هشدار درباره تاثیر منفی سلفی‌ سلبریتی‌ها بر درک کودکان از بدنشان

«به خاطر شبکه‌های اجتماعی، کودکان با تصوری نادرست از آنچه طبیعی است مواجه هستند»

عکس از صفحه اینستاگرام کیم کارداشیان

بنا به گفته‌های وزیر آموزش بریتانیا، سلبریتی‌ها و شخصیت‌های بانفوذ شبکه‌های اجتماعی باید  کمتر سلفی منتشر کنند تا از تصور منفی کودکان نسبت به شکل اندام‌شان کاسته شود.

دِیمیان هیندز، از کسانی که دارای پیروان زیادی در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی هستند، درخواست کرد که با طرفداران جوان خود در مورد میزان و چگونگی ویرایش تصاویرشان، صادق باشند.

او توضیح داد که کودکان به خاطر تصاویر غیرواقعی‌ای که در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی می‌بینند، با تصور نادرستی از «طبیعی بودن» بزرگ می‌شوند.

آقای هیند از مشاهیر و اشخاص بانفوذ در شبکه‌های اجتماعی خواست تا کمتر به ظاهر توجه کنند و هنگامی که محتوایی واقعی را در این شبکه‌ها منتشر می‌کنند، از هشتگ «دستکاری نشده» استفاده کنند.

اظهارات آقای هیندز، در پی گزارش «بنیاد سلامت روان» منتشر شد که بر اساس آن، از هر پنج نوجوان، دو نفر به خاطر بی‌نقص بودن اندام‌ها در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی به عنوان «بدن‌های ایده‌آل» می‌بینند، احساس نگرانی می‌کنند.

همچنین، یک پژوهش جدید در هفته جاری نشان می‌دهد که مدیران آموزشگاه‌ها در بریتانیا، بیش از سایر کشورهای توسعه یافته با مشکلات ناشی از زورگویی‌های اینترنتی علیه دانش‌آموزان مواجهند.

سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه نیز افشا کرده است که بنا به اظهارات چهارده درصد از مدیران دبیرستان‌های بریتانیا، والدین نوجوانان، دستکم هفته‌ای یک بار از انتشار اطلاعات مضر علیه دانش‌آموزان در اینترنت گزارش می‌دهند، و این میزان، بالاترین شاخص در میان تمام کشورهایی است که آن  سازمان در مورد آن‌ها تحقیق کرده است.

آقای هیندز که به مناسبت روز «زورگویی‌های اینترنتی را متوقف کنید» سخن می‌گفت، اظهار داشت: «از شخصیت‌های پرنفوذ شبکه‌های اجتماعی می‌خواهم تا درباره آنچه منتشر می‌کنند، فکر کنند. آیا این صادقانه است؟ آیا واقعی است؟ آیا بیش از حد به ظاهر پرداخته است؟

«من همیشه طرفدار فواید اینترنت بوده‌ام و این که می‌تواند راه ورود به دنیاهایی را برای بسیاری از کودکان و نوجوانان باز کند که بدون آن، کشف نشده باقی می‌ماند.»

«درخواست من از سلبریتی‌های اینترنتی، سلفی‌های کمتر، سفرهای بیشتر، طبیعت بیشتر، و صداقت بیشتر است. به جای تمرکز به روی اندام، از شهرت‌تان برای آموزش پیروان جو‌ان‌تان استفاده کنید.»

قرار است از سال ۲۰۲۰ آموزش سلامتی در تمام آموزشگاه‌های دولتی بریتانیا اجباری شود.

به عنوان بخشی از دروس اجباری، نکته‌هایی در مورد امنیت و لطمات اینترنت، از جمله انتظارات غیرواقعی از شکل بدن و نیز اهمیت سلامت روان، به کودکان آموزش داده خواهد شد.

اقای هیندز در سخنان خود همچنین افزود: «این‌ها تنها بخش‌هایی از کل تصویر هستند، زیرا  به نظر می‌رسد که هیچکس از بی‌رحمی‌های اینترنتی در امان نیست، و هرچند آموزگاران در مدرسه تلاش خود را برای آماده کردن دانش‌آموزان و مراقبت از آنان به‌کار می‌برند، اما تلفن افراد نه فقط در طول حضورشان مدرسه، بلکه هفت روز هفته و بیست و چهار ساعت شبانه روز با آنهاست.

«همه شخصیت‌های بانفوذ در اینترنت، شرکت‌های شبکه‌های ارتباطات اجتماعی اینترنتی، کانال‌های تلویزیونی و تارنماهای اینترنتی، باید مسئولیت خود را جدی‌تر بگیرند زیرا دنیای آن‌ها، دنیایی است که ما زمان بسیاری درآن می‌گذرانیم.»‌

«همین حالا به اقداماتی نیازمندیم که از لطمات مادام‌العمر اینترنتی علیه جوانان امروز جلوگیری کند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی