آلودگی هوا از کرونا خطرناک‌تر است

کاهش آلودگی هوا باعث می‌شود میلیاردها انسان زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشند

بنگلادش، هند، نپال و پاکستان از جمله آلوده‌ترین کشورها هستند-BAY ISMOYO / AFP

مطالعات نشان می‌دهد كه قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خطرناک‌تر از بیماری کووید۱۹ است. پژوهشگران از دولت‌ها می‌خواهند كه پس از ویروس کرونا آلودگی هوا را در اولویت قرار دهند.

به نوشته اسکای‌نیوز، پژوهش‌گران هشدار داده‌اند که آلودگی هوا امید به زندگی مردان، زنان و کودکان سراسر جهان را تا دو سال کاهش می‌دهد، این به معنای آن است که کیفیت پایین هوا «بزرگ‌ترین تهدید برای سلامتی انسان است.»

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که آلاینده‌های هوا، به‌خصوص آلاینده‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی، با وجود کاهش قابل‌توجه آلودگی در چین، به‌طورکلی در دو دهه گذشته ثابت مانده است.

در برخی مناطق از کشورهایی مانند هند و بنگلادش، آلودگی شدید هوا موجب کاهش امید به زندگی تا حدود ۱۰ سال شده است.

مایکل گرینستون، پژوهشگری که روی شاخص آلودگی هوا کار می‌کند معتقد است که کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم، خطر بیشتری نسبت به بیماری کووید۱۹ دارد.

او تأکید می‌کند که کاهش آلودگی هوا باعث می‌شود میلیاردها انسان زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشند.

حدود یک‌چهارم از جمعیت جهان در چهار کشور آسیایی زندگی می‌کنند. بنگلادش، هند، نپال و پاکستان از جمله آلوده‌ترین کشورها هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شاخصی که مایکل گرینستون تعریف کرده، آمده است که میانگین امید به زندگی مردم این کشورها پنج سال پس از آنکه در معرض آلودگی قرار بگیرند، ۴۴ درصد در مقایسه با ۲۰ سال پیش کاهش می‌یابد.

او هشدار می‌دهد که آلاینده‌ها «یک نگرانی بزرگ» در جنوب‌شرقی آسیا هستند؛ جایی که آتش‌سوزی جنگل‌ها و زمین‌های زراعی به آلودگی ناشی از اگزوز ماشین و انتشار گازهای گلخانه‌ای گیاهان افزوده شده و هوا را مسموم کرده است.

حدود ۹۰ درصد از۶۵۰ میلیون نفر این منطقه در مناطقی زندگی می‌کنند که آلودگی هوا از حد تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی بالاتر است.

در مقابل، این شاخص تأیید كرده كه آمریكا، اروپا و ژاپن در بهبود كیفیت هوا موفق بوده‌اند، اما آلودگی هوا هنوز دو سال امید به زندگی را در سراسر جهان كوتاه می‌كند.

بیشتر از جهان