اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی رمزگشایی شد

مداخله غیرقانونی در سقوط هواپیما محرز شده است

هواپیمای اوکراینی در شرایطی که بدون اعلام منطقه پرواز ممنوع سپاه سرگرم حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها بود، برفراز تهران سرنگون شد-AFP

در اولین اظهارنظر رسمی بعد از انتقال جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه، معاون وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که «مداخله غیرقانونی» در سقوط این هواپیما ثابت‌شده است.

او در توییتر این مطلب را عنوان کرد و نوشت «از همه همکارانی که تا این لحظه به ما کمک کرده‌اند، سپاسگزارم. جعبه سیاه # PS752 موفقیت رمزگشایی و خوانده شد. این متن واقعیت اثر مداخله غیرقانونی در سقوط هواپیما را تأیید می‌کند.»

او توضیحی برای عبارت «مداخله غیرقانونی» به‌عنوان یک مبحث حقوقی نداده است. مشخص نیست که آیا این عبارت برداشت او از جلسات بررسی اطلاعات جعبه سیاه است و یا اظهارنظر گروه حقوقی این پرونده می باشد.

ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که یک قاضی نیز همراه گروه حمل جعبه سیاه به فرانسه، است اما درباره نقش او در بررسی داده‌های به‌دست‌آمده در جعبه سیاه اطلاعی در دست نیست.

حامد اسماعیلیون نماینده خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی سرنگون‌شده از فرانسه و سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی خواسته بود نقش این قاضی را در بررسی پرونده مشخص کنند.

مقامات ایرانی در روزهای اولیه سرنگونی هواپیما با ادعاهای ضدونقیض باعث سردرگمی خانواده‌های قربانیان شده بودند و بازماندگان مدعی هستند در مراحل تحویل اجساد و مراسم خاک‌سپاری، رفتار غیرانسانی و غیرقانونی را از جانب مقامات مسئول شاهد بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از ۶ ماه طول کشید تا مقامات ایرانی سرانجام با رمزگشایی جعبه سیاه موافقت کنند. ارسال دیرهنگام جعبه سیاه به فرانسه برای خواندن اطلاعات ذخیره‌شده باعث انتقاد اوکراین، فرانسه و کانادا و بازماندگان مسافران پرواز شده بود.

رئیس کمیسیون حوادث در ایران (CAO) گفته بود قبل از سقوط هیچ‌گونه پیام اضطراری از هواپیما دریافت نشده است.

همچنین علی عابدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران نیز در روز سقوط گفت: آنچه برای ما محرز است و با اطمینان می‌توانیم بگوییم که موشکی به هواپیما برخورد نکرده است.

پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین روز ۱۸ دی‌ماه سال گذشته دقایقی پس از ترک فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به فاصلهٔ بیست و چهار ثانیه هدف دو موشک قرار گرفت که از سامانهٔ موشکی تور پدافند هوایی سپاه پاسداران شلیک‌شده بودند.

تمام ۱۷۶ سرنشین این پرواز کشته شدند.

بیشتر از