لویه جرگه اجماعی برای تایید برنامه صلح دولت

حکومت می‌خواهد تا در مورد رهاسازی ۴۰۰ زندانی با مردم مشورت کند

زندانیان طالبان در جریان روند آزاد شدن از زندان پلچرخی در افغانستان -   WAKIL KOHSAR / AFP

روز جمعه سومین جرگه مشورتی صلح با حضور بیش ازسه هزار نفر از سراسر افغانستان در کابل برگزار می‌شود.

این جرگه با سرعت و بر اساس خواست رئیس جمهور غنی جهت مشاوره در مورد آزادی ۴۰۰ زندانی طالب شکل گرفته است. البته در این جرگه کسانی حضور خواهند یافت که در جرگه قبلی که در ماه اردیبهشت سال گذشته در کابل دائر شد، حضور پیدا کرده بودند. این احتمال نیز وجود دارد که تعدادی از اعضای این لویه جرگه تغییر پیدا کنند. دلیل اصلی تشکیل شدن این جرگه مشورت در مورد آزاد سازی یا عدم آزادسازی ۴۰۰ زندانی طالبان است که متهم به جنایت‌های ضدبشری‌‌اند. مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند، این ۴۰۰ طالب به عنوان طالبان خطرناک طبقه‌بندی شده‌‌اند و جرایم ضدبشری زیادی از جمله قتل مردم را مرتکب شده‌اند.

تعدادی از این افراد نیز به اعدام محکوم شده‌‌اند. اما حکم‌شان هنوز اجرا نشده است. لویه جرگه مشورتی توسط کمیته‌‌ای مشترک شامل وزارت دولت در امور صلح، شورای مصالحه ملی و اداره امور افغانستان مدیریت می‌شود. علی رغم انتقاد‌هایی که در مورد برگزاری جرگه مشورتی صلح مطرح شده است. حکومت مصمم است تا این جرگه را در زمانش برگزار کند. از چند روز به این سو شبکه‌های اجتماعی محلی برای گفت‌وگو و جدل در مورد نیاز یا عدم نیاز به برگزاری جرگه مشورتی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند هیچ فرقی میان ۴۶۰۰ طالب رها شده و این ۴۰۰ تن باقی‌مانده وجود ندارد. طالبان به صورت بالقوه و بالفعل جنایتکارند و  هرکدام‌شان می‌توانند مجرم خطرناک باشند. بنابراین آزادسازی یا عدم‌آزادسازی این ۴۰۰ تن نیاز به جرگه مشورتی ندارد. تعدادی نیز هزینه‌های سرسام‌آور برگزاری چنین برنامه‌هایی را مورد نقد قرار داده و می‌گویند در وضعیتی که دولت افغانستان نیازمند کمک خارجی است. مصرف میلیون‌ها دلار در این جرگه حیف و میل پول است. در جرگه مشورتی سال ۱۳۹۸ براساس آمار موجود در حدود پنج میلیون دلار به مصرف رسید.

با این حال مقام‌های دولت افغانستان می‌گویند که تلاش شده تا سومین جرگه مشورتی صلح با کمترین هزینه برگزار شود. مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که رئیس جمهور در مورد ۴۰۰ زندانی طالب نمی‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد. زیرا این افراد به جنایت‌های چون قتل دو تا ۴۰ نفر، قاچاق مواد مخدر، آدم‌ربایی و جرایم سنگینی از این دست متهم‌اند. صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور غنی به رسانه‌ها گفته است که رئیس جمهور می‌خواهد مردم در جریان روند صلح و تهدیدات آن قرار بگیرند.

با این حال به نظر می‌رسد که تنها آزادسازی ۴۰۰ طالب دلیل برگزاری لویه جرگه نیست. به احتمال زیاد رئیس جمهور غنی درصدد آن است تا در مورد راهکار‌های خود در رابطه به روند صلح، تایید مردم را نیز با خود داشته باشد. واقعیت این است که رویکرد رئیس جمهور در مورد روند صلح آن قدر باب طبع طالبان، پاکستان و حتی آمریکا نیست. به طور مثال آمریکا می‌خواهد تا به هر صورت ممکن قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه نوامبر، مذاکرات صلح به مراحل نهایی خود رسیده باشد. در حالی که رئیس جمهور غنی در تلاش است تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا مذاکرات صلح نتیجه مشخصی پیدا نکند.

زیرا دولت بعدی آمریکا می‌تواند اثر قابل ملاحظه‌‌ای بر روند صلح افغانستان داشته باشد. در حال حاضر دولت آمریکا بدون تحقیق و دقت در جوانب مختلف روند صلح می‌خواهد دستاویزی برای کارزارهای انتخاباتی ترامپ داشته باشد. به همین دلیل دولت افغانستان در تلاش است تا رویکرد خود را در قبال مذاکرات صلح به تایید مردم از طریق جرگه مشورتی صلح برساند. در صورتی که اعضای جرگه مشورتی صلح به این نتیجه برسند که آزادسازی ۴۰۰ تن طالب به نفع افغانستان نیست. مسلما روند صلح افغانستان وارد فاز جدیدی خواهد شد. زیرا در حال حاضر طالبان خط قرمز خود را رهایی این ۴۰۰ تن می‌دانند و بدون آزادسازی آنان پای میز مذاکره نخواهند رفت.

بیشتر از