چین یک کانادایی را به اتهام تولید ماده مخدر به اعدام محکوم کرد

این حکم اقدامی تلافی‌جویانه در مقابل بازداشت شو در اوتاوا، تعبیر شد

چین سال گذشته، برای دو شهروند کانادایی دیگر نیز به اتهام مربوط به مواد مخدر خواستار اشد مجازات شد - Anthony WALLACE / AFP

در گرماگرم افزایش تنش میان چین و کانادا، دادگاهی در چین یک شهروند کانادا را به اتهام تولید مواد مخدر، مجرم شناخت. 

شو وینهونگ، روز پنج‌شنبه و در اولین جلسه دادگاه در شهر شرقی گوانگژو، به اتهام تولید کتامین به اشد مجازات محکوم شد. 

این حکم در حالی صادر شده که روابط میان پکن و اوتاوا، به دنبال بازداشت یک مدیر شرکت هواوی در کانادا، دچار مشکلات فزاینده شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منگ وانگژو به درخواست واشینگتن و به ظن نقض مخفیانه تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در دسامبر ۲۰۱۸ در ونکوور بازداشت شد. یک قاضی از آن زمان حکم داده که او باید به آمریکا مسترد شود. 

از آن زمان به این سو، چین دو کانادایی را به ظن جاسوسی بازداشت کرده و دستکم دو نفر دیگر را به اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم کرده است. 

به گفته تلویزیون حکومتی یانگچنگ ایوینینگ نیوز، دادگاه میانی شهرداری گوانگژو روز پنج‌شنبه گفت که شو و همدست چینی‌اش ون گوانشیونگ، به دلیل ساخت ۲۶۵ پوند (حدود۱۲۰ کیلوگرم)  کتامین در ماه اکتبر ۲۰۱۶، گناهکار شناخته شدند. 

دادستان‌ها گفتند که شو مواد خام اولیه و ابزار را خریداری کرده و ماده مخدر را در ویلایی متعلق به ون، پخته و درست کرده است. ون به حبس ابد محکوم شده است. 

معلوم نیست که آیا هیچ یک از متهمان علیه این حکم تقاضای تجدیدنظر خواهد کرد یا نه. 

چین سال گذشته، برای دو شهروند کانادایی دیگر نیز به اتهام مربوط به مواد مخدر خواستار اشد مجازات شد.

این حکم به شکل گسترده اقدامی تلافی‌جویانه در مقابل بازداشت شو در اوتاوا، تعبیر شد. 

در ژانویه ۲۰۱۹، رابرت لیوید شلنبرگ، پس از آن که قاضی حکم اولیه ۱۵ سال حبس او را تغییر داد، حکم دادگاه را در شهر دالیان در شمال شرق چین دریافت کرد. 

شلنبرگ که آن زمان ۳۶ ساله بود، در سال ۲۰۱۴ به ظن قاچاق مواد مخدر کریستال از چین به استرالیا بازداشت شد. 

بعد در آوریل ۲۰۱۹، فن وی، رهبر کانادایی یک باند قاچاق بین‌المللی مواد مخدر، در شهر جیانگمن در جنوب چین، به اعدام محکوم شد. 

پس از شروع خصومت‌های دیپلماتیک میان دو طرف، پکن نیز رسما دو کانادایی، یک دیپلمات سابق به نام مایکل کاوریگ و یک بازرگان به نام مایکل اسپاور را به اتهام جاسوسی گناهکار شناخته است. 

© The Independent