پیشنهاد مذاکره ایران و آمریکا در فاصله انتخابات آمریکا تا انتخابات ایران

مشاور جو بایدن در تدوین گزارش نقش داشته است

این گزارش پیشنهاد داده که رئیس‌جمهور آینده آمریکا به یک سیاست «آرامش برای آرامش» پایبند باشد و تحریم‌های ایران را به صورت محدود تخفیف دهد-REUTERS / CARLOS BARRIA

گزارشی که به‌تازگی یک اندیشکده آمریکایی منتشر کرده پیشنهاد می‌دهد که ایالات‌متحده آمریکا و ایران از پنجره کوچکی که در فاصله انتخابات ریاست‌جمهوری دو کشور هست، برای کاهش تنش‌های خطرناک موجود از آن استفاده کنند.

اندیشکده دوحزبی «مرکز امنیت آمریکای نوین» این گزارش را با همکاری ایلان گلدنبرگ به نگارش درآورده است. گلدنبرگ در دوران اوباما در وزارت امورخارجه و پنتاگون کار می‌کرده و اکنون مشاور غیررسمی جو بایدن، کاندیدای احتمالی دمکرات‌هاست. این گزارش پیشنهاد‌هایی برای ازسرگیری گفتگوها با ایران درباره برنامه هسته‌ای و امنیت منطقه‌ای ارائه داده است.

در این گزارش یک رویکرد مرحله‌بندی شده برای کاهش تنش پیشنهاد شده که می‌تواند از سوی دونالد ترامپ در دومین دوره ریاست‌جمهوری، یا جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید، دنبال شود.

در این گزارش که امروز سه‌شنبه، ۱۴ مردادماه، منتشر شده و رویترز به آن دسترسی پیدا کرده، آمده است: «شما به دنبال موقعیتی هستید که ممکن است آن را از دست بدهید؛ فرصت گفتگوی آمریکا و ایران شاید دیگر سال‌ها بعد پیش بیاید.»

این گزارش با تأکید بر این‌که «خطر درگیری وجود دارد»، بر اساس تنش‌زدایی مرحله‌بندی شده‌ای، به رئیس‌جمهور آینده آمریکا پیشنهاد داده که دوباره به سند همکاری‌های هسته‌ای (برجام) ملحق شود. جو بایدن پذیرفته که در صورت عمل کردن ایران به تعهداتش و اتخاذ تدابیری برای جبران اقدامات ناقض برجام، به این سند همکاری برگردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش در ادامه‌ پیشنهاد داده که رئیس‌جمهور آینده آمریکا به یک سیاست «آرامش برای آرامش» پایبند باشد و تحریم‌های ایران را به صورت محدود تخفیف دهد.

این تدابیر تسکینی شامل «تدابیر متواضعانه و یک‌سویه اعتمادسازی» از جمله پایان سیاست محدودیت سفر ترامپ برای ایرانیان و اطمینان یافتن از آن است که تحریم‌های آمریکا بر مواجهه ایران با همه‌گیری کووید-۱۹ تأثیری نداشته باشد.

در ادامه این گزارش، پیشنهاد داده شده که دولت آینده آمریکا راهبرد طولانی‌مدتی درباره ایران به اجرا درآورد و قبل از برگزاری گفتگوهای بین‌المللی جداگانه با ایران، در این زمینه با کنگره آمریکا، متحدان اروپایی و خاورمیانه‌ای، چین و روسیه درباره ثبات منطقه و مسئله هسته‌ای مشورت کند.

بیشتر از