شورای همکاری خلیج فارس خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد

در بیانیه این شورا «مسدود کردن هدفمند منابع ایران» ذکر شده است

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی است - Yasser Al-Zayyat / AFP

شورای همکاری خلیج فارس  خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از جانب شورای امنیت سازمان ملل شد.

با ارسال این نامه که شورای همکاری خلیج فارس آن را به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده است، ممکن است تحریم تسلیحاتی ایران که قرار بود در اکتبر سال جاری میلادی مصادف با مهرماه به پایان برسد، باردیگر ادامه یابد.

گفته می‌شود که وزارت امور خارجه آمریکا به تازگی  برایان هوک، نماینده پیشین خود در امور ایران را برای رایزنی با سران کشورهای عربی در خصوص ادامه تحریم‌های تسلیحاتی ایران به منطقه فرستاده بود. 

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی، در بیانیه منتشر شده این شورا با اشاره به ادامه دخالت‌های تسلیحاتی ایران در منطقه و کشورهای همسایه خود، تمدید تحریم تسلیحاتی برای این کشور را ضروری دانسته‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، خواهان تمدید تحریم‌های تسلیحاتی در خصوص صادرات و واردات این کشورها به ایران شده است. در نامه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به شورای امنیت سازمان ملل، تمدید قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص محدود کردن صادرات و واردات متعارف سلاح به ایران عنوان شده است که در ۱۸  اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی خاتمه می‌یافت. 

در این نامه «مسدود کردن هدفمند منابع و ممنوعیت سفر برای افراد دخیل در تامین، فروش یا انتقال جنگ‌افزار یا مواد مرتبط به ایران یا از آن کشور به بیرون» مطرح شده است. 

در میان امضاکنندگان نامه، نام قطر به عنوان هم‌پیمان ایران در منطقه هم دیده می‌شود.

ایران و قطر تاکنون رابطه‌ای به‌نسبت گرم و باثبات و با کمترین تنش داشته‌اند که ایران می‌توانست نسبت به آن خوش‌بین باشد. 

در این نامه ذکر شده است: «با توجه  به این که ایران استقرار تسلیحات در منطقه و مسلح کردن گروه‌ها و جنبش‌های تروریستی و فرقه‌ای را ادامه می‌دهد، و با نظر به این که از زمان صدور قطعنامه شماره ۲۲۳۱ در سال ۲۰۱۵، ایران به خودداری و دست برداشتن از مداخله مسلحانه در کشور‌های منطقه به شکلی مستقیم پایبند نبوده است و از طریق سازمان‌ها و جنبش‌هایی اقدام به مسلح کردن و آموزش این گروه‌ها می‌کند، تا زمانی که این کشور از فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود در منطقه دست بردارد و تجهیز گروه‌های تروریستی و فرقه‌گرا را به سلاح متوقف کند، شایسته نیست که محدودیت‌ها در خصوص صادرات سلاح به ایران، برداشته شود. این مسئله‌ای است که ضرورت تمدید احکام پیوست قطعنامه ۲۲۳۱ را ضروری کرده  است و تضمینی برای رسیدن امنیت و ثبات به منطقه و جهان خواهد بود.» 

در سال‌های گذشته، به‌ویژه در یک سال سپری شده، همواره کشورهای عربستان سعودی و بحرین به مداخله ایران در امور کشور‌های عربی واکنش نشان داده‌اند و مقام های ایرانی هر بار این موارد را در حد «ادعا» دانسته‌اند و رد کرده‌اند.

دولت آمریکا اما معتقد است که دولت ایران همچنان به ماجراجویی در منطقه ادامه می‌دهد و تحریم‌های تسلیحاتی آن باید ادامه یابد. 

بیشتر از