نصرالله تا کجا می‌تواند منافع ایران را تأمین کند

بحران‌های اقتصادی شرایط را هم در اسرائیل و هم در لبنان دشوار کرده است

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله هم ترجیح می‌دهد در حال حاضر از جنگ اجتناب کند-AFP

آخرین چیزی که اسرائیل و لبنان نیاز دارند یک درگیری دیگر است. هر دو کشور تحت تأثیر مشکلات سیاسی و همه‌گیری ویروس کرونا هستند؛ علاوه بر این، لبنانی‌ها با سخت‌ترین بحران اقتصادی تاریخ خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اما به لطف حزب‌الله و حامی آن، ایران، آن‌ها در مرزی که جدایشان می‌کند، شمشیرهایشان را در هوا می‌چرخانند.

بلومبرگ در گزارشی از تنش‌های اخیر در مرز اسرائیل و لبنان، به نقش ایران و حزب‌الله در شرایط کنونی پرداخته است. در این مطلب به گزارش‌های رسانه‌ای روز دوشنبه اشاره می‌شود که اسرائیل اعلام کرد که یک تلاش حزب‌الله برای تعدی به منطقه مزارع شبعا را خنثی کرده است. این گروه شبه‌نظامی که از سوی ایران حمایت می‌شود، گفته که چنین اقدامی مرتکب نشده است.

بلومبرگ ادامه می‌دهد: «این افزایش تنش، بخشی از اقدامات تحریک‌آمیزی است که در یک سوی آن ایران و شبه‌نظامیان تحت حمایت آن، و در طرف دیگر آمریکا و اسرائیل قرار دارند. این اقدام، شرایط حزب‌الله را از یک گروه شبه‌نظامی شیعه لبنانی به یک نیروی منطقه‌ای ارتقا می‌دهد.»

این مطلب با یادآوری سابقه این تنش‌ها چنین ادامه می‌یابد: این‌که مناقشات منطقه خاکستری بیش از یک سال پیش آغاز شد؛ هنگامی‌که در ماه می ۲۰۱۹ ایران تصمیم گرفت پاسخ سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ را با «مقاومت حداکثری» بدهد.

به نوشته بلومبرگ، این به معنای یک سری حملات به مواضع مرتبط به آمریکا بود که بیشتر آن‌ها در عراق بودند. خطرناک‌ترین حمله، سوم ماه ژانویه اتفاق افتاد که طی آن پهپادهای آمریکایی در بغداد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را کشتند.

در ادامه این تحلیل آمده است:‌ «در سوریه که حزب‌الله حضور پررنگی به جانشینی ایران و دیکتاتوری بشار اسد دارد، اسرائیل یک سری بمباران را آغاز کرده که از انتقال سلاح و سنگرهای نظامی پیشگیری کند. جنگجویانی که هفته گذشته کشته شدند، نخستین قربانیان حزب‌الله در این بمباران‌ها بودند اما این گروه شبه‌نظامی بیشتر پیش رفت.»

در ادامه این مطلب، با اشاره به این‌که افزایش تنش با سرنوشت ایران و نیروهای نیابتی آن در مناطق مختلف مرتبط است، آمده است: «با انفجارهای مشکوکی که به‌تازگی در ایران رخ داده، بخصوص نطنز، که انگشت اتهام به‌سوی اسرائیل و آمریکا نشانه گرفته شده، ایران و نیروهای نیابتی آن بیش از هر زمانی به تدابیر بازدارنده نیازمند هستند.»

بلومبرگ ادامه می‌دهد:‌ «لبنانی‌ها به تبادل گاه‌به‌گاه آتش در مرز با اسرائیل عادت دارند. اما این تنش اخیر دقیقاً در زمان نامناسبی اتفاق افتاده است. بحران اقتصادی و درگیری مرزی، در شرایطی رخ داد که درجه اعتبار لبنان به پایین‌ترین رتبه، در کنار ونزوئلا تنزل یافته است. مذاکرات برای دریافت کمک از صندوق بین‌المللی پول خوب پیش نمی‌رود. درگیری‌های مرزی بیشتری ممکن است آخرین وام‌دهنده‌ها را هم فراری بدهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تحلیل با اشاره به بحران ویروس کرونا و اعتراض‌های خیابانی در اسرائیل ادامه می‌یابد: «جنگ با حزب‌الله که به هزاران موشک و نیروی نظامی که در جبهه‌های سوریه جان‌سخت شده‌اند، مجهز است، ممکن است به جنگی طولانی و گران برای اسرائیل منجر شود.»

اما به نوشته بلومبرگ، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله هم ترجیح می‌دهد در حال حاضر از جنگ اجتناب کند. شرایط اقتصادی لبنان هم به حزب‌الله آسیب زده است. او نبردهای بسیار دیگری هم دارد که باید در آن‌ها بجنگد. حزب‌الله به‌عنوان یک بخش مهم از سیاست «مقاومت حداکثری» ایران، در کنار بقیه نیروهای شبه‌نظامی در سوریه، عراق و یمن آموزش ‌دیده و جنگیده است.

در پایان این تحلیل، این پرسش مهم مطرح می‌شود که نصرالله تا کجا می‌تواند بدون آسیب رساندن به منافع لبنان، منافع ایران، و خودش را تأمین کند؟