اعضای گروه متال ایرانی به زندان محکوم شدند

گروه «آرسامس» در حساب کاربری اینستاگرام‌ خود از صدور این حکم خبر داد

گروه موسیقی آرسامس از مهم‌ترین گروه‌های «متال» ایران است-عکس از سایت موسیقی ما

خبرها حاکی از آن است که علی مادرشاهی، سعید مکاری و سروش خردمند، اعضای گروه موسیقی «آرسامس» در مشهد که در سال ۱۳۹۵ بازداشت شده بودند، اکنون پس از برگزاری دادگاه در مجموع به ۱۵ سال زندان محکوم شده‌اند. اتهام این گروه موسیقی متال، شیطان‌پرستی و تبلیغ علیه نظام بوده است. این گروه موسیقی در حساب رسمی اینستاگرام‌ خود از صدور این حکم خبر داد و به «ناعادلانه بودن» آن اعتراض کرد.[1]

گروه موسیقی آرسامس از مهم‌ترین گروه‌های «متال» ایران است. این گروه به سرپرستی «علی مادرشاهی» از سال ۱۳۸۱ با سبک ترش/ دث متال فعالیت خود را آغاز کردند. آرسامس در دهه هشتاد توانسته بود به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد و به چند فستیوال بین‌المللی موسیقی نیز دعوت شده بود. گروه برزیلی Sepultura نیز آرسامس را به عنوان مهمان ویژه به کنسرت ارمنستان از کنسرت‌های تور جهانی‌شان دعوت می‌کنند. (قطعه کورش کبیر از آرسامس) .[2]

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موسیقی متال در ایران غالبا به صورت زیرزمینی اجرا می‌شود و هیچ‌گاه مورد حمایت حکومت نبوده است. برای همین هم این سبک موسیقی بسیار بعدتر از آن‌چه از متال در جهان متولد شد، به ایران وارد شد. اواخر دهه هفتاد بود که موسیقی زیرزمینی ایران پذیرای سبک متال شد. امروز بیش از ۱۰۰ گروه متال در ایران فعالیت می‌کنند که البته جز در بین طرفداران این سبک موسیقی، شناخته‌شده نیستند. گروه‌هایی مثل «کهت میان» با سرپرستی همایون مجدزاده که اتفاقا از معدود گرو‌ه‌های این سبک است که مجوز کنسرت و آلبوم از وزارت ارشاد ایران دارند، یا گروه «تارانتیست» که اکنون دیگر در ایران فعالیت نمی‌کنند، در کنار «آرسامس» از معروف‌ترین گروه‌های ایران متال در ایران هستند. 

موسیقی متال از نظر نظام جمهوری اسلامی ایران سبکی شیطان‌پرستانه است. این تفکر احتمالا از نمادهایی می‌آید که مربوط به سبک متال‌اند. اما عقاید شیطان‌پرستانه را نمی‌توان به تمام گروه‌های متال تعمیم داد. بعضی از این گروه‌ها اصلا چیزی را نمی‌پرستند و بعضی دیگر نیز اتفاقا مذهبی‌اند. علامت‌هایی مثل «شاخ شیطان» در موسیقی متال و راک صرفا یک نماد است که اولین بار «رونی جیمز دیو» خواننده راک آن را رواج داد و البته روی جلد آلبوم love gun از گروه «کیس» نیز حضور داشت. این علامت اکنون به عنوان اصلی‌ترین نماد موسیقی متال و راک شناخته می‌شود و به معنی پرستش شیطان یا مفاهیمی از این دست نیست.

این باور که موسیقی متال شیطان‌پرستانه است، درواقع ریشه در دهه هفتاد میلادی دارد و بنیادگرایان مسیحی معتقد بودند که سبک متال در لایه‌هایی پنهان، جوانان را به شیطان‌پرستی دعوت می‌کند. عقیده‌های اینچنینی همچنان در بین سران جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و همین موضوع باعث به وجود آمدن چالش‌‌های بسیاری بر سر راه اهالی متال در ایران شده است. تا به حال اعضای چندین گروه‌ متال در ایران در زمان‌های مختلف بازداشت شده‌اند و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. بسیاری از آن‌ها حتی سلول‌های انفرادی را نیز تجربه کرده‌اند. با این حال، موسیقی متال ایران همچنان به صورت زیرزمینی به فعالیت‌ ادامه می‌دهد و بعضی از هنرمندان آن‌ هم که مجبور به ترک ایران شده‌اند، در کشورهای دیگر به اجرا می‌پردازند. 

بیشتر از موسیقی