اشرف غنی: بیرق افغانستان وقار، عزت و وحدت ما است

«ما اراده ساختن و یک‌پارچگی وطن را داریم»

آقای غنی، در این مراسم بار دیگر نظام جمهوریت را اساس عدالت و نقطه وصل تمام مردم این کشور خواند-WAKIL KOHSAR / AFP

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان که در مراسم روز بیرق ملی این کشور حضور داشت، طی یک سخنرانی به مردم این کشور تبریک گفت و تاکید کرد که «بیرق افغانستان، بیرق وقار، عزت، وحدت و مساوات ما است و باید از این روز به گونه عالی تجلیل کنیم.»

آقای غنی گفت: «بیرق افغانستان سمبل جمهوریت، مساوات مردم، باورمندی نیروهای امنیتی و دفاعی، تعهد زنان و اراده تمام مردم ما است. این روز از ایام کهن بلخ، در عرف، روایات و حماسه‌های ما، به نام شهر بیرق های بلند یاد می‌شود، از آن زمان افغانستان چند هزار سال داوم داشته و هویت ملی دارد و در تمام افسانه‌های ما بیرق‌های قهرمانان در اهتزار بوده است.»

او افزود: «رستم زابلی که از نیمروز بود بیرق بزرگ رزمی داشت. احمدشاه بابا و سایر قهرمانان تاریخ ما در دوره‌های مختلف با بیرق می‌درخشیدند و جهنده مولا علی در بلخ باستان تکرار روایت مبارک ما و از ارزش‌های بلند اسلامی است.»

آقای غنی گفت: «هر بار که ورزشکاران ما در میدان‌های ملی و بین‌المللی حضور پیدا می‌کنند و بیرق ملی کشور را به اهتزار درمی‌اورند و سرود ملی را می‌خوانند ما همه به آنان افتخار می‌کنیم، زیرا یک دولت و ملت تنها به خاطر ارزش‌های مادی نه، بلکه به خاطر ارزش‌های معنوی‌شان مطرح‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهور افغانستان، در پی آن که بیرق سه رنگ این کشور را، بیرق وقار، عزت و وحدت در میان مردم کشور خواند و گفت: «در کنار بیرق ملی ما، شعر مولانا، امیر علی شیر نوایی، خوشحال خان ختک و سایر شعرای ما ارزش‌های مشترک ما هستند که محور آن عدالت است و این فکر و دیدگاه مشترک نماینده هویت مشترک ما است.»

آقای غنی، در این مراسم بار دیگر نظام جمهوریت را اساس عدالت و نقطه وصل تمام مردم این کشور خواند و گفت: «در جمهوریت تطبیق عدالت ممکن بوده و اساس است، زیرا وطنداری، مساوات، در برابر قانون و پیروی از قانون، نقطه اتصال همه ما است، چون در یک نظام جمهوری، قانون حاکم است.»

او افزود: «ما اراده ساختن و یک‌پارچگی وطن را داریم. آغوش جمهوریت بزرگ است و طرح‌های دیگران کوچک. جمهوریت از آن تمام افغان‌ها است و در آن هیچ فردی به زور نمی‌تواند امر و نهی کند.»

محمد اشرف غنی، در این سخنرانی‌ در رابطه با اعلامیه تازه رهبر گروه طالبان به مناسبت عید سعید قربان نیز گفت: «به مردم می‌گویند که از ما اطاعت کنید. من خواستم که پاسخ بدهم، مگر جواب مرا امروز مردم افغانستان بهشان دادند و در هر گوشه و کنار کشور این بیرق را به اهتزاز درآوردند، زیرا بیرق افغانستان، بیرق وقار، عزت، وحدت و برابری ما است.»

او به طالبان گفت: «ما می‌خواهیم که شما به افغانستان برگردید و آلت دست بیگانان نشوید، افغان‌ها را نکشید، زیرا هدف قرار دادن افغان‌ها حیثیت و افتخار نیست. بیاید افغانستان را آباد کنیم.»

شهروندان این کشور نیز از روز بیرق تجلیل کردند و گفتند که بیرق ما هویت ملی ماست و ما تحت این بیرق زند‌گی می‌کنیم و باید از آن پاسداری کنیم.

نوید سکندری، ساکن کابل که خودروی شخصی‌اش را با بیرق سه رنگ این کشور کاملآ پوشانیده است می‌گوید: «بیرق سه رنگ افتخار تمام ملت ما است و سال‌ها است که برای حفظ آن مبارزه کردیم و قربانی دادیم و اکنون نیز برای حفاظت این بیرق مبارزات برحق ما ادامه دارد. من خواستم با پوشاندن خودرویم با بیرق، این روز را تجلیل کنم و در گوشه و کنار کابل گشت‌زنی کردم، دیدم عده زیادی از مردم این روز را گرامی داشتند که باید داشته باشند. من این بیرق را دوست دارم و آماده‌ام که برای دفاع از آن اگر نیاز شود قربانی نیز بدهم.»

سلمان حمزه، ساکن کابل هم یک بیرق بزرگ به دست دارد، و صورتش را سیاه، سبز و قرمز رنگ کرده است و به تپهی بیرق در پایتخت می‌رود و می‌گوید: «بعضی‌ها شاید فکر کنند که من به خاطر حمل این بیرق و یا با این کار که کردم از کسی پول گرفتم، اما واقعیت این است که پول و ماشین زیبایی دارم که با آن گشت و گذار کنم، اما عاشق بیرق کشورم هستم، خواستم با این حرکت برای مخالفین‌ بیرق نشان دهم که ما به هر شکل که شود، از بیرق خود دفاع می‌کنیم و نمی‌گذاریم که لحظه آرام باشد باید پرواز بکند و اهتزاز داشته باشد.»

بیشتر از