انتقادات شدید از آئودی بابت تبلیغات «اغواگرانه» خودرو که در آن دختربچه‌ای موز می‌خورد

این شرکت آلمانی سازنده خودرو بابت انتشار این «تصاویر زننده» عذرخواهی کرد و گفت «اشتباه» کرده است

غرفه نمایش خودروهای آئودی در نمایشگاه اتوموبیل فرانکفورت آلمان، سپتامبر ۲۰۱۹- Daniel ROLAND / AFP

در پی سلسله شکایت‌های توییتری، آئودی پخش تبلیغات «اغواگرانه‌اش» را متوقف کرد.

در آن تصویر، دختربچه‌ای در حال موز خوردن جلو خودرو اسپرتی ایستاده است.

این شرکت آلمانی سازنده خودرو، تصویری از خودرو آر.اس۴ آوانت منتشر کرد و زیر آن نوشت: «کاری می‌کند قلبتان از هر نظر تندتر بزند»

اما در پی ده‌ها شکایتی که مدعی بودند این تبلیغ «اغواگرانه» و خطرناک است، این شرکت عذرخواهی کرد و گفت که آن تبلیغ «زننده» را حذف خواهد کرد.

در آن تصویر، دختربچه‌ای پیراهنی با طرح پوست حیوان به تن دارد و موز نیم‌پوست‌کنده‌ای در دست، به سپر جلو خودرو قرمز اسپرتی تکیه داده است. 

برخی کاربران توییتر شکایت کردند که اگر بچه‌ای جلو ماشین باشد، راننده این خودرو نمی‌تواند از آن جایگاه او را ببیند. در تبلیغات این خودرو بر عملکرد پرقدرت آن به عنوان خودرو اسپرت، و نیز مناسب بودنش برای خانواده مانور می‌دهند.  

عده‌ای هم گفته‌اند که موز نماد آلت مردانه است و این تبلیغ را از لحاظ جنسی زننده دانسته‌اند.

یکی از کاربران توییتر به نام آنجلو نوشت: «چه جالب که روش کشتن آسان کودکان با خودروهایتان را به مردم یاد می‌دهید. آن بچه بیرون خودرو اصلا (از داخل) دیده نمی‌شود.»

شیری‌ات‌هوم نیز توییت کرد: «دختربچه‌ای با نماد آلت مردانه در دست. البته که عالی است.» بایک لین نیز نوشت که آن تبلیغ «از چندین جنبه زننده» است.

دی‌جی‌بی‌تی نیز نوشت: «بسیار خوب، بگذارید بشماریم: قرمز= شهوت‌انگیز، خودرو اسپرت= جانشین زور بازو، پیراهن بالای زانو با طرح پوست حیوان= جذابیت جنسی، موز=نماد آلت مردانه. اما همه این‌ها لابد تصادفی است...»

آئودی پوزش‌خواهانه در توییتر خود نوشت که پخش آن تبلیغ «اشتباه» بوده است و افزود: «نظرات شما را خواندیم و باید بگوییم که کودکان برای ما مهمند. خودرو آئودی آر.اس۴ خودرو خانوادگی است و به بیش از ۳۰ سامانه کمک‌راننده از جمله ترمز اضطراری مجهز است. به همین دلیل در تبلیغات آن اعضای مختلف خانواده را نشان دادیم.»   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«امیدواریم بتوانیم پیام این تبلیغات را به مردم برسانیم و بگوییم که حتی ضعیف‌ترین عابران پیاده یا سواره‌ها هم می‌توانند با آسودگی به فناوری این خودرو تکیه کنند. اشتباه کردیم! آئودی هرگز قصد جریحه‌دار کردم احساسات کسی را ندارد.»

«بابت این تصویر زننده صمیمانه عذرخواهی می‌کنیم و به شما اطمینان می‌دهیم که دیگر هرگز از آن استفاده نکنیم. همچنین فوراً در شرکت بررسی خواهیم کرد که این سلسله تبلیغات چگونه تولید شده‌اند و چرا سازوکارهای نظارتی در این مورد کارساز نبوده است.»  

شرکت خودروساز آلمانی فولکس‌واگن که مالک آئودی است، اوایل امسال هم پخش تبلیغ دیگری را متوقف و عذرخواهی کرد. گفته می‌شد که در آن تبلیغ بر برتری نژاد سفید تأکید شده است و اشاره‌های نژادی پررنگی در آن وجود دارد.

در آن ویدیوی ۱۰ ثانیه‌ای، یک جفت دست سفید بزرگ، مرد سیاهپوستی را از خودرو فولکس‌واگن گلف جدید عقب می‌راند تا وارد کافه‌ای به نام «پتی کولون» شود که در فرانسه به معنی «استعمارگر کوچک» است.

فولکس‌واگن گفت که خودش هم از آن تبلیغ «وحشت» کرده است و آن را «نامناسب و بی‌مزه» خوانده بود.

«کاری می‌کند قلبتان از هر لحاظ تندتر بزند.»

«نظرات شما را خواندیم و باید بگوییم: کودکان برای ما مهمند. خودرو آسودی آر.اس۴ خودرو خانوادگی است و به بیش از ۳۰ سامانه کمک‌راننده از جمله ترمز اضطراری مجهز است. به همین دلیل در تبلیغات آن اعضای مختلف خانواده را نشان دادیم. (۱ از ۳)»

 

© The Independent

بیشتر از جهان