بوئینگ ۷۴۷ و فهرست خطوط هوایی که هنوز با این «ملکه آسمان‌ها» پرواز می‌کنند

تعدادی از خطوط هواپیمایی جهان به خاطر ضربه اقتصادی ویروس کرونا زمین‌گیر شدند

این هواپیمای غول‌پیکر نام‌آور که اسم مستعارش «ملکه آسمان‌هاست» یکی از متمایزترین هواپیماها در صنعت هوایی است - PIXABAY

خطوط هوایی پیشرو با توجه به صدمات ناشی از فشار ویروس کرونا یکی پس از دیگری اعلام کردند که بوئينگ ۷۴۷ را کنار می گذارند.

این هواپیمای غول‌پیکر نام‌آور که اسم مستعارش «ملکه آسمان‌هاست» یکی از متمایزترین هواپیماها در صنعت هوایی است.

اما بریتیش ایرویز، کانتاس، کی‌ال‌ام و ویرجین آتلانتیک، با اذعان به فشارهای اقتصادی ناشی از این همه‌گیری جهانی، همگی هواپیماهای خود را بر زمین نشاندند.

اگرچه ماجرا برای طرفداران پروپا قرص این هواپیمای عریض و طویل تمام نشده است، چرا که هنوز چندین خط هوایی پروازهای تجاری خود را با این هواپیما ادامه می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فهرست حمل‌و‌نقل کننده‌هایی را که می‌بینید، همچنان با بوئینگ ۷۴۷ پرواز می‌کنند:

لوفتانزا (خط هوایی آلمان)

این حمل‌ونقل ملی آلمانی هر دو بوئینگ ۷۴۷ سری۴۰۰ و هم ۷۴۷ سری ۸ را در ناوگان هوایی خود دارد که دومی پروازهای درجه یک را جلوی هواپیما و اولی هم فقط درجه تجاری را ارائه می‌دهد.

ایرچاینا (خط هوایی چین)

ایر چاینا هم مدل‌های ۴۰۰ و ۸ را در صنعت هوایی خود دارد و هنوز نشانی مبنی بر تمایل به رها کردن این مدل ویژه نشان نداده است. مدل ۸ در پروازهای بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخش درجه یک آن هم به جلوی این جت اختصاص دارد.

کوریان ایر(خط هوایی کره)

کوریان ایر۱۰بوئینگ ۷۴۷ سری ۸ و دو بوئینگ سری ۴۰۰ دارد. «آن‌ها برای همیشه با ما نخواهند بود، اما حداقل نه به این زودی و در آینده‌ای که بتوانیم پیش‌بینی کنیم.

یک سخن‌گوی کوریان ایر به «د پوینتز گای» گفت: «ما در حال حاضر به فعالیت هواپیمای ۷۴۷ب سری ۴۰۰ ادامه خواهیم داد و بازه زمانی خاصی هم برای توقف آن نداریم.»

ایر ایندیا (خط هواپیمایی هندوستان)

ایر ایندیا چهار هواپیمای ۷۴۷ در اختیار دارد و در حال حاضر قصد ندارد آن‌ها را کنار بگذارد. آن‌ها در مسیرهای متنوعی از جمله پروازهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تای ایرویز (خط هوایی تایلند)

تایلند که پرچم‌دار است در حال حاضر ۱۱ بوئینگ ۷۴۷ را در ناوگان هوایی خود دارد که به طور عمده در پروازهای بین آسیا و استرالیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تمامی این هواپیماها پروازهای درجه یک و درجه تجاری ارائه می‌دهند اما باید منتظر ماند و دید پس از این همه‌گیری آیا دوباره به آسمان پرواز خواهند کرد یا خیر.

واموس ایر(خط هوایی اسپانیا)

این خط حمل‌ونقل ارزان‌قیمت اسپانیایی پنج هواپیمای ۷۴۷ سری ۴۰۰ را در ناوگان هوایی خود دارد. آن‌ها اغلب در خطوط هوایی دیگر که با کمبود هواپیما مواجه می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این عمل معمولا به وت لیزینگ (اجاره در مواقع نیاز wet-leasing) معروف است. برای مثال وقتی بوئینگ‌های ۷۸۷ نروژی‌ها در سال ۲۰۱۹ به دلیل نقص فنی در موتور به زمین نشستند، به طور مرتب از هواپیماهای واموس استفاده می‌کردند.

روسیا (خط هوایی روسیه)

این شرکت تابعه خط حمل‌ونقل ایرفلوت روسیه، ۹ هواپیمای ۷۴۷ دارد.

آن‌ها برای برنامه‌های سفر مسافت طولانی از روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرند و اگر خیلی خوش‌شانس باشید می‌توانید با یک پرواز خارجی در یکی از هواپیماهای ۷۴۷ خط روسیا که به شکل ببر سیبری نقاشی شده، پرواز کنید.

کورس ایر (خط هوایی فرانسه)

این خط هوایی کوچک و خاص تنها بین پاریس و بخش فرانسوی کارائیب و موریس خدمات پرواز ارائه می‌دهد و علاوه بر آن پروازهای چارتری هم دارد. این خط هوایی سه بوئینگ ۷۴۷ برای این مقصود در اختیار دارد، اگرچه قرار است این هواپیماها سال آینده کنار گذاشته شوند.

© The Independent

بیشتر از جهان