روحانی: نگذاریم معاندان بگویند محرم باعث افزایش کرونا شد

تأکید رئیس‌جمهور ایران بر انجام مراسم عزاداری محرم در سراسر کشور، با «تراکم کمتر»

قرار است مراسم ماه محرم با تراکم کمتر و محدودیت زمانی برگزار شود- ایرنا

حسن روحانی می‌گوید که از نظر او میان علم و دین هیچ منافاتی وجود ندارد و نمی‌توان مردم ایران را به دلیل شیوع کرونا از عزاداری محرم محروم کرد: «فضای امسال محرم ما حسینی، با شور اباعبدالله و عاشورایی خواهد بود و در عین حال توأم با انجام دستورالعمل‌ها خواهد بود، کسی نمی‌تواند بین دین و علم فاصله ایجاد کند؛ این دو از هم جدایی ندارند.»

این اظهار نظر روحانی را که روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کرد می‌توان پاسخی غیرمستقیم به یکی از روحانیون تندروی قم دانست که کرونا را «ویروس سکولار» توصیف کرد.

روحانی روز شنبه گفت که پروتکل‌های برگزاری مراسم محرم در سراسر کشور تدوین شده و در اختیار نهادهای مسئول برگزاری محرم قرار خواهد گرفت.

بر این اساس قرار است این مراسم با تراکم کمتر و محدودیت زمانی برگزار شود: «در همه جا باید عزاداری امام حسین را انجام دهیم، اما با تراکم کمتر. زمان عزاداری در اختیار خودمان است. طولانی شدن زمان عزاداری ممکن است ما را در مسیر شیوع قرار دهد.»

تدوین پروتکل‌های بهداشتی برای امور مذهبی یک بار دیگر و در روزهای پایانی اردیبهشت نیز صورت گرفت.

پس از آن که علی خامنه‌ای در جلسه روز ۲۱ اردیبهشت ستاد ملی مقابله با کرونا به‌صورت ویدئو کنفرانس حاضر شد و از دولت خواست تصمیم‌گیری درباره مراسم‌ها و اماکن مذهبی را به کسانی واگذار کند که «اهمیت دعا و توسل را درک می‌کنند»، دولت و وزارت بهداشت اعلام کرد که پروتکل‌های مربوط به اماکن مذهبی و مراسم‌های مربوطه را تدوین کرده و در اختیار متولیان قرار داده است.

با بازگشایی اماکن مذهبی در روزهای پایانی اردیبهشت، موج دوم کرونا در نیمه خرداد خود را نشان داد.

با این حال حسن روحانی امروز با اشاره به برگزاری مراسم مذهبی ماه رمضان در ماه‌های گذشته گفت که برگزاری آن مراسم سبب گسترش بیماری نشد: «در ماه مبارک رمضان نیز همه مردم قرآن سر گرفتند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند، الحمدلله هم تمام شد، هیچ‌ کس هم نگفت که ماه رمضان باعث شیوع شد؛ در حال حاضر هم ما باید برای محرم کاری کنیم که معاندان اظهار نکنند که محرم باعث افزایش شیوع کرونا شد.»

این در حالی است که مقام‌های وزارت بهداشت پس از گسترش بیماری در پایان ماه رمضان به‌ویژه در استان‌های هرمزگان و خوزستان، آن را ناشی از برگزاری مراسم مذهبی و شرکت در جشن‌های عید فطر اعلام کرده بودند.

حال در مشهد که یکی از نخستین شهرهایی بود که محدودیت برگزاری مراسم مذهبی و زیارت را لغو کرد، وضعیت کرونا از «قرمز» به «بحرانی» تغییر کرده است.

شامگاه گذشته، ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت گفت که «ظرف یک ماه اخیر تعداد مبتلایان به کرونا در مشهد ۳۰۰ درصد رشد داشته است، لذا از همه هم‌وطنان تقاضا داریم برای حفظ سلامت خود و دیگران به این شهر سفر نکنند.»

او همچنین گفت: «۲۰ درصد بیماران کووید ۱۹ بستری در مراکز درمانی مشهد را مسافران و افراد غیربومی تشکیل می‌دهند.»

احمد علم‌الهدی، نماینده علی خامنه‌ای در مشهد و امام‌ جمعه این شهر یکی از مخالفان جدی اعمال محدودیت بهداشتی در این شهر زیارتی است.

او روز سوم تیرماه امسال از دولت خواسته بود که درخواست «بازاری‌های اطراف حرم» برای حذف مقررات بهداشتی را جدی بگیرد.

او همچنین گفته بود که در زمان بسته بودن حرم امام رضا، «تولیت این حرم با فشار سنگینی از طرف زائران بین‌المللی مواجه بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز گذشته نیز عباس موسوی‌ مطلق یکی از روحانیون تندرو در قم  در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفت که آن‌ها صرفا از «نظر متخصصان متدین در برپایی مراسم‌ و عزاداری‌های محرم و صفر» پیروی خواهند کرد و نخواهند گذاشت «ویروس سکولار کرونا» مانع برگزاری این مراسم شود. از نظر او «کرونا یک ویروس سکولار است که تلاش می‌کند کشورهای دینی را با آثار مخرب خود به سمت بی دینی سوق دهد.»

سخنان این روحانی در قم، تکرار صحبت‌های علی خامنه‌ای و دستور او به دولت برای واگذاری تصمیم‌گیری در مورد مراسم و اماکن مذهبی به روحانیون بود.

بیشتر از