«سینه زنی» کارگران هفت‌تپه در اعتراض به حقوق پایمال شده خود

کارگران هفت‌تپه در چهل‌وپنج‌مین روز از اعتصاب‌‌ها به «سینه‌زنی» روی آوردند

یک‌وماه نیم از شروع اعتراضات گسترده و دنباله‌دار کارگران هفت‌تپه خوزستان می‌گذرد. کارگرانی که نه شیوع گسترده کرونا در استان و نه گرمای جان فرسای تابستان جنوب، عزم‌شان را برای سر دادن فریاد حق‌خواهی کم نکرده است.

امروز، چهارشنبه هشتم مردادماه، کارگران معترض مجتمع صنعتی هفت‌تپه در ادامه اعتراضات خود به «سینه‌زنی» روی آوردند. 

وب‌سایت محلی عصر جنوب ویدیویی منتشر کرده است که نشان می‌دهد کارگران هفت‌تپه به سنت مراسم عزاداری ماه محرم، سینه زنی می‌کنند تا اینگونه اعتراض خود را به وضعیت موجود بیان کنند. 

در این ویدیو کارگران خواهان آن‌ هستند که دست‌مزدهای عقب‌افتاده‌شان پرداخت شود و خصوصی‌سازی این کارخانه هم لغو شود. 

این درحالی‌ست که فرماندار شهرستان شوش گفته است: «اطلاعی از برگزاری اعتراضات کارگری شرکت هفت تپه مقابل فرمانداری شوش ندارم چرا که ۴۰ روز بدلیل ابتلا به کرونا در قرنطینه به سر می‌برم».

عدنان غزی، فرماندار شهرستان شوش در خصوص رسیدگی به مطالبات کارگران معترض شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه گفته است که «با امید اسدبیگی، کارفرمای شرکت و استاندار خوزستان مذاکراتی داشتیم و حتی اخیرا جلسه‌ای در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون این موضوع با حضور مسئولان مربوطه و کارفرما برگزار شده و منتظر ابلاغ مصوبات این جلسه هستیم؛ که در آن، تعیین تکلیف وضعیت پرداخت معوقات کارگران صورت گرفته است».

در اعتراضات دامنه‌دار و طولانی کارگران هفت‌تپه در ایران یکی از اساسی‌ترین خواسته‌های کارگران به مدیریت امید اسدبیگی، مدیرعامل جوان کارخانه هفت‌تپه است. مدیرعاملی که همین اواخر و در جریان رسیدگی به پرونده موسوم به فساد ارزی متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور شد. 

در یکی از موارد اتهامی امید اسدبیگی مبلغ ۱.۶ میلیارد دلار ارز دولتی گرفته بود تا مواد مورد نیاز کارخانه را تامین کند اما در عوض این پول را در بازار آزاد فروخته است. 

با این حال امید اسدبیگی که کارگران هیچ خاطره خوشی از دوران مدیریت او ندارند، به بهانه اینکه باید حقوق عقب‌افتاده کارگران را پرداخت کند، بیرون از زندان بوده است. 

در جریان برگزاری یکی از دادگاه‌های رسیدگی به تخلفات امیداسدبیگی، یوسف بهمنی، نماینده کارگران هفت‌تپه خطاب به قاضی دادگاه گفته بود: «آقای قاضی هر موقع اینها[امید اسدبیگی و مهرداد رستمی مالکان هفت‌تپه و متهم قاچاق ارز] پرونده‌شون بالا می‌آید، از کارگران به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.»

این کارگر با اشاره به بازداشت‌ها و پرونده‌سازی برای کارگران معترض هفت‌تپه هم گفته بود: «آقای قاضی چرا وقتی من کارگر ادعای حقمو می‌کنم، برام پرونده سازی می‌کنند و لباس زندان تنم می پوشند ولی امید اسدبیگی با این حجم عظیم از فساد با کت و شلوار داره راست راست می‌چرخه؟ کجای این عدالت است؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده کارگران هفت تپه با بیان اینکه هزار کیلومتر و با هزار هزار تومان پول جمع کردن سایر فعالان خود را به این دادگاه رسانده‌ام تا صدای کارگران باشم، خطاب به قاضی گفته بود: «از زمانی‌که بخش خصوصی به اینجا اومده، به جز فلاکت و بدبختی  و نکبت هیچ دستاوردی نداشته است.» 

امید اسدبیگی، متهم ردیف اول پرونده شرکت هفت تپه است. جوانی که متولد سال ۱۳۶۶ شمسی‌ست و در سیاهه اتهامات مالی او در دوران مدیریتش بر یکی از بزرگترین مجموعه‌های صنعتی کشور موارد عجیب و غریبی دیده می‌شود.

حدود یک سال پیش و هم‌زمان با اوج‌گیری اعتراضات کارگران در هفت‌تپه، امید اسدبیگی، مدیرعامل این مجموعه، خواستار محاکمه برخی کارگران شده بود.

بیشتر از