تراشه مغزی با قابلیت شنیدن صداهایی که قبلا ممکن نبود 

این تراشه حتی می‌تواند باعث احیای حرکت در فردی شود که شدیدا از ناحیه نخاع آسیب دیده است

ایلان ماسک به کرات درباره خطر هوش مصنوعی پیشرفته هشدار داده است- Brendan Smialowski / AFP

ایلان ماسک جزئیات بیشتری را درباره شرکت‌ نوپای خود که به ساخت تراشه کامپیوتری برای مغز مشغول است ارائه و ادعا کرد این تراشه به مردم اجازه می‌دهد صداهایی را که پیش از این خارج از طیف شنیداری انسان بودند بشنوند.

به گفته آقای ماسک، فناوری تراشه مغزی شرکت نورالینک حتی می‌تواند باعث احیای حرکت در فردی شود که شدیدا از ناحیه نخاع آسیب دیده است.

رئيس شرکت‌های اسپیس‌اکس و تسلا، شرکت نورالینک را در سال ۲۰۱۶ تاسیس کرد اما از آن زمان تاکنون تنها یک نشست عمومی درباره فناوری و نحوه کار این شرکت برگزار کرده است.

هدف نهایی این است که میان مغز انسان و یک کامپیوتر، ارتباطی مستقیم برقرار شود. این تراشه با استفاده از «دستگاهی شبیه چرخ خیاطی» اعصاب و رشته‌های مغز را به تراشه‌ مذکور در مغز پیوند می‌زند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحقیقی که سال گذشته منتشر شد توضیح داد چگونه این رشته‌ها تنها با اتصال به یک سیم یو‌اس‌بی سی می‌توانند پهنای باند کامل را برای انتقال اطلاعات به مغز فراهم آورند.

آقای ماسک با ارسال چند توییت، روز پنج‌شنبه گفت این فناوری «می‌تواند همچنین طیف صداهای قابل شنیدن را از فرکانس‌ها و صداهای معمولی به صداهایی بیشتر توسعه دهد.»

اطلاعاتی بیشتر درباره نورالینک در روز ۲۸ اوت ارائه خواهد شد اما آقای ماسک به ارائه اطلاعاتی اندک اندک درباره این دستگاه و امکانات آن در توییتر ادامه می‌دهد.

پیشتر در ماه جاری میلادی او گفت کسی که این تراشه را داشته باشد می‌تواند موسیقی را مستقیم در مغز خود پخش کند و همچنین می‌تواند از این تراشه در تنظیم سطوح هورمون در بدن خود بهره جوید تا «توانایی‌هایش بهبود» یافته، از منطق و خردورزی بیشتری برخوردار شده و از اضطراب رها شود.

اولین نسخه‌ دستگاه‌های نورالینک می‌تواند برای کمک به افرادی استفاده شود که از بیماری‌های عصبی و مغزی، نظیر پارکینسون، رنج می‌برند. گرچه آقای ماسک نهایتا امیدوار است این فناوری به مردم اجازه دهد با هوش مصنوعی رقابت کنند.

این کارآفرین میلیاردر به کرات درباره خطر هوش مصنوعی پیشرفته هشدار داده و ادعا کرده است این فناوری یکی از بزرگ‌ترین خطرها را برای موجودیت بشر ایجاد خواهد کرد.

آقای ماسک پیشتر در هفته جاری نیز نگرانی‌های خود را دوباره مطرح کرد و اخطار داد نوع بشر تحت خطر این قرار دارد که ظرف پنج سال آینده تحت سلطه هوش مصنوعی قرار گیرد.

او گفت: «ارزیابی من درباره هوش مصنوعی توسط بسیاری از افراد باهوش نادیده گرفته می‌شود چرا که این افراد باهوش فکرش را هم نمی‌کنند که یک کامپیوتر بتواند به اندازه آن‌ها زرنگ باشد.» 

او ادامه داد: «در حالی که این تفکر صرفا از سر غرور و آشکارا اشتباه است. ما به سمت وضعیتی در حرکت هستیم که در آن هوش مصنوعی بسیار هوشمندتر از انسان خواهد بود و به نظر من این اتفاق ظرف کمتر از پنج سال آینده رخ خواهد داد. ولی این بدان معنی نیست که ظرف پنج سال آینده همه چیز به جهنم تبدیل می‌شود. فقط یعنی امور دچار هرج و مرج شده و عجیب به نظر خواهند رسید.»

© The Independent

بیشتر از زندگی