روحانی: عزاداری محرم «قطعاً» برگزار می‌شود

ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل‌های برگزاری مراسم ماه محرم را منتشر کرد

دکتر مینو محرز متخصص بیماری عفونی و عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا نیز برگزاری تجمعات محرم را فاجعه‌آمیز خوانده است-MEHDI MARIZAD / FARS NEWS AGENCY / AFP

درحالی‌که کشورهای عربستان، عراق و افغانستان، به دلیل همه‌گیر شدن ویروس کرونا برگزاری مراسم مذهبی پیش ‌رو را ممنوع یا محدود کرده‌اند، ستاد کرونا در ایران نخستین اطلاعیه مربوط به «شیوه‌نامه‌های رعایت بهداشت از سوی مردم، سخنرانان و مسئولان هیئت‌های مذهبی، تکایا و حسینیه‌ها» را صادر کرد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در جلسه روز شنبه هیئت دولت با تأکید بر این‌که «قطعا هم عزای امام حسین باشد و هم تأکید بر سلامتی»، از تصمیم مقام‌های ایران برای برگزاری مراسم عرفه، اعیاد قربان و غدیر و محرم و صفر خبر داد.

امروز هم درحالی‌که علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره چگونگی برگزاری مراسم در جمع خبرنگاران گفته که «هنوز هیچ‌چیز قطعی نشده است» کمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونا اطلاعیه شماره یک خود را با تأکید ویژه بر رعایت «دقیق و کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم، سخنرانان و مسئولان هیئات مذهبی، تکایا و حسینیه‌ها» در ایام ماه محرم» صادر کرد.

معاون وزیر بهداشت در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری مشورتی کرونا که با حضور وزیر بهداشت و به‌صورت مجازی برگزار شد، گفته بود: «قطعاً مراسم امسال به شکل قبل نخواهد بود و کاملاً محدود خواهد بود تا مراسمی با کیفیت مناسب و توام با سلامتی برگزار شود.»

چنان‌که از اطلاعیه کمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونا مشخص است، برگزاری مراسم در فضاهای سربسته محدود خواهد شد: «برگزاری مراسم عزاداری عمومی در فضا‌های سربسته صرفاً در ایام مشخص شده و ساعات محدود و در مساجد، حسینیه‌ها و تکایایی مجاز است که به تشخیص کارگروه استانی دارای شرایط مناسب بهداشتی و مدیریتی هستند.»

این اطلاعیه افزوده است:‌ «هیچ‌گونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری و پس از آن انجام نمی‌شود و اطعام و نذورات صرفاً مطابق دستورالعمل‌های بهداشتی در پخت‌وپز و بسته‌بندی به‌صورت بیرون بر و در ظروف غیرمشترک و یک‌بارمصرف توزیع می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی‌است که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند با برگزاری کنکور و مراسم محرم تعداد مبتلایان به کرونا در ایران تا ۶۰ درصد افزایش یابد. معاون وزیر بهداشت درباره این ادعا به خبرنگاران گفت: «پیش‌بینی که پیش‌بینی است و بر اساس یک مدل‌سازی است. پیش‌بینی‌های زیادی وجود دارد و بسیاری مسائل را همه می‌توانند پیش‌بینی کنند. در همین جمع اگر ماسک نداشته باشند و دو نفر هم مبتلا باشند، می‌توان پیش‌بینی کرد که ۶۰ درصد افراد مبتلا می‌شوند.»

دکتر مینو محرز متخصص بیماری عفونی و عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا نیز برگزاری تجمعات محرم را فاجعه‌آمیز خوانده است.

از سوی دیگر، کشورهای عربستان سعودی و عراق برگزاری مراسم مذهبی ماه‌های آینده را محدود کرده‌اند. عربستان سعودی اعلام کرده که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا از شرکت حجاج خارجی در مراسم حج امسال ممانعت به عمل می‌آورد و تنها افرادی که در عربستان سعودی سکونت دارند، می‌توانند مناسک حج امسال را به‌جا بیاورند.

دولت عراق هم اعلام کرد که برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا از تاریخ ۳۰ ژوئیه مقررات منع آمدوشد ۱۱ روزه‌ای را به اجرا درمی‌آورد.

کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در افغانستان هم در تاریخ ۱۷ خردادماه اعلام کرد که قرنطینه را سه ماه دیگر تمدید می‌کند.

بیشتر از