وزارت بهداشت افغانستان: نباید اشتباه عید فطر در عید قربان تکرار شود

رفت‌وآمدها در روز عید فطر باعث بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا در افغانستان شده بود

برگزاری نماز عید قربان در مسجد شاه دوشمشیره کابل، اوت ۲۰۱۹-WAKIL KOHSAR / AFP

احمد جواد عثمانی، سرپرست و نامزد وزیر وزارت بهداشت افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت که مردم نباید در عید قربان، اشتباه عید فطر را تکرار کنند و به خانه‌های هم‌ بروند، زیرا هنوز هم شیوع ویروس کرونا جان مردم را تهدید می‌کند.  

آقای عثمانی گفت: «ما باید متوجه باشیم که در عید قربان اشتباه عید سعید فطر را تکرار نکنیم، چرا که پیش از عید فطر شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور کمتر بود، اما پس از آن که مردم در روزهای عید به خانه‌های هم رفتند، شمار مبتلایان بیشتر شد که نباید این اشتباه بار دیگر تکرار شود.»

به گفته وزیر بهداشت افغانستان: «در عید فطر رفت‌وآمد و تجمعات مردم سبب شد که مبتلایان بیشتری به ویروس کرونا در کشور ثبت شود. این‌بار از مردم می‌خواهم که از رفت‌وآمد و تجمعات در روزهای عید دوری کنند تا خدای ناخواسته بار دیگر بیمارستان‌های کشور پر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نشود.»

شماری از مردم این کشور نیز می‌گویند که باید برای نابودی ویروس کرونا توصیه‌های وزارت بهداشت را مراعت کرد و در روزهای عید به دید و بازدید نرفت تا از شیوع بیشتر ویروس جلوگیری کرد.

مرسل یاسمین، ساکن شهر کابل سخنان وزیر بهداشت را دقیق و به جا می‌داند و می‌گوید: «آن چه که وزارت بهداشت به مردم گفته است باید مراعت شود. من و اعضای خانواده‌ام پیش از عید فطر کرونا نداشتیم و برای عید مبارکی خانه بعضی از دوستان‌مان رفتیم و شماری از دوستان ما نیز به خانه ما آمدند، اما یک روز از عید نگذشته بود که من، پدرم، مادرم و برادر بزرگم به این ویروس کثیف مبتلا شدیم، روزهای سختی را گذارندیم. هر لحظه فکر می‌کردیم جان می‌دهیم، اما خدا را شکر که درمان شدیم. من نیز از خویشاوندان و مردم عزیزم می‌خواهم که به خاطر خود و خانواده‌تان قرنطینه را مراعات کنید و در روزهای عید به خانه‌ها یکدیگر نروید تا سلامت باشید.»

نادرشاه امانی، ساکن کابل نیز که پس از عید فطر به ویروس کرونا مبتلا شده بود گفت: «کرونا از افغانستان نرفته است. مردم نباید در عید قربان خانه هم‌دیگر بروند و زمینه گسترش ویروس را بیشتر مساعد کنند، مردم بگذارند که کرونا نابود شود بعدا می‌توانند که هر روز مانند عید جشن بگیرند و به خانه‌های هم بروند. من از حکومت می‌خواهم که در این زمینه توجه جدی کنند. از تجمعات و گشت گذار مردم در روزهای عید جلوگیری کند، مردم که به حرف نمی‌فهمند، به زور فهمانده شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد عمر محمدی، اهل کابل می‌گوید: «الحمدالله خودم و تمام اعضای خانواده ما تا هنوز به این ویروس مبتلا نشده‌ایم، به خاطر این که تا اکنون تمام توصیه‌های بهداشت را مراعات کرده‌ایم. عید گذشته جایی نرفتیم و نه به کسی اجازه دادیم که به خانه‌ ما بیاید. از دوستان و عزیزان خود معذرت خواستیم و گفتیم که ویروس نابود شود و شما خوب باشید، تک‌تک‌تان را از نزدیک خبر گرفته در آغوش می‌گیرم. اگر مردم می‌خواهد که این ویروس نابود شود باید به گفته‌های وزارت بهداشت توجه کنند.»

سخنان وزیر بهداشت افغانستان در حالی عنوان شد که مسؤولین از مردم می‌خواهند که قرنطینه را مراعات کنند و در عید قربان به خانه‌‌های هم‌ نروند چراکه عید فطر زمانی آمد که این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا در قرنطینه کامل به سر می‌برد، اما شماری از مردم توصیه‌های بهداشتی را مراعات نکردند و در این روزها به دید و بازدید عید پرداختند. بی‌توجهی آنان باعث شد که پس از عید فطر آمار مبتلایان به ویروس کووید۱۹ نسبت به گذشته افزایش پیدا کند و شماری بیشتر را مبتلا سازد و از شمار دیگر نیز قربانی بگیرد.

افغانستان در حال حاضر نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا در قرنطینه به سر می‌برد، اما آمار مبتلایان نسبت به گذشته کاهش چشم‌گیری یافته است.

نظر به آمار تازه که وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده است هم اکنون در حدود ۳۶ هزار و ۱۵۷ تن به ویروس کرونا در این کشور مبتلا شده‌اند که ۲۵ هزار و ۱۸۰ تن بهبود یافته‌اند و یک‌هزار و ۲۵۹ تندر اثر این ویروس جان باخته‌اند. 

بیشتر از