانه‌زنی‌های قبلی درباره اینکه شیوع کرونا در ایران نیز مانند بسیاری موضوعات دیگر از آغاز یک موضوع سیاسی-امنیتی بوده است را تایید می‌کند. 

به گفته محمدرضا محبوب‌فر، آمار مربوط به کرونا با توجه به ملاحظات سیاسی و امنیتی مهندسی می‌شود و سپس در اختیار جامعه قرار می‌گیرد. بر اساس اطلاعاتی که این عضو ستاد مقابله با کرونا در اختیار «جهان صنعت» قرار داده، آمار واقعی جان‌باختگان کرونا ۲۰ برابر آن‌چیزی است که از سوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی اعلام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز تردید‌های بسیاری درباره صحت آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، دست‌کاری آمار و پنهان‌کاری در این زمینه مطرح بود. برخی ناظران دلیل تاخیر در اعلام شیوع بیماری کووید-۱۹ در ایران را برپایی مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه و انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بودند. پس از آن نیز برخی منابع غیر رسمی و پزشکان اعلام کردند که مواردی از ابتلا به کرونا در ایران در اواخر پاییز و در آذرماه مشاهده شده بود.

اکنون محبوب‌فر می‌گوید که اولین موارد ابتلا به کووید-۱۹ در ایران مربوط به دی‌ماه یعنی یک ماه قبل از اعلام رسمی شیوع بیماری در ایران است.

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرده که اراده‌ای برای کنترل شیوع کرونا وجود ندارد و در صورتی که اوضاع به همین ترتیب پیش برود، در پاییز تعداد فوتی‌ها چهار رقمی خواهد شد.

محبوب‌فر همچنین تاکید کرده که آنچه که کاهش آمار جان‌باختگان کرونا خوانده می‌شود، موقتی است و «خوش‌خیالی» است که ایجاد شده است. او همچنین آماری که به طور رسمی اعلام می‌شود را غیرقابل اعتماد توصیف کرده است.

او در بخش‌های دیگری از این گفتگو به هزینه‌های تشخیص و کنترل کرونا و ایجاد بازار سیاه برای آن اشاره کرده است.

محبوب‌فر این نکته را خاطرنشان کرده که برگزاری تجمع‌ها به شیوع گسترده‌تر بیماری منجر می‌شود و این در حالی است که دولت ضمن برگزاری کنکورها، در حال برنامه‌ریزی برای مراسم «باشکوه» محرم است.

بر اساس آماری که وزارت بهداشت جمهوری اسلامی اعلام می‌کند، تا کنون ۳۲۶هزار و ۷۱۲ نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده و ۱۸هزار و ۴۲۷نفر نیز جان باخته‌اند. چنانچه این رقم به گفته محبوب‌فر یک‌بیستم آمار حقیقی و «مهندسی نشده» باشد، آمار مبتلایان حقیقی به کرونا شش میلیون ۵۳۴هزار ۲۴۰ نفر است و ۳۶۸هزار و ۵۴۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر از