اعتراض نروژی‌ها به تخریب ساختمانی که پیکاسو روی آن نقاشی کرده‌بود

این ساختمان در سال ۲۰۱۱ حدف حمله تروریستی قرار گرفته بود

تصویر ساختمان اداری با حکاکی دیواری پابلو پیکاسو و کارل نسجار قبل از تخریب/Lise Aserud via REUTERS ATTENTION EDITORS 

تخریب یک ساختمان در نروژ که مورد علاقه پابلو پیکاسو بود و روی دیوارهای آن نقاشی‌های دیواری عظیم رسم کرده با اعتراض مردم روبه‌رو شده است.

این اقدام بخشی از تلاش برای بازسازی مقر دولت است که در حمله تروریستی سال ۲۰۱۱ توسط آندرس بریویک لطمه دیده است.

دولت مدعی است که بنای این اداره که به «ساختمان وای» موسوم است با یک گزینه امن‌تر و مدرن‌تر جایگزین خواهد شد.

در خارج و داخل این ساختمان نقاشی‌های پیکاسو از جمله «ماهیگیران» نقش بسته که با دستگاه فشار شن روی نمای ۲۵۰ تنی آن کنده‌کاری شده است. یک کنده‌کاری دیگر پیکاسو موسوم به «مرغ دریایی» که تمام یک دیوار را از زمین تا سقف  داخل بنا می‌پوشاند، در محوطه ورودی «ساختمان وای» نقش بسته است.  

دولت تایید کرده که هردو اثر هنری به محل دیگری منتقل خواهد شد، اما معترضان می‌گویند این آثار از ابتدا متعلق به این بنا بوده است.

در سال ۲۰۱۱، بریویک، تروریست راست‌گرای افراطی یک وانت حامل ۹۵۰ کیلوگرم مواد منفجره را در پای دیوار دفتر نخست‌وزیری نروژ منفجر کرد. او سپس مردم را در جزیره اوتویا به گلوله بسته و ۷۷ نفر را به قتل رساند.

هرچند مقر نخست‌وزیری از این انفجار لطمه چندانی ندید، اما مقامات دولت می‌گویند محل این اداره درمقابل حملات آسیب‌پذیر است.

الویرا نیکولِیسِن، خواننده و ترانه‌سرای نروژی که بخشی از کارزار معترضان به تخریب ساختمان است به خبرگزاری رویترز گفت: «از این بابت (تخریب بنا) سوگواریم. در عین حال، انگیزه شرکت‌کنندگان در اعتراض‌ها برای حفاظت از این بنا بسیار مثبت بوده است. مردم متوجه ارزش این هنر شده‌ند.»

پیکاسو در خلق این اثر با کارل نِسیار، مجسمه‌ساز نروژی همکاری کرد که طرح‌های او را روی نمای این بنا در نروژ و نیز در نیویورک، بارسلون و چند نقطه دیگر حکاکی کرد.

© The Independent

بیشتر از زندگی